Olivér

Egy koncertmester hete

2012.03.18. 07:07

Programkereső

Az I Musici di Roma első hegedűsének mindennapjaiba pillanthatunk bele, ahol koncertek, gyakorlás és lemezfelvétel váltogatja egymást. Antonio Anselmi a The Strad márciusi számában számolt be a lemezfelvétel hetéről.

Az I Musici di Roma idén ünnepli fennállásának hatvanadik évfordulóját. A jubileumot egy márciusban induló világkörüli turnéval koronázzák meg, mely során a nemrég lemezre rögzített Vivaldi A négy évszak című művét játsszák. A produkció Budapestre is eljut a Tavaszi Fesztivál keretében március 24-én. A kamarazenekar koncertmestere Antonio Anselmi, aki a The Strad márciusi számában számolt be a lemezfelvétel hetéről.

I Musici di Roma
I Musici di Roma

Hétfő: Holnap elkezdődik a felvétel, így a napot a vonások, ujjrendek és artikulációk kottába való beírásával töltöttem.

Kedd: A Tavasz tétellel kezdtünk, lassan játszottunk az intonáció miatt, aztán átvettük a másik három versenyművet is, főképp az artikulációra koncentrálva. A hangindítás kritikus a barokk zenében.

Szerda: Próbánk és koncertünk volt Pistoiában az oboista Albrecht Mayerrel. Albrecht és én Bach d-moll kettősversenyének szólóját játszottuk. Nem volt sok időnk összecsiszolódni, de a koncert izgalmas - és sikeres volt.

Csütörtök: Három órát töltöttem a Vivaldi-mű gyakorlásával: a Tavasszal kezdtem, a tiszta artikulációra koncentrálva. Aztán a kakukk következett a Nyárból, ahol azt próbálgattam, hogy ne játsszak túl hangosan a felsőbb regiszterekben. Az Őszben a részeges rész hangjának szabadságát kerestem, de mindezt korrekt ritmikával megvalósítva. A Télben az első tételt gyakoroltam és az utolsó szóló részt.

Péntek: Stúdióba vonultunk és ugyanazt a feszültséget, energiát és lelkesedést kerestük, ami egy élő koncertet is jellemez. Ez elég nehéz fejhallgatóval a fejeden, hangszigetelt falak között, egy mikrofonnal a szemed előtt és tucatnyi kábellel a lábad alatt.

Szombat: Visszamentünk a stúdióba. Volt egy ötletem a Tél elindítására és megkértem a csembalistát, hogy arpeggiót játsszon, hogy segítsen jeges hangszínt adni a kezdő hangoknak. Először nem volt meggyőződve a javaslat helyességéről, de az effektus a vonóshangzás alatt fantasztikus volt. Aztán megvitattuk az adagio tételben a vibrátó problémáját - az erre a zenére jellemző díszítés alkalmazásában maradtunk.

Vasárnap: A szabadnapomat Beethoven Kreutzer-szonátájának gyakorlásával töltöttem, amit egy élő rádióadásban fogok játszani.

Vivaldi: A négy évszak - részletek; km.: I Musici di Roma