Salamon

Moszkvában és Firenzében vezényel Hamar Zsolt

2012.04.17. 08:52

Programkereső

A Liszt Ferenc-díjas karmester április 21-én Moszkvában dirigálja a Mihail Pletnyev vezette Orosz Nemzeti Zenekart, május végén pedig Firenzébe utazik, ahol Bartók A kékszakállú herceg vára és A fából faragott királyfi című darabjait vezényli.

Hamar Zsolt elárulta, a moszkvai koncertre több programot is ajánlott, mert szabad kezet kapott. "Praktikus okokból abból a műsorból választottam, amit szombaton a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával játszottam a Művészetek Palotájában, Schumann Ouverture, Scherzo und Finale című darabját és II. szimfóniáját. A kettő között Bartók III. zongoraversenyét szólaltatja meg Várjon Dénes" - tette hozzá a dirigens, aki Moszkvából Wiesbadenbe utazik, ahol a következő évadtól az operatársulat zeneigazgatói posztját tölti be. Itt a jelenlegi zeneigazgatóval a 2012-13 szezon programját készíti elő. "Zürichből szerződöm át Wiesbadenbe, már hónapok óta részt veszek az ottani munkában is, mert Németországban bevett gyakorlat, hogy az aktuális és a következő vezető együtt dolgozik legalább egy évig, ami nagyon hasznos módszer és kiegyensúlyozottá teszi a váltást" - jegyezte meg a Hamar.

Hamar Zsolt
Hamar Zsolt

Május 31-én, június 3-án és 5-én Firenzében Bartók két színpadi művét, A kékszakállú herceg várát és A fából faragott királyfit vezényli a Maggio Musicalén. Az előadás koprodukció a japán Saito Kinen Fesztivállal. Hamar Zsolt a betegség miatt egy évre visszavonult japán karmester, Seiji Ozawa helyét veszi át. A Kékszakállút a német sztárbariton, Matthias Goerne, Juditot pedig a görög Daveda Karanas énekli. A koprodukció révén Jo Kanamori rendezi és koreografálja a darabokat, a Noism Dance Company mellett a Maggio Musicale tánckara lép fel az előadásban.

Az idei Bartók+Puccini Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon két estén is vezényel majd Hamar Zsolt: június 8-án, a nyitó napon és 10-én, amikor is egy estén játsszák a három Bartók színpadi művet, a fesztivál történetében először. "Engem nagyon érdekel a három alkotásnak az a megközelítése, hogy a férfi és nő kapcsolatának drámaiságát egy történetben, három különböző stációként mutassuk meg. Szerintem ez lehetséges. Ebben az elképzelésben A fából faragott királyfi az indító darab, amely a kibontakozó szerelem állomása. A kékszakállú herceg várának hősei, egy már házasságban élő pár arra döbben rá, hogy addig él az egymás iránti vágy, amíg titkok vannak. De a vágy titkok kibontására is irányul, és ha ezeket felfedik, kiüresedik a kapcsolat. A csodálatos mandarin, az utolsó stáció sok szempontból a mára utal, amikor a viszony az üzletre, a testiségre korlátozódik. Végül azonban az örök eszme, hogy férfi és nő egymásnak van teremtve, diadalmaskodik" - fejtette ki a karmester.