István, Vajk

Júniusi klasszikusok a Rózsavölgyi Szalonban

2012.05.15. 14:07

Programkereső

Érdi Tamás, Devich Gergely, Kovalszki Mária - hogy csak néhány fellépőt említsünk a Szervita téri helyszín rangos kínálatából.
Devich Gergely
Devich Gergely

Devich Gergely, Fejérvári Zsolt és Kovalszki Mária június 6-i műsorán Dohnányi, Vivaldi, Beethoven és Bach művei csendülnek fel. Gergelyt és kiváló zongoraművész édesanyját, Kovalszki Máriát talán nem kell bemutatni. Devich Gergely - a csellóművész, Devich János unokája - már sokadik versenygyőzelmén volt túl, amikor a Budapesti Fesztiválzenekar és a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége által közösen rendezett versenyen indult és ülhetett a BFZ szólista-dobogójára. 2011-ben zeneiskolás társaival alakított kamaraegyüttesükkel a ZENE.ON Liszt-év alkalmából kiírt pályázatán nyertek. A hely, ahol tanul, a Zuglói Szent István Király Zeneiskola, melynek csellista-műhelye például a XIII. Friss Antal gordonkaversenyen öt díjjal és négy tanári elismeréssel a mezőnyt valósággal letarolta. Vele és tanárával, Antók Zsuzsannával készített interjúnkat itt olvashatják.

Érdi Tamás
Érdi Tamás

Június 13-án a Rózsavölgyi Classic vendége Érdi Tamás zongoraművész lesz, aki itthon szinte minden szimfonikus zenekarral játszott már. 2008-ban megkapta a harminc év alatti tehetséges fiataloknak járó Junior Príma díjat, 2008 decemberében pedig a New York-i ENSZ Palotában ő adott koncertet a Fogyatékosok Nemzetközi Világnapján. 2010-ben megkapta a Prima Primissima díjat. Eddig huszonhárom országban koncertezett. Szabó Magda így jellemezte Érdi Tamást: "Én csak írni tudok, de Tamás ujjaival az Isten üzen." Kocsis Zoltán a Parlando 2010 januári számában így írt róla: "Sokkal érzékenyebben nyúl a billentyűkhöz, mint a látó emberek. Úgy hiszem, hogy az ő játékában bizonyos dinamikai tartományokban olyan érzékenység van jelen, ami nálunk természetszerűleg nem lehetséges. Azt merném mondani, hogy talán chopini mértékkel lehetne ezt a képességet mérni. Nem véletlen, hogy Chopin igen közel áll hozzá, hiszen a lengyel zeneszerző a pianissimo-piano-mezzoforte közötti dinamikai tartomány minden kétséget kizáróan legérzékenyebb mestere. Nem mintha adott esetben nem lenne jelen drámaiság is az ő zenéjében, de mindenképpen egy olyan új világot, dimenziót nyit meg, amit más nem. Tamás pedig eme sajátosságra hihetetlenül érzékenyen rá tud mutatni."