Lukács

Nánási Henrik: "Szerettem volna világot látni"

2012.06.30. 08:30

Programkereső

Röviden GMD, azaz főzeneigazgató - ez a rangos megbizatás várja 2012 szeptemberétől Nánási Henriket a Berlini Komische Operben. A fiatal művész zenei tanulmányait a Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés szakán kezdte, majd a Bécsi Zeneakadémia karmester, zeneszerzés és korrepetitor szakán folytatta. 2007 és 2010 között a müncheni Staatstheater am Gärtnerplatz zeneigazgató-helyetteseként tevékenykedett. A Komische Oper új intendánsa, Barrie Kosky szerint Nánási a fiatal operakarmester-generáció legtehetségesebb képviselője.

- Operaigazgatókról, zeneigazgatókról gyakran kiderül, hogy gyerekkorukban történt velük valami, ami meghatározta kapcsolatukat az opera műfajával. Önnek mi volt ez az első élménye?

- Édesapám nagyon nagy rajongója volt az olasz operáknak. Rengeteg lemezfelvételünk volt, például a teljes Teatro alla Scala című sorozat Maria Callas-szal, minden lemezborítón az ő fotójával. „Ki ez a szép néni?" - kérdeztem egyszer apámat. Elmondta, és azt is hozzáfűzte, hogy a „szép néni" énekelni is szépen tud. A mai napig elbűvöl ennek a csodálatos művésznőnek a hangja - azt hiszem, ő indított el a zenei pálya felé.

Nánási Henrik
Nánási Henrik

- Van valami különleges a hangszínében...

- Nem találkoztam még olyannal, aki közömbös lenne iránta. Vagy rajonganak érte, vagy nem bírják elviselni, annyira érzelemdús. Én az első táborba tartozom.

- Mikor nyílt alkalma először operába menni?

- Pécsett születtem, de sokáig kis településeken laktunk. Kilencéves koromban költöztünk Budapestre, az első operaélményeimet ott  szereztem, leginkább az Erkel Színházban.

- Nagyon hamar elment Magyarországról.

-Igen, a Bartók konzervatóriumban tanultam zeneszerzést Kocsár Miklósnál - ez egy csodálatos időszak volt az életemben - majd 18 éves koromban a Bécsi Zeneművészeti Főiskolára kerültem.

- Nem is próbált a Zeneakadémiára felvételizni? 

- Nagyon szerettem volna világot látni, és fontosnak éreztem, hogy azokat a zeneszerzési technikákat is elsajátítsam, amelyek még nem voltak ismertek Magyarországon. Akkoriban már könnyebben lehetett külföldre menni, Bécs pedig közel van Budapesthez, így nem kellett elszakadnom Magyarországtól sem.

- Mely zeneszerzési technikákat nem lett volna módja itthon elsajátítani?

- Ismertük ugyan az Új Bécsi Iskolát, Schönberg, Berg, Webern zenéjét, de nem foglalkoztunk vele behatóan. Egyéb nemzetközi irányzatok, a különböző sorokkal való komponálás, az ismerkedés az elektronikus zenével, a szokatlan hangzások kipróbálása, ez mind lehetséges volt és nagyon vonzott. Két év után a zeneszerzés mellé felvettem a karmesteri tanulmányokat illetve a korrepetítori szakot, végzősként pedig elkezdtem dolgozni a Klagenfurti Stadttheaterben korrepetítorként.

- Nyitott az operett világa felé is.

- Az operett a szívem csücske. Be kell vallanom, hogy eleinte én sem szerettem, de aztán megismertem Kálmán Imre zenéjét, ami egészen elvarázsolt.

- Azt hinné az ember, hogy egy fiatalember inkább a musicalekhez, a mai zenés játékokhoz  vonzódik...

- Az operett alapjában szórakoztató műfaj. Ha lehetővé tesszük a közönségnek, hogy jól érezze magát - hiszen ez a műfaj ezért van - akkor nem elavult. Szerencsém volt, Kerényi Miklós Gábornak köszönhetően sokat vezényeltem az Operettszínházban, és ez nagyon megerősítette az operett iránt érzett szenvedélyemet.

Nánási Henrik
Nánási Henrik

- Ősztől a Berlini Komische Oper csapatát erősíti, ahonnan Andreas Homoki, az előző intendáns átigazol Zürichbe. Egy ilyen vezetőségváltás általában teljes cserével jár - így került Ön is képbe?

- Váratlanul meghívtak egy Fideliót vezényelni. A zenekarral és a szólistákkal egyetemben mindannyian jól éreztük magunkat a közös munka során. Mint kiderült, ez a meghívás már része volt annak a procedúrának, amely során a színház az új főzeneigazgatót kereste.

- Ausztrál főnöke lesz.

-Igen, Barrie Kosky. Nagyon jól megértjük egymást, hasonló a zenei ízlésünk, hasonlóan vélekedünk a rendezés és a zene kapcsolatáról. Azt gondoljuk, hogy egy jó zenés színházi produkciónak a kulcsa az, ha a rendező és a zenei vezető egymásra hangolódva dolgozik, és nem külön utakat jár.

- Az új vezetésnek mindig újat kell hoznia. A Berlini Komische Operben milyen újdonságokkal készülnek?

- Az irány hasonló ahhoz, amit az Andreas Homoki-féle vezetés is elkezdett. A színház talán legfőbb jellemzője a sokszínűség: a társulat minden stílusban otthonosan mozog, musicaleket, operetteket is játszik, és mindent professzionális szinten csinál a barokktól kezdve a kortárs ősbemutatókig. A sokoldalúság megerősítése a célunk, emellett nagy újítás, hogy el fogunk kezdeni egyes darabokat eredeti nyelven játszani.

- A Varázsfuvolával kezd, ez egyszerre könnyű és nagyon nehéz, hiszen mindenkinek megvan a saját elképzelése róla.

- Az első darabot mindenképpen együtt akartuk csinálni Barrie Koskyval. A Varázsfuvola egy olyan univerzális mű, amely pompásan ki tudja fejezni, hogy mit gondolunk a zenéről, színházról. Lévén Mozart maga a tökéletesség, fennáll a veszély, hogy mi csak elvenni tudunk ebből valamit. De ez a tisztelet nem szabad, hogy félelemmé váljon. Bátran vágunk neki a színpadra állításnak, hiszen Mozart is hús-vér ember volt, aki az életet nagyon is bátran élte.

- Jó sokat utazik. Milyen zenét hallgat útközben?

- Általában vonattal utazom, mert fáraszt az vezetés, sok időt és energiát elvesz. A vonatban viszont tudok partitúrát tanulni - én ugyanis inkább olvasással tanulom az anyagot.

- Az útitársak hogy néznek Önre?

- Ez változó. Nagyon kellemes beszélgetések tudnak kialakulni. Drezdából hazafelé a minap egy úr megszólított, és nagyon jót beszélgettünk, ő is zenész volt. De ha nem zeneértők a mellettem ülők, akkor nagy csodálkozással nézik, hogy micsoda krikszkrakszokat rajzolok a partitúrába. (nevet)