Salamon

Alina Ibragimova: "Szeretem, ha a hegedűm kiszámíthatatlan"

2012.08.07. 06:49

Programkereső

Alina Ibragimova orosz hegedűművész fiatal kora ellenére együtt dolgozott már a Gidon Kremer vezette Kremerata Balticával és olyan karmesterek vezették játékát, mint Valery Gergiev, Sir John Eliot Gardiner vagy Paavo Järvi. Számos jelentős európai koncertteremben megfordult már és három éve felvette zenei térképére a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált is. Idén - nem meglepő módon és további kaposvári hangversenyek mellett - Sosztakovics darabjának előadásában működik közre az augusztus 14-i nyitókoncerten.

- Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az orosz muzsikának Ön szerint mi a veleje?

- Azt gondolom, hogy az orosz zenének speciális érzelmi mélysége és kifejező ereje van, amit azt hiszem, én mindig is a becsületességgel és a térrel magyaráztam. Természetesen jellemzők a népzenei hatások is, melyek markánsan megkülönböztetik más népek zenéjétől.

- A szólókarrier mellett sokat kamarázik. Milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy mindkét feladatot megfelelő szinten lássa el?

- Mint zenésznek azt gondolom, nagyon fontos több irányba is próbálkozni, továbbá jó, ha a muzsikus rugalmas és magáévá tudja tenni a különböző szabályokat és stílusokat. Ez a legjobb mód, hogy többet tanulj a zenéről és hogy új utakat találj.

Alina Ibragimova
Alina Ibragimova

- A Kremerata Balticának néhány alkalommal szólistája is volt Bach és Mozart hegedűversenyeiben. Van valamilyen különleges emléke Gidon Kremerrel kapcsolatban?

- Gidon mindig is óriási inspirációt fog jelenteni a számomra. Szerencsés vagyok, hogy néhány évig együtt dolgozhattam vele. Mindig is gyönyörű élmény volt játszani vele és megtapasztalni, hogy hogyan látja a zenét és az élet egészét. Ő az a valaki, aki soha nem hagyja abba a keresést, az alkotást. Hihetetlen példája lehet a zenészeknek és más művészeknek is.

- Júniusban két koncerten is játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét Londonban, először a London Symphony Orchestrával, majd az Orchestra of the Age of Enlightenmenttel (OAE). Az OAE-vel lemezre is rögzítette ezt a hegedűversenyt (a d-mollal együtt), Vladimir Jurowski vezényletével a Hyperion Recordsnál. Milyen új felfedezéseket tett e munkák során ebben a sokszor játszott, népszerű hegedűversenyben?

- Az e-moll Mendelssohn-hegedűverseny a kedvenc darabjaim közé tartozik és szerencsésnek érzem magam, hogy különböző zenekarokkal, karmesterekkel, más-más körülmények között is eljátszhattam. Számomra ezt a művet előadni nem szólózást, sokkal inkább kamarazenélést jelent, és mint minden kamarazene érzékeny reakciókat kíván az előadóktól és jobban együtt tartja azokat. Tehát a különböző idejű előadások nem lehetnek azonosak, mert minden egyes alkalommal új érzelmeket és nüanszokat fedezünk fel benne.

Bach, Vivaldi és Bieber műveiből részletek, km.: Alina Ibragimova

- Sűrű a nyár, augusztusban Magyarországon, Németországban, Ausztriában, ősszel Olaszországban és az USA-ban koncertezik. Hogyan őrzi meg fizikai és lelki erőnlétét?

- Minden zenész életének jelentős részét utazással tölti, nem alszik eleget és még folytathatnám a "káros szenvedélyek" sorát. Minden előadónak meg kell találnia a munka és a pihenés megfelelő arányát.

- Ön egy 1775-ös Anselmo Bellosio hegedűn játszik. Mit figyel meg egy hegedűn, amikor megszólaltatja azt? Próbált már egy-két új hegedűt is?

- Mindig nagyon nehéznek találtam a hangszerválasztást. Azt hiszem, a legfontosabb tulajdonság, amit megfigyelek egy hegedűn, hogy megszólít-e engem és hogy van-e saját személyisége. Ezek sokkal fontosabb szempontok, mint az, hogy a hangszer mindig azt csinálja, amit "mondok neki". Szeretem, ha a hegedűm és a vonóm kissé kiszámíthatatlan, mert ezek az előre nem látható körülmények is inspirálják a mindig másfajta előadást - még ha ugyanarról a darabról is van szó.