Kelemen, Klementina

Elhunyt Hans Werner Henze

2012.10.27. 22:30

Programkereső

Az egyik legjelentősebb kortárs német zeneszerző nyolcvanhat éves volt.

A Schott Music kiadó, amely ötven éven át adta közre Henze műveit, október 27-én, szombaton közölte, hogy a régóta Parkinson-kórban szenvedő zeneszerzőt egy drezdai kórházban érte a halál. Henze a nyugatnémet Güterslohban született 1926. július elsején. A náci Németországban nőtt fel, első művét tizenkét évesen komponálta. A braunschweigi állami zeneiskolában tanult zongora, ütőhangszerek és zeneelmélet szakon. A háború után a heidelbergi Egyházzenei Intézet növendéke volt, majd zeneszerzést tanult Darmstadtban és Párizsban. A Manon Lescaut történetét feldolgozó Boulevard Solitude című operáját 1952-ben mutatták be. 1953-ban Henze Olaszországba települt és azóta ott élt. Henze a Berlini Filharmonikusok és a massachusettsi Tanglewoodban lévő Berkshire Music Center rezidens zeneszerzője volt.

Hans Werner Henze
Hans Werner Henze

Henze életműve több mint 130 műből áll: komponált színpadi műveket, szimfóniákat, concertókat, kamaradarabokat és filmzenét is. Az egyik világszerte ismert műve, a 9. szimfóniája - amely Anna Seghers híres regényének, A hetedik kereszt című műnek a témáját dolgozta fel - Henze mély antifasiszta meggyőződését tükrözi. Másik világszerte ismert műve a Die Bassariden (Bacchánsnők) című egyfelvonásos operája, amelyet 1966-ban mutattak be a Salzburgi Ünnepi Játékokon.

A hatvanas-hetvenes években vált fontossá számára a zene és a politika ötvözése, ebből a korszakból származik a Che Guevara kubai forradalmár emlékének szentelt egyik oratóriuma. Utolsó, 10. szimfóniáját 2000-ben fejezte be. A művet Birminghami Szimfonikus Zenekar mutatta be Sir Simon Rattle vezényletével.

Különösen gyászolja Henzét a drezdai Semperoper, ahol We come to the River (Elérjük a folyót) című operáját szeptember 13-án mutatták be Elisabeth Stöppler rendezésében. "Művei nagy jelentőséggel bírnak a Semperoper és a drezdai Staatskapelle számára" - írják a színház honlapján. "Hálásak vagyunk, hogy az ő operájával nyithattuk meg a szezont." Christian Thielemann, a Staatskapelle vezető karmestere szerint Henze a hangzás fenoménja volt, "szokatlan hangszerelési megoldásaival mindig Richard Strausst juttatta eszembe."