Emma

A New York Times A Vörös Tehénről

2013.10.21. 15:28

Programkereső

Fischer Iván a tiszaeszlári per történetét feldolgozó, A vörös tehén című operájával új szerepet vállalt: a társadalomkritikusét, aki másokhoz hasonlóan úgy látja, hogy Magyarországon növekszik az antiszemitizmus iránti tolerancia - állapította meg Rachel Donadio a The New York Times hasábjain október 20-án megjelent cikkében.

A lap szerint A Vörös Tehén erőteljes illusztrációja annak, hogy néhány kulturális szereplő miként vált a leghangosabb kritikusává az Orbán Viktor miniszterelnök vezette Magyarország jobbra tolódásának és egyre tekintélyelvűbbé válásának.

Fischer Iván
Fischer Iván

Miközben a hagyományos baloldali ellenzéket korrupciós botrányok és saját kommunista múltja tartja megbéklyózva, egyre nagyobb azoknak a művészeknek a tábora, akik kritizálják az Európai Unió ideáljait próbára tevő magyar kormányt. A lap Fischer mellett közéjük sorolta Schiff Andrást és Alföldi Róbertet is.

Mint Fischer Iván a kompozícióval kapcsolatban elmondta, úgy gondolja, hogy a kultúrának nem kell a a napi politikával foglalkoznia, ugyanakkor nagy a felelőssége abban, hogy a hétköznapok eseményei között megragadja a lényeges momentumokat, feltárja a történések mögött körvonalazódó igazságot, és arra reflektáljon.

A tiszaeszlári per történetét feldolgozó alkotás eklektikus zenei eszközökkel él: a nagyzenekari hangzás mellett a cigányzenétől a klezmer-hangütésen át akár Mozart-reminiszcenciákig számos kifejezésmód keveredik mozaikszerű fogalmazásmódjában.