Lukács

Ötszáz éves új hangszer Da Vinci tervei alapján

2013.11.17. 07:03

Programkereső

Ötszáz évvel a feltalálása után Sławomir Zubrzycki lengyel zongoraművész, hangszergyártó megépítette Leonardo da Vinci viola organistáját, amelynek két színben pompázó billentyűi teljesen olyanok, mint a zongoráé, de megszólaltatva olyan hangot adnak, mint a cselló húrjai.

A Mona Lisa alkotója, a nagy reneszánsz festő és sokoldalú géniusz 1470 és 1480 között vetette papírra a hangszer tervét - magyarázta az ötvenes éveiben járó Zubrzycki a krakkói Zeneakadémián tartott első teltházas koncertje előtt. A királykék színű, aranyozott hangszer egy hangversenyzongorára hasonlít. Zubrzycki a mesternek a Codex Atlanticusban összegyűjtött rajzaira hagyatkozott a hangszer megépítésekor. A Leonardo műszaki és tudományos felfedezéseit tartalmazó, tizenkét kötetes gyűjteményt ma a milánói Biblioteca Ambrosianában őrzik.

Sławomir Zubrzycki megszólaltatja a viola organistát

A viola organista három hangszer sajátosságait egyesíti, a csembalóét, az orgonáét és a viola da gambáét - mondta Zubrzycki. Negyvenöt fokban nyitott fedele alatt, a hangszer belsejében hatvanegy acélhúr és egy kerekekből és fogaskerekekből álló rendszer található. Minden egyes húr egy-egy fekete, illetve világos faszínű billentyűhöz csatlakozik. A zongorától eltérően azonban a hangszernek nincsenek kalapácsai, hanem négy kerék mozog vonókhoz hasonlóan a húrokon. Lószőrrel vannak beborítva: hagyományosan ebből az anyagból készülnek a vonók is. Egy kerékszerű forgattyú segítségével mozgatja őket a zenész egy pedállal. Amikor a zenész leüt egy billentyűt, az egyik keréknek dörzsöli a húrt. A vonó és a fém találkozásakor igen változatos hangok, a cselló, az orgona, illetve a harmonika hangjára emlékeztető rezgések keletkeznek.

Viola organista - Leonardo terve a Codex Atlanticusból
Viola organista - Leonardo terve a Codex Atlanticusból

Zubrzycki három évig dolgozott a hangszer megépítésén, ötezer munkaórát és harmincezer zlotyt (több mint kétmillió forintot) fektetett a vállalkozásába. A brüsszeli Hangszermúzeumban (MIM) egyébként őriznek egy ilyen típusú hangszert, amelyet Truchado Raymundo készített 1625-ben Spanyolországban. Pascale Vandervellen, a múzeum szakértője szerint ez az egyetlen épen fennmaradt ilyen hangszer.