Bertalan

Az orgonista

2014.03.11. 07:32

Programkereső

Mindössze ez a szerénynek nem éppen mondható meghatározás áll Cameron Carpenter amerikai orgonaművész neve alatt, honlapjának főoldalán. MÜPA MAGAZIN

Aztán az életrajzban tovább olvashatjuk mások dicséreteit. A Los Angeles Times kritikusa szerint például Carpenter „azon ritka muzsikusok egyike, akik megváltoztatják a hangszerjátékot... Kulturális és klasszikus zenei tabuk megdöntője. Technikailag ő a legképzettebb orgonista, akit valaha hallottam... És a legfontosabb mindezek közül, hogy a legmuzikálisabb." Repertoárja felöleli Johann Sebastian Bach és César Franck összes orgonaművét, több száz átiratot és saját kompozíciókat. Mindezek után azért jegyezzük meg, hogy még csak idén lép a krisztusi korba.

Cameron Carpenter
Cameron Carpenter

Carpenter közhelyesen szólva azon művészek közé tartozik, akiket lehet szeretni vagy gyűlölni, de hogy ne vegyünk róla tudomást, az szinte kizárt. Már a megjelenése is extravagáns, sőt sokkoló lehet sokak számára, ugyanis nem egy átlagos vidéki vagy akár városi orgonista benyomását kelti: punk hajviselet, atlétatrikó, strasszos nadrág és az elmaradhatatlan, eredetileg latin táncokra tervezett cipő. Ez utóbbi különösen lényeges, hiszen Carpenternek olyan lábtechnikája van, amelyet Fred Astaire is megirigyelne. A Juilliard Schoolban nevelkedett orgonistának magam is először a Telarc gondozásában megjelent Revolutionary (Forradalmi) című albumán csodálhattam meg virtuozitását, amely felvételen a címadó kompozíciót - egy átiratot Chopin híres Forradalmi etűdjéből - úgy adta elő, hogy a zongoradarab virtuóz, eredetileg balkézre írott szólamát az orgonaművész a pedálokra ültette át. Ezzel a lemezével Carpenter lett az első orgonista, akit valaha Grammy-­díjra jelöltek. A lemezen elhangzanak jól ismert orgonaslágerek és átiratok is, ezekből tudhatjuk meg igazán, hogy Carpenternek nem csak a megjelenése különc: nem törődik sem a hagyományos megszokott hangszínekkel, de még a szerző által javasolt regiszter-előírásokkal sem, mindezt egyéni artikulációval megspékelve.

Bár szívesen játszik a világ minden táján templomi vagy koncerttermi orgonákon, Carpenter lelkes propagátora a digitális, hordozható orgonának is: új hangszerét, az ötmanuálos „International Touring Organ"-­t (Nemzetközi Turnéorgona) éppen három nappal budapesti koncertje előtt mutatja be egész napos fesztivál keretében a New York­i Lincoln Centerben. Cameron Carpenterrel nemrég kötött lemezszerződést a Sony Classical, a kiadónál készített első albumán, az új instrumentumon szólaltatja meg sok más kompozíció mellett a Music for an Imaginary Film (Zene egy elképzelt filmhez) című új orgonaművét, amelyet budapesti koncertjén is előad. A Művészetek Palotájában ezen kívül Bach és olyan 20. századi orgonista szerzők, mint Dupré és Demessieux művei mellett Carpenter néhány merész, orgonán nehezen elképzelhető átirata szólal meg, például Szkrjabin IV., Fisz-dúr szonátája és Ravel La Valse­a. A színpadon Carpenter tehetséges showmannak is bizonyul, ráadásul szívesen tart gyerekek számára élvezetes orgona-bemutatókat, és örömmel találkozik közönségével a koncertek előtt, akár csak egy kézfogás erejéig. A budapesti érdeklődők egy beszélgetésen is részt vehetnek majd vele a koncert előtt egy órával kezdődő Előhang keretében.