Menyhért, Mirjam

"Március van s határtalan az Élet"

2014.03.24. 11:13

Programkereső

A Pannon Filharmonikusok és a Szegedi Kortárs Balett közös produkciója nyitotta az idei Tavaszi Fesztivált. Balog Zoltán miniszter Ady Endre: A Tűz márciusa című versének utolsó sorával köszöntötte a közönséget. KRITIKA

A századforduló karakteres, ma már kanonizált darabjai rendeződtek egymás mellé a Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén. Az előre elrendelt tematika nem titkolt szándéka az volt, hogy a szerzőhármas - Richard Strauss, Bartók és Stravinsky - művein keresztül a rendezvénysorozat gazdag programkínálatát, műfaji sokszínűségét vetítse előre. Az első pillanatra változatos összeállítás később koherens egységbe szerveződik. A tánc mint szervező elem már a koncert első harmadában megszólaló szimfonikus költeményben is megjelenik. Richard Specht, Strauss életrajzírója a következőket írja a Don Juanról: "A szerelem körtánca, a szenvedélyek rondója. Életigenlés és kiábrándulás szoros szomszédsága." A számtalan formában feldolgozott népi legenda Richard Strauss tökéletes hangszerelésében kétséget kizáróan mutat rá az alakként megragadhatatlan érzelmi indulatokra, a kierkegaard-i "zenei erotikus"-ra.

Pannon Filharmónikusok
Pannon Filharmónikusok

A zenekar a koncert első részében külsőségeiben nyugalmat, határozott fellépést és hozzáértést sugallt. Az együttest a szólamvezetők akkurátus rendben a hangszercsoport hierarchiának megfelelően vezették színpadra. A mű a szerző saját bevallása szerint is különleges feladat elé állítja a fúvósokat. A kürtök a kivételes szerzői és a hallgatói elvárásoknak is megfeleltek. A szólórészeket könnyeden és technikásan oldotta meg a hangszercsoport. Ezzel ellentétben az oboa fénytelenül és tompán szólalt meg, melyet csak az elsőhegedű érzelmektől ugyan mentes, de pontos játéka tudott feloldani. A költeményt mindvégig átható, kielégíthetetlen sóvárgás a zenekari játékban nem tudott hatalmas erejű akarattá formálódni. Don Juan alakja az est folyamán a kedvtelenség és a reményvesztettség hangulatába került. Önmaga áldozata lett. Az egzaltált, extatikusan szélsőséges hangulatok az együttes mezzoforte játékán keresztül nem nyilvánultak meg.

A hangverseny a Szegedi Kortárs Balett közreműködésével folytatódott. Bartók a húszas évek revíziós hangulatában Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félévszázados jubileumára komponált Táncszvitjét Juronics Tamás nem először állította színpadra ebben a formában. A népi motívumok eszköztárából építkező, eredeti zeneszerzői invenciókat a rendező mintha a nemzetek konfliktusoktól mentes együttélésének végeként értelmezett halotti beszédként képzelné el. Félő azonban, hogy a disznótor hagyományainak művészi szintű beemelésével a nagyrészt külföldi közönség értelmezésében a darab - ahogy a Don Juan esetében is - önáldozatot követel.

Juronics Tamás - Szegedi Kortárs Balett
Juronics Tamás - Szegedi Kortárs Balett

Az est záróakkordjaként Stravinsky Tavaszi áldozat című balettzenéje állította kihívások elé az együtteseket. A művet bevezető, az elemek hatalmától való félelmet megjelenítő litván népi dallam szépen szólalt meg a fagotton. A hangszertől szokatlan, magas lágéban írt szóló pontos technikai megoldása miatt kihasználatlanul maradtak az ad libitum instrukcióban rejlő lehetőségek. Az együttes a különösen ritmikailag komoly feladatot jelentő művet eljátszotta. Az áldozatvállalás katarzisa, valamint a közösség és a kiválasztott egyén megváltás-konfliktusa mégsem elsősorban a zenei anyagban rajzolódott ki. A koreográfus kitűnő érzékkel fordult egy önmagába zárt közösség felé, mely a régi és új, az áldás vagy átok kettőségei között önreflexív módon keresi a megújulás és az önértelmezés lehetőségeit. A mozgás és a zenei világ egysége pontosan mutat rá az individuum és környezete feloldhatatlan ellentéteire. Felismerve a közös áldozathozatal szükségességét, a mindent magában hordozó áldozati fehér önként olvasztotta magába a természet többi színét, köztük a pirosat és a zöldet. Kovács János higgadt, precíz személyisége, tudása és a zenei anyaghoz való alázatos viszonya segítette hozzá a Pannon Filharmonikusokat, hogy éljenek a lehetőséggel és betöltsék a Tavaszi Fesztivál nyitózenekarának szerepét.