Jenő

Mendelssohn: Paulus

2014.05.12. 15:31

Programkereső

A húszéves Óbudai Danubia Zenekar jubileumi évadának második félévi sorozata lesz látható a Zeneakadémián május 28-án.

A zsidó vallásról protestáns hitre áttérő Mendelssohn számára a Saulusból Paulusszá váló apostol története messze nem pusztán zenei alapanyagként szolgált, amikor a katolikus Düsseldorfban tartott Alsó-Rajnai Fesztivál számára elkezdett dolgozni Paulus című oratóriumán. Az 1836-ban bemutatott nagyszabású darab, amely intenzíven merít a Bach és Händel nevével fémjelzett oratóriumhagyományból, Mendelssohn talán legszemélyesebb alkotása, s persze az életmű egyik csúcsa. Az Óbudai Danubia Zenekar élén, válogatott szólistákkal és világszínvonalú kórusával, a Purcell Kórussal most Vashegyi György nyújtja értő olvasatát e felemelő darabnak, amely nem pusztán zenei tanulságokkal szolgálhat számunkra.

Óbudai Danubia Zenekar
Óbudai Danubia Zenekar

A Paulus a 19. század oratórium-esztétikájának kiindulópontjává vált. A Mendelssohn előtt álló történeti modell lényegében egy hibridműfajú darab lehetett, melyben sajátos keveréket alkotott a bachi passió-zene és az ünnepélyesebb hangütésű händeli oratórium. Az önkritikus szerző a premier után így fogalmazott: „voltak benne jobban sikerült részek, s voltak kifejezetten rosszak is. Remélem, hogy a második oratóriumom jobban sikerül majd". A romantikára oly jellemző értékelés, mely szerint a koncertterem templommá változott - miként a Máté-passió felújításakor, 1829-ben - tökéletesen egybevágott Mendelssohn zeneszerzői szándékaival.