Hedvig

Születésnapi szimfonikus est világsztárokkal

2014.06.12. 11:36

Programkereső

A Richard Strauss150 Fesztivál keretében június 9-én szimfonikus estet rendeztek a zeneszerző műveiből a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának – az Opera együttesének muzsikusai részvételével. Az esten Pinchas Steinberg, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának elnök-karnagya dirigált, közreműködött a kiváló német szoprán, Ricarda Merbeth. OPERA MAGAZIN

"Kedvelem Richard Strauss zenekari muzsikáit, operáit, de azt azért nem mondanám, hogy mindegyiket" - válaszolja a világhírű karmester Pinchas Steinberg, a június 9-i budapesti Strauss-est karmestere, arra a kérdésre, hogy milyen a viszonya Strauss műveihez. A koncerten a Serenade op. 7, a Négy utolsó ének és az Imigyen szóla Zarathustra szerepelt. Az esten elhangzó művekről az izraeli állampolgárságú, hatvankilenc éves dirigens megjegyezte, hogy nagyszerű darabokról van szó, amelyeket Strauss életének különböző szakaszaiban szerzett, ezek mind részei a repertoárjának. A kritikusok szerint Steinberg specialitásai közé tartozik Strauss műveinek zenei megjelenítése. A szakemberek azt is hangsúlyozzák, hogy a dirigensnek különleges érzéke van a gyengédség légkörének megteremtéséhez. Ez azonban csak külcsín, a későbbi káoszra való rávezetés. A bírálók azt is megjegyzik, hogy Steinberg igazi tekintélyként vezényel, ragaszkodik az eredeti mű pontos átültetéséhez.

Steinberg az Egyesült Államokban sajátította el a hegedűművészet alapjait, Berlinben viszont a zeneműírással ismerkedett meg. Karmesteri tanulmányait Milánóban végezte. Nagy hatást gyakorolt rá az 1985-ben elhunyt olasz karmester, Antonio Votto, akit Riccardo Muti szellemi atyjának is tartottak, s a milánói Scalában vezényelt számos művetü. Steinberg 1974-ben a nyugat-berlini RIAS Szimfonikus Zenekarral debütált karmesterként. 1986 és 1993 között állandó vendége volt a Bécsi Állami Operaháznak. Vendégkarmesterként egyebek mellett fellépett az 1979-es Wrexfordi Fesztiválon, valamint 1981-ben a Covent Gardenben, a Királyi Operaházban. 1989 és 1996 között a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekara, 2002 és 2005 között pedig a svájci Orchestre de la Suisse Romande vezető karmestere volt. Mint ismert, a világhírű karmestert idén februárban a Budapesti Filharmóniai Társaság elnök-karnagyának választották.

Pinchas Steinberg
Pinchas Steinberg

Steinberg kérdésünkre elmondta, néhány hónap telt csak el, amióta betölti ezt a tisztséget, de igen jó tapasztalatai vannak a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával - az Opera együttesével kapcsolatban. "Az a két zenemű, amelynek a budapesti Operaházban a karmestere voltam - a Saloméról, illetve a Parsifalról van szó -, nagy sikert aratott a közönség körében." Azt is tudakoltuk az elnök-karnagytól, hogy mit dirigál még a közeljövőben Budapesten. "Sosztakovics-, Verdi-, Wagner-, Bartók- és Mahler-műveket is vezénylek majd" - mondta.

A Strauss-esten fellépett az elismert és Magyarországon is népszerű német szoprán, Ricarda Merbeth is. Az énekesnő az elmúlt években két alkalommal is szerepelt Budapesten, 2011 júniusában és 2013 júniusában Elzát alakította Wagner Lohengrinjében, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Ricarda Merbeth Pincas Steinberg mellett egy sor világhírű karmesterrel dolgozhatott együtt, köztük Fischer Ádámmal, Philipp Jordannal, Seiji Ozavával, Ingo Metzmacherrel, Marek Janowskival, Daniele Gattival, Pierre Boulezzel, Christian Thielemannal. Szinte fel sem lehet sorolni, a zene hány fellegvárában lépett fel. Szívesen látott vendég a bécsi Operaházban, a milánói Scalában, továbbá New Yorkban, Párizsban, Toulouse-ban, Drezdában, Berlinben, Münchenben, Helsinkiben, Stockholmban, Zürichben, Sydney-ben és Tokióban. Kritikusai is pályafutása egyik csúcspontjaként emlegetik a Toulouse-ban a 2006/2007-es évadban színre vitt Az árnyék nélküli asszonyt, amelyben éppen Pinchas Steinberggel dolgozhatott együtt. A művet Nicolas Joel rendezte. Strauss-műveket a világ több pontján előadott, számos dicsérettel illették a Genovában bemutatott Négy utolsó éneket. Gyakorta játszott Wagner-operákban is, 2007/2008-ban a Tannhäusert a tokiói Új Nemzeti Színházban vitték színre, 2012-ben pedig a Lohengrinben Elsa szerepét játszotta el, szintén a japán fővárosban. A sajtóban nagy elismeréssel fogadták Korngold A halott város című operájában nyújtott produkciójáért. Dicsérték egyebek mellett kivételes temperamentuma miatt is.

Ricarda Merbeth
Ricarda Merbeth

Arra a kérdésre, hogy Strauss műveivel kapcsolatban milyen élményei voltak, így felelt: "Az utóbbi tíz évben számos értékes tapasztalatot szereztem Richard Strauss műveivel kapcsolatban. A Daphné, Az árnyék nélküli asszony, a Salome, Az egyiptomi Heléna, A rózsalovag, valamint a Négy utolsó ének mind olyan művek, amelyeket különösképpen kedvelek változatosságuk, tartalmi mélységük és nem utolsósorban amiatt, mert zenei sokszínűségük nyomán igazi kihívást jelentenek az előadó számára. A repertoárom elsősorban Richard Wagner, Richard Strauss, Beethoven műveiből áll. Nyugodtan mondhatom, Strauss művei központi szerepet játszanak nálam. Éppen 2014 májusában és júliusában lépek fel a Müncheni Állami Operaházban Ariadné szerepében, 2014 decemberében pedig Az árnyék nélküli asszonyban a császárnét alakítom."

A Pinchas Steinberggel való közös munkáról a következőképpen vélekedik: "Kellemes emlékeket őrzök 2006 szeptemberéről, a csodálatos Toulouse-i fellépésről, amikor első ízben épp az ő irányításával énekelhettem el a császárnő szerepét. Ezt követően 2008 októberében szintén ő volt a karmestere a Négy utolsó ének című zeneműnek, amelyet Prágában adtunk elő. Párizsban, a Bastille-ban 2009 szeptemberében A halott várost mutattuk be, ebben Marietta szerepét kaptam, 2013 februárjában pedig az Elektra című darabban Khrüszothemiszt alakítottam. Pinchas Steinberg azon karmesterek közé tartozik, akik mellett nagyon szeretek fellépni, a dirigálása biztonságot ad az ember számára. Öröm vele dolgozni."