Gellért, Mercédesz

Koncertterem a Kaukázus lábánál

2014.07.11. 14:36

Programkereső

Baku történelmileg az iszlám építészet kalligrafikus és díszítőmotívumokban gazdag jegyeit viseli, sajátos keveréket alkotva a szovjet szocialista realizmus leegyszerűsítő praktikusságával. A Heydar Aliyev Kulturális Központ ezzel szemben a modern és a hagyományos ötvözete geometrikus megoldásokkal: egy független köztársaság jövőjének szimbóluma. MAGAZIN

A különleges geometriai formák a hullámzó falak hangulata egyedülálló és egyenlőre szokatlan a szürke, olykor sablonos városképben, mégis arra hivatott, hogy elmossa az építészeti különbségeket és megváltoztassa a kaukázusi ország fővárosának tipográfiáját. A koncertterem külső kialakításának áramló fluiditása nem csak a tervező jellegzetes stílusából adódik, hanem sajátos ötvözete a posztmodern és az azeri muszlim kultúra ornamentális formavilágának.

Az öt évig tartó építkezés 2007-ben vette kezdetét, az átadásra pedig 2012. május 10-én került sor a független Azerbajdzsán első elnökének, az egykori szocialista vezető Heydar Aliyev születésének évfordulóján. A komplexumot rövid idő elteltével a világ építészeti remekművei között tartották számon, és egyúttal a modernkori Azerbajdzsán egyik kiemelkedő szimbólumává vált.

A kulturális központot az iraki származású világhírű brit építész, Zaha Hadid és tervezőcsapata a gravitáció leküzdésének, a hullámok állandó körforgásának, ezáltal pedig az egyenes vonalak mellőzésének szellemében tervezte. Az épület monumentalitását példázza, hogy a felhasznált fémszerkezet hossza eléri a kilencven kilométert, a negyvenezer négyzetméteres felületet pedig összesen 12027 darab különböző síkidomokat (háromszög, trapéz, paralelogramma) formáló panel borítja. A koncertterem belső alapterülete 101 801 négyzetméter, legmagasabb pontja pedig 74,1 méter. Az Azerbajdzsáni Köztársaság által a felszabadulás jelképeként megrendelt épület az építész elképzeléseinek megfelelő fenséges geometriai szerkezettével ad otthont nagyszabású művészi produkcióknak a Kaszpi-tenger partján.

Az összefüggő üvegszálas beton és poliészter borítás fehér színe az időnként kialakuló fényhatásokkal a jövőbe vetett hit szimbóluma. A fehér szín a különleges fényhatások miatt, a leginkább alkalmas arra, hogy kiemelje az épület alakját. A külső, harmonikusan kapcsolódik a hasonló formatervezésű, egyedi akusztikával rendelkező belső kialakításhoz. A terek formatervének kapcsolata a kötöttségek lebontásának jelképeként hangsúlyozza, hogy a megvalósult kultúrpalota nyitott nemre, vallásra és származásra való tekintet nélkül minden látogató számára, ahol a közönség egy közös szimbolikus idea mentén kerülhet kapcsolatba egymással és a művészettel. Az alkotással Hadid az első nő, aki az angol Design Museum éves díját elnyerte 2014-ben.