Emma

Haydn: "A reggel" szimfónia

2014.11.24. 00:00

Programkereső

Új sorozatot indítunk, amely keretében bécsi utazásra hívjuk kedves Olvasóinkat: a bécsi klasszikusok felfedezésére. Mától négy héten át minden nap megosztunk egy zeneművet vagy annak egy részletét Haydntól, Mozarttól, Beethoventől vagy Schuberttől egy rövid ismertető vagy anekdota társaságában.

Kezdjük kalandozásunkat Haydn muzsikájával, nyissuk ki Csáth Géza A muzsika mesekertje című kötetét, és idézzük fel, hogyan ír a Haydn szimfóniákról: "A szimfónia, a négy tételből álló zenekari költemény Haydnnál kapta meg először azt a jelentőséget, amelyet ma a szimfónia fogalmához fűzünk. Addig a szimfónia zenedarabok sorozata volt, a mai szvitet jelentette. Haydn óta lett az életről szóló költemény. Négytételűsége nem esetleges többé, hanem éppen olyan természetes és szükségszerű valami, mint a dráma felosztása három-öt felvonásra. Ez is, az is az életnek a természetéből folyik. A tragikus eseménysorozatok a katasztrófáig nem mennek egy nap alatt végbe. Közben időnek kell elmúlnia. Szükség van rá, hogy elkövetkezzenek különböző események, amelyek döntő hatással vannak az emberek karakterére, elhatározásaira, egész sorsára. A dráma, ha kondenzálja is az életet, nem nélkülözheti a közbeeső időszakok lepergésének legalább a jelzését. (Felvonásközök.) Hasonlóan időbeli intervallumokat jelölnek még a szimfónia egyes tételei közt levő szünetek. (...)

Jospeh Haydn (Thomas Hardi képe)
Jospeh Haydn (Thomas Hardi képe)

A lényeges az, hogy Haydn már teljesen érezte a zenekari szimfónia jelentőségét, sejtette, hogy az egy új, a réginél nagyszerűbb zeneművészetnek lesz alapja, egy új művészetnek, amelynek nem az úri nép mulattatása többé a célja, hanem a legszentebb, legkomolyabb érzések, a legnagyobb életigazságok kifejezése. Azoknak az egyenletsoroknak a megfejtése, amelyeknek egyetlen ismeretlenje az ember, az én. Tulajdonképp milyen egyszerűek is ezek az életegyenletek! Vannak bennük jó és rossz dolgok. Van öröm, szerelem, önfeledt jókedv. Van kétség, várakozás, aggodalom és csalódás. És van bánat, veszedelem, nyomorúság és halál. Milyen egyszerű mindez, és az én számára mégis milyen végtelenül bonyolult. Haydn szimfóniáiban már megtaláljuk ezeket az alaphangulatokat és a fontos tendenciát is, hogy a szimfóniában valamennyi szerepeljen."

Zenei választásunk pedig Haydn No. 6-os, "A reggel" szimfóniája. A mű elején felhangzó rövid, a napfelkeltét bemutató bevezetés utáni dallamok ismerősnek tűnhetnek: a Bartók rádió Muzsikáló reggel című műsorának szignáljára ismerhetünk benne...

És ha valaki szeretné meghallgatni a teljes művet: