Erzsébet

Mozart: g-moll zongoranégyes

2014.12.10. 07:29

Programkereső

Érett műveiben Mozart kifejlesztette az éneklő allegrót. Az első tételen mindvégig eluralkodik a g-moll hangnem sötét pátosza.

A korábbi zeneszerzők nem tartották fontosnak, hogy mélyebb érzelmekkel töltsék meg műveik gyors tételeit is, ezt a lassú tételek sajátosságának gondolták. Mozart ezzel szemben az érzelmek szélesebb skáláját vonultatta fel gyors tételeiben is, az allegro tételeket olyan hangulati-érzelmi elemekkel töltötte meg, amik azelőtt csak a lassú tételek sajátjai voltak.

Mozart
Mozart

Bécsi kalandozásainkban maradjunk még a kamaraműveknél! Mozart g-moll zongoranégyesének első tételére nagyon is igaznak véljük a fenti megállapítást; a Hangversenykalauz így ír erről: "Az első tételen mindvégig eluralkodik a g-moll hangnem sötét pátosza, amelyet a pontozott ritmika szenvedélyessége is fokoz." A gyönyörű második tétel enyhít valamit ezen a hangulaton, lazít valamelyest a feszültségen, de az igazi enyhülést csak a harmadik, rondó tétel hozza el. Hallgassuk most együtt Mozart e remekét egy nagyszerű felvételen: