Kelemen, Klementina

A középpontban Bach és Mendelssohn

2015.01.21. 08:00

Programkereső

A Müpa első Régizene Fesztiválja fontos újdonság: a historikus előadások itt a szokásosnál nagyobb közönséghez jutnak el, néhány nap leforgása alatt fontos magyar és külföldi muzsikusok váltják egymást, az ismertek mellett ismeretlen műveket is bemutatva. MAGAZIN

A fesztivál tematikája Bach és Mendelssohn köré szerveződik. Nem véletlenül: egyrészt Mendelssohn életművének csak töredékét ismerjük, másrészt a zeneszerző forradalmi szerepet vállalt a mai Bach-kultusz kezdeteinek kialakításában, a zenei historizmus megteremtésében.

A programsort január 21-én az egyik legnagyobb régizenei sláger, Bach h-moll miséje nyitja. A Müpa közönsége számára erről a műről nem kell ismertetőt írni - már csak azért sem, mert a koncert előtt, 18.30-tól Mácsai János műismertetőt tart Prelúdium címmel - csakúgy, mint a többi fesztiválkoncert előtt. A művészgárda viszont megér néhány mondatot. A belga karmester, Philippe Herreweghe évtizedek óta a műfaj egyik legjelesebb képviselője, aki többször járt már nálunk. 2013-ban a János passióval és az általa negyvenhat éve alapított Collegium Vocale Gent Kórussal és Zenekarral érkezett a Müpába, hogy betekintést kínáljon mély Bach-ismeretébe.

Philippe Herreweghe
Philippe Herreweghe

A mostani esten fellépő művészgárda pedig az ő vezetésével négy éve készítette el a mű CD-felvételét, amit vásárlók és kritikusok egyaránt lelkesen fogadtak. Igazi nemzetközi gárda gyűlik össze: Dorothee Mields német szoprán a barokk és kortárs muzsika specialistája, míg a cseh Hana Blažíková a középkori, reneszánsz és barokk zene kiváló előadója. Damien Guillon francia kontratenornak saját együttese is van. Thomas Hobbs, a bársonyos hangú angol tenor trombitásként kezdte művészi karrierjét, mára azonban Anglia egyik legkeresettebb énekesévé vált. Peter Kooij holland basszus ugyancsak elismert barokkspecialista. A kórus tagjai mind kiváló képességű énekesek, akiknek minden produkciója magas színvonalú, akárcsak a zenekaré.

Cser Krisztián
Cser Krisztián

22-én újabb egyházi mű következik - ismét Bach, de csak félig. A Máté-passió Mendelssohn-féle változatát adja elő Vashegyi György vezényletével a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar. Szólisták: Baráth Emőke, Balogh Eszter, Bernhard Berchtold, Megyesi Zoltán, Christoph Pohl és Cser Krisztián. Magyarországon a mű korhű hangszereken most hangzik el először. Mendelssohn nagy tettet hajtott végre Bach műveinek feltámasztásával, hiszen ezek a komponista halála, azaz 1750 után nyolcvan évig, a Mendelssohn-féle Máté-passió előadásáig teljesen feledésbe merültek. Nemcsak Bach, de általában a barokk repertoár reneszánsza is Mendelssohnnak köszönhető, aki felismerte, hogy korának zenéje nem állhat meg a barokk, különösen Bach pillérei nélkül. Vashegyi György, aki fontosnak tartja mindkét szerzőt és kettejük kapcsolódását is, így vélekedik:

"Hogy Mendelssohn miként nyúlt Bach Máté-passiójához, az rendkívül fontos kordokumentum. Érdekes történelmi tény, hogy a zeneszerző nagynénje, Fanny von Arnstein, aki híres zenerajongó és zongorista volt, Mendelssohn tizenkettedik vagy tizenharmadik születésnapjára Bach Máté-passiójának eredeti, szerzői kéziratát ajándékozta. Egy ilyen gesztus jelentőségét ma fel sem fogjuk. A mi előadásunk a lipcseit követi, amelyben kevesebb a húzás. Mendelssohn elsősorban praktikus okokból húzott ki jó néhány tételt, mert nem voltak megfelelő, Bach-korabeli hangszerei, például viola da gambája, oboa da cacciája, és nem is tudta ezeket helyettesíteni. Igazán érdekes a mai előadó számára, amikor Mendelssohn változtat Bach leírásán, például artikulációban, olykor egyes frázisokat egy oktávval följebb vagy lejjebb helyez, hogy az énekeseknek kényelmesebb legyen, az alt szólista egyik áriáját a szopránnak adja. Mendelssohn úgy változtatott Bach művén, hogy más lett, de nem kevésbé jó - ez ritkaság."

Maude Gratton
Maude Gratton

Január 23-án két hangverseny is várja az érdeklődőket. Délután 5-kor az Üvegteremben Maude Gratton csembalóművész kamarakoncertje teremt meghitt hangulatot, míg este a Fesztivál Színházban a Concerto Armonico válogat két nagy alkotó, Johann Sebastian és Carl Philipp Emanuel oeuvrejéből, Apa és fia zenéje a Bach-dinasztiából címmel. Spányi Miklós, az együttes művészeti vezetője a Bach fiú régi rajongója és kutatója, előszeretettel játssza műveit, ezúttal egyik csembalóversenyét adja elő. Spányi valódi missziót teljesítve 40 (!) lemezre rögzítette Carl Philipp Emanuel valamennyi billentyűs szerzeményét. C. P. E. Bach más barokk szerzőkhöz hasonlóan kevesebb figyelmet kap a pódiumokon, mint megérdemelné. Mendelssohn Bachfelfedezése annyira jól sikerült, hogy kultusza fényében sok más ragyogó csillag alig tud betörni a repertoárba.

Concerto Armonico
Concerto Armonico

Egy ilyen fesztivál jó alkalom az egyeduralom megtörésére is, miközben J. S. Bach múlhatatlan fényéről sem feledkezünk meg. Az apa híres E-dúr hegedűversenyét Ábrahám Márta játssza, Megyesi Schwartz Lúcia négy kantáta- áriáját adja elő, és felcsendül a zenekar tolmácsolásában a fiú E-dúr szimfóniája. Január 24-én (két nyilvános próbán) és 25-én (az előadáson) egy nagy produkcióban találkoznak az első napok fellépő együttesei: Mendelssohn Paulus című oratóriumát a Collegium Vocale Gent Kórus, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar (művészeti vezető: Vashegyi György) adja elő Philippe Herreweghe vezényletével. Mendelssohn nagy tettet hajtott végre Bach műveinek feltámasztásával...

Landshamer Christina
Landshamer Christina

Szólisták: Christina Landshamer, Wiebke Lehmkuhl, Maximilian Schmitt, Thomas Stimmel. A zsidó vallásról protestáns hitre áttért Mendelssohn számára a Saulusból Paulusszá váló apostol története komoly üzenetet hordozott, és nem csupán vallási, hanem általános emberi értelemben is: hogyan változhatunk meg, vallhatunk új értékeket. A Paulus Mendelssohn személyes érintettsége miatt az egész oeuvre egyik legmélyebb műve lett. Ihletért a zeneszerző Bach és Händel oratóriumaihoz fordult. A sors fintoraként azonban 1836-ban bemutatott nagyszabású, megrendítő művét éppen az általa újra felfedezett és divatba hozott Bach és Händel egyházi művei szorították ki a koncertpódiumokról százhúsz évre: a Máté-passió, a Karácsonyi oratórium és a Messiás. A kompozíciót huszonhét évesen alkotta Mendelssohn, húsz évvel azután, hogy megkeresztelték a zsidó kisfiút. Már ez a kikeresztelkedés is több egyszerű vallásos "pálfordulásnál": a zsidóság évszázadok, ha nem évezredek óta tartó asszimilációs küzdelmének része. Vashegyi György az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus élén két éve már előadta a művet - korhű hangszereken a darab magyarországi bemutatójaként.

Kalló Zsolt
Kalló Zsolt

Január 25-én délután az Üvegteremben Kalló Zsolt hegedű- és Papp Rita csembalóművész kamaraestje zárja a Müpa első Régizene Fesztiválját. Bach c-moll és A-dúr szonátája csendül fel, valamint Bach-Mendelssohn: d-moll chaconne-ja - ezúttal hegedűn és zongorán. A program egyáltalán nem megszokott, hiszen Bach hegedű-csembaló kompozíciói nemigen hallhatók, mint ahogy Mendelssohn átiratai sem. Kalló Zsolt Liszt-díjas hegedűművész az első magyar régizene-együttes, a Capella Savaria koncertmestere és művészeti vezetője, aki több rangos kamarazenekar és régizene-együttes koncertmestereként bejárta a világot. Tomasini, Kraus, Michael Haydn hegedűversenyeinek magyarországi bemutatója az ő nevéhez fűződik. Papp Rita csembalóművész több nemzetközi verseny győztese, szólistaként és kamaramuzsikusként rendszeresen koncertezik itthon és külföldön.

A ráadás: "Lauda Sion"

Lauda Sion címmel február 24-én Mendelssohn oratorikus egyházi művei csendülnek fel első magyarországi előadásokként korhű hangszereken, részben magyarországi bemutatók gyanánt: d-moll Kyrie; Tu es Petrus; Hör mein Bitten (1847-es, zenekari változat); Nicht unserm Namen; Herr Gott, dich loben wir; Lauda Sion, op. 73. Ezúttal Vashegyi György vezényli a Purcell Kórust és az Orfeo Zenekart. A szólisták: Wierdl Eszter, Balogh Eszter, Megyesi Zoltán, Blazsó Domonkos. Koncertmester: Simon Standage. A műsoron szereplő hat mű nagy utat jár be az ihletet adó szerzők: Bach, Mozart, Schütz miatt csakúgy, mint a gazdag stilisztikai eszköztár okán.

Lauda Sion Salvatorem, azaz "Dicsérd, Sion, az Üdvözítőt": az Úrnapja officiumában Aquinói Szent Tamás szekvenciája (1264 körül) az Oltáriszentségről, az Új Szövetség áldozatáról, az átváltozás misztériumáról, a szentáldozás jelentőségéről énekel. Lauda Sion - ez Mendelssohn nagy ívű, harmincperces művének címe, mely egyben jelképezi azt a szinte missziós munkát is, amelyet Vashegyi György végez 2010 óta Mendelssohn oeuvre-jének magyarországi megismertetésében, főként egyházi témájú műveinek előadásával. 2011-ben a Müpában mutatta be az Éliás című oratóriumot, 2013-ban a Paulust. 2014-ben adták elő Budapesten nyolc korálkantátáját, amelyek közül néhány még soha nem hangzott el Magyarországon. Minderről így beszél: "Mendelssohn - méltatlanul ritkán játszott, sőt jelentős részben elfelejtett - oratorikus egyházi műveit korhű hangszereken szólaltatjuk meg. Az elmúlt másfél évtizedben Németországban már elég rendszeresen játszották Bach Máté-passiójának Mendelssohn által készített verzióját. 2003 táján Helmuth Rilling Budapesten vezényelt, és egy baráti beszélgetésben árulta el, milyen nagy rajongója Mendelssohnnak. Ő is megjegyezte, milyen nagy hiányosság, hogy addig a zeneszerző műveinek fele még nem jelent meg.

Purcell Kórus és Orfeo Zenekar
Purcell Kórus és Orfeo Zenekar

Ma már én is jobban értem, miért. A harmadik birodalom számára zsidó volt, a keletnémetek számára pedig mélyen hívő lutheránus. Így csak most kezdhetjük felfedezni egyházi műveit. Az utóbbi években magam is nagy rajongója lettem Mendelssohnnak. A Lauda Sion - mely számomra a 19. századi katolikus miszticizmus egyik legszebb kompozíciója - mindezen megelőző stílusok összegzése, s egyben határozott továbblépés is a nagyromantika felé. E remekmű önmagában méltón képvisel mindent, ami Mendelssohn művészetében csodálatra méltó és felemelő. Merészen fogalmazva azt a kijelentést is megkockáztatom, hogy húszévesen Mendelssohn még nagy példaképét, Bachot is »felülmúlja« - abban az értelemben, hogy húszesztendős korában talán még Johann Sebastian sem állt azon az elképesztő zeneszerzői színvonalon, amely a korálkantáták partitúráiból sugárzik. Igaz, Mendelssohn számára sokkal rövidebb élet adatott."