Jolán

György Ádám: "Befogadni a váratlan impulzusokat"

2015.01.21. 13:07

Programkereső

Napjaink egyik kiemelkedő Liszt-játékosaként tartják számon, koncertjein rendszeresen improvizál. 2008-ban a Carnige Hallban telt házas koncerttel debütált, a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság varsói megnyitóján Chopin Vihar-etüdjét játszotta élő közvetítésben. Február 14-én visszatér egykori iskolájába: a Zeneakadémián ad koncertet. INTERJÚ

- Meg tudja határozni azt a mérföldkövet a pályája szempontjából, ahonnan ismertté kezdett válni a neve külföldön?

- Az ismertség sosem volt szempont számomra, így igazából nem is tudok erre a kérdésre válaszolni. Fiatal művészek szeretnek "áttörésben" gondolkodni, egy művész kiteljesedése általában inkább hosszabb folyamat. A Carnegie Hall nagytermében szólókoncerteket adni csodálatos érzés, de sokszor a kisebb termekben adott hangversenyek jelenetek olyan élményt, amiből sokáig tudok épülni.

György Ádám
György Ádám

- Az Egy nap New Yorkban című videóban a New York-i Grand Central Terminalban játszik, reprezentálván azt, hogy "a zene nem ismer határokat". Hogyan vették fel ezt a kisfilmet?

- Ben Niles keresett meg az alapötlettel. Ő rendezte a Note By Note című díjnyertes dokumentumfilmet, ami a Steinway zongora elkészülésének folyamatát mutatja be, a technikai részletekkel és az emberi történetekkel együtt. A New Yorkban játszódó rövidfilmemet együtt álmodtuk meg. Ha már ott dolgozhattunk a klippen, én mindenképpen szerettem volna a New York-i barátaimnak kedveskedni egy koncerttel a Grand Central Terminálban. Sikerült elérnünk, hogy a koncert nyilvános legyen, így a zártkörű forgatás előtti koncertet is felvettük. A klip végül ezekből az anyagokból készült.

- Milyen különleges helyszíneken játszott életében?

- Izgalmas fellépésem volt Teheránban és Iszfáhánban, ahol egy egészen csodálatos kultúrában játszhattam Liszt műveit, de volt alkalmam a legnagyobb indonéz hindu templomegyüttesben, a Prambanan-ban is zongorázni. Ottawában mínusz 35 fokban érkeztem a fellépésemre, a szingapúri Espanade koncertem és a New York TED konferencián való fellépésem között pedig alig telt el 36 óra, ebből 24 utazással. A mauríciuszi koncert előtti hangolást sosem fogom elfelejteni, ahol egy hangolónak álcázott úriemberrel hangoltuk két órán át a hangszert, körülbelül ennyit csúszott a koncert kezdése. Medanba a Steinway zongoragyár repülővel szállított hangszert, mert Indonéziának azon a részén nem volt megfelelő zongora a koncert megrendezéséhez.

- Mindennek köze van ahhoz a spontaneitáshoz, ami abban is kifejeződik, hogy rendszeresen improvizál a koncerteken?

- Biztosan. Elvégre mindenhol nekem kell alkalmazkodni a körülményekhez. Az utazásaim során tapasztalt meghökkentő élményeim megtanítanak befogadni és elfogadni a váratlan impulzusokat. Ez az improvizáció alapja. Ahhoz pedig, hogy ezek az improvizációk jól sikerüljenek, harmóniában kell lennünk önmagunkkal.

György Ádám
György Ádám

- A mostani budapesti koncertnek is lesznek improvizatív részei? Milyen műsort hallhat a közönség Öntől ezen az estén?

- Az Egy Nap New Yorkban című darabbal indul a koncert, ebben lesznek improvizatív elemek, majd Liszt h-moll szonátája következik. A két megközelítőleg félórás darab után Liszt Rigoletto Parafrázisa, La Campanellája és II. Magyar rapszódiája hangzik majd el. A nyolcvan perces koncerten nem lesz szünet.

- A lengyel EB megnyitójának milyen szakmai hozadékai voltak az Ön számára?

- Azt hiszem, hogy mindenki megértette az előadás lényegét. A klasszikus zene népszerűsítése volt a cél egy igen szokatlan környezetben. Chopin egyik legnehezebb etüdjét (Vihar etüd) bejátszás nélkül háromszáz millió ember előtt játszani számomra nagy kihívás volt, azt hiszem, ezt is értékelte a szakma.

- Láthatóan foglalkoztatatja Önt a gyermekek zenei nevelése, hiszen a barátai a nevével fémjelzett alapítványt hoztak létre, itthon pedig nyaranta a György Ádám Kastélyakadémián tart nemzetközi workshopokat volt tanáraival. Gyermekkorában Önnek is része volt hasonló lelki, szakmai pártfogásban?

- Nagyon sok támogatást kaptam családomtól, mestereimtől és barátaimtól lelki és szakmai fejlődésem során. Ezt a szellemiséget örökíti tovább a Kastélyakadémia.

- Napjaink egyik legjobb Liszt-játékosaként tartják számon. Miért ilyen erős ez a kötelék a zeneszerző irányában?

- Számomra Liszt fogalmazza meg legérthetőbben a világról alkotott gondolatait a zene nyelvén. 

- Rendszeresen jelentet meg CD-ket, most is dolgozik valamilyen anyagon?

- Kedvenc Haydn szonátáimon dolgozom a következő lemezemre, a The Carnegie Hall Concert pedig a hetekben kerül a boltokba. 

- Az improvizációkból gyakran lesznek kész, rögzített kompozíciók?

- Igen. Mondhatnánk azt is, hogy a komponálás egyik formája az improvizáció. Nem tartom magam zeneszerzőnek, de nagyon szeretem a gondolataimat a hangszer mellett megfogalmazni. Ha van néhány jó gondolat, akkor ezt le is írom és tovább dolgozom rajta. Sokszor évekig.