Jolán

Feltérképezni a hangokat

2015.01.22. 12:00

Programkereső

Nagy sikerrel mutatták be a Zeneakadémián Bogányi Gergely új fejlesztésű zongoráját a magyar kultúra napja előestéjén. A csodazongoráról a Kossuth-díjas zongoraművésszel beszélgettünk. INTERJÚ

- Miért fontos, hogy ez a hangszer elkészülhetett, és mi az érdeme?

- Hosszú és lassan érlelődő folyamat volt, amíg idáig eljutottunk, azt hiszem, hogy legelőször húsz évvel ezelőtt beszélgettem a barátaimmal arról, hogy érdemes volna elkészíteni egy igazi új zongorát. Ez az elképzelés sokáig álom maradt, mígnem elkezdtünk turnézni zongoratechnikus-mester barátommal, a néhai Bükki Attilával. Ő ebben az időben vont be abba témába, hogy milyen is egy zongora belülről, hogyan szól jól egy hangszer, hogy szól jobban, mikor szól szebben, milyen módon kapunk szép hangot, egyenes hangot, mi az, amitől lebeg a hang, pontosan hogyan működik a technika, mitől nem egészen kényelmes a billentyűzet. Rengeteg átbeszélgetett éjszaka van mögöttünk. Rendkívül inspiráló volt az a környezet, ahogy Bükki Attila megismertette velem a zongora lelkivilágát, aminek hatására fokozatosan elkezdtünk fejleszteni.  

Bogányi Gergely
Bogányi Gergely

- Milyen újdonságokra figyeltetek fel a fejlesztés során?

- Sok év telt el mire eljutottunk arra a pontra, hogy kifejlesszünk egy olyan karbonkompozit rezonáns lapot, ami helyettesíteni tudja az eredetileg fából készült rezonánst. 2012 januárjában ezt az új elemet az akkori hagyományos zongorámba építettük bele. Mondanom sem kell, hogy egy egészen különleges hangzásélménynek voltunk a tanúi, ami arra késztetett bennünket, hogy folytassuk a munkát. Ezután építettük meg a prototípust.

- Mennyire vagy elégedett a most bemutatott hangszerrel?

- Valójában azt mondhatom, hogy talán sosem éreztem még magam elégedettnek életem során, ellenben az is igaz, hogy amit megálmodtunk, többé-kevésbé létre is hoztuk. Itt természetesen csakis csapatmunkáról beszélhetünk, minden egyes szakembernek megvolt a saját felelőssége a fejlesztőmérnöktől kezdve, a főtechnikuson át, a zongoramechanikusig és a designerig.

Bogányi Gergely
Bogányi Gergely

- Hány darab hangszer készült el?

- Gyakorlatilag most három darab ilyen zongora létezik, ha az előprototípust is ide számítom. Az első hangszer még a hagyományos formával, de az új rezonánssal rendelkezik. A teljes egészében kész zongorából tehát kettőt gyártottunk, ezek egyikén játszottam a bemutatón. A formával kapcsolatban hangsúlyozni szeretném, hogy nem design hangszerről van szó, hiszen sok esetben történik, hogy egy meglévő konstrukciót öltöztetnek új alakba. A Bogányi-zongora esetében mi a hang értelmét kezdtük kutatni, a hang tisztaságát szertettük volna tovább finomítani.

- Voltak ismereteitek a Pleyel és a Peugeot által közösen kifejlesztett hangszerről?

- A fejlesztést a nulláról kezdtük, vagyis semmilyen modellnek a működő elméleti részét nem vettük át. A csapat teljesen új menzúra számításokat végzett, ami azt jelenti, hogy hónapokig csak a számok bűvöletében léteztünk és konzultáltunk a hang tudományos feltérképezése érdekében. Ezzel párhuzamosan alakult a forma, amellyel együtt azt gondolom, hogy a zongora egy saját entitást alkot. Két dolgot tartok fontosnak a formával kapcsolatban. A hangszer lába a hagyományostól eltérően itt hangvetőként működik, így a megfelelő irányba haladnak azok a lefele terjedő hangok, amelyek egyébként szétszóródnának. A másik dolog a forma spirituális része, vagyis már a megjelenés egyfajta lebegést közöl, egyfajta spirituális utazást, ami egyébként akkor is következik, ha a művész leül a hangszer mellé, hiszen az nem egy földhözragadt materialista nyelvezet, hanem elsősorban a lélekhez szól. Ezt a szellemiséget tükrözi a formavilág is.  

Bogányi Gergely
Bogányi Gergely

- A zongora elsősorban Bogányi Gergelynek készült, vagy a zongoraiparhoz szerettél volna hozzátenni egy olyan valamit, ami eddig nem volt?

- Ez egy nagyszerű kérdés, azt hiszem, hogy igazából egyik sem. Egy olyan elképzelésről van szó, ami kísérletet tesz arra, hogy a zongoráról mint hangszerről egy új nézőpontot adjon a kollégáknak, a közönségnek és a zenekedvelőknek. Az én szerepen ebben pedig a koncertfellépésekhez hasonlítható közvetítő, katalizáló szerep. A cél az volt, hogy maga a zongora gyönyörűen szóljon és mutasson egy olyan kvalitást az új anyagoknak és a technikának köszönhetően, ami eddig még nem volt jelen a zongoraiparban. A zongora felépítése nem változott nagyjából száz éve, ezért az új anyagok felfedezésével kötelességünk azon gondolkodni, hogy Liszt szellemiségében hogyan lehet valamit megújítani, a hagyományok tiszteletének a megtartása mellett.

- Milyen terveitek vannak az értékesítéssel kapcsolatban? Ezeket a feladatokat is te koordinálod?

Jelentős mennyiségű érdeklődő van, akik egy része komoly érdeklődő. Ők már a bemutató előtt is felbukkantak.  Ez részben magyar, sokkal inkább pedig külföldi érdeklődés. A nemzetközi bemutatót tekintve nagyon sokat jelent nekünk, hogy a Milánói Expón a magyar pavilonban találkozhatnak majd a hangszerrel az érdeklődők. Magyar művészek koncertjeit lehet majd hallani a kiállításon márciusban, május elsejétől pedig a pavilon előadótermében áll majd a hangszer.