Orsolya

Hogyan lesz több zene kevesebb pénzből?

2015.03.03. 14:52

Programkereső

Március 11-én napjaink legolvasottabb és legvitriolosabb tollú zenekritikusa, Norman Lebrecht tart exkluzív előadást a Zeneakadémián.

"A sztárrendszer, melyet arra találtak ki, hogy csillogást vigyen a bérleti sorozatokba, látványosan csődöt mondott. Celebmániás századunk második évtizedében csupán három hegedűszólistának sikerült átlépnie a világhírnév küszöbét. Nincs több csillagszóró. Alig jut mazsola a koncertkalácsba. A nyugtalanság és a hanyatlás, a mindinkább elöregedő közönség és a három évre előre lekötött művészek korában a komolyzene teljes függésbe került néhány bevált attrakciótól. Bárhová nézünk, ugyanazokkal a nevekkel találkozunk. [...] A vészhelyzet azonban leleményessé tesz. Most, hogy kevés a sztár, a zenekarok és a fesztiválok vezetői sietve törni kezdték a fejüket. [...] Nincs idő megállni és a sztárrendszer halálát siratni. Régóta tudni lehet róla, mi több, bekövetkezése régóta esedékes. Itt az alkalom, itt az idő, hogy új pályára helyezzük a komolyzenét" - ezekkel a szavakkal zárta a klasszikus zene fenegyerekeként is emlegetett angol szakíró a Zeneakadémia 2015/január-júniusi koncertmagazinja számára írt esszéjét. Norman Lebrecht március 11-én a Zeneakadémia különleges meghívására Budapestre látogat, hogy folytassa gondolatmenetét, s a komolyzene-ipar válságával kapcsolatos legújabb kutatási eredményeit megossza a magyar közönséggel.

Norman Lebrecht
Norman Lebrecht

A 1948-ban született angol szakíró tizenkét könyvet publikált eddig, s közülük három magyarul is olvasható.  Norman Lebrecht a karmesterek túlhatalma által dominált zeneiparról éppúgy beszél, mint a klasszikus zene ezredfordulós válságáról, de legutóbbi könyve például Gustav Mahler működését és életművét helyezi új megvilágításba. 2007-ben indított klasszikus zenei blogja, a slippeddisc.com a világ legolvasottabb klasszikus zenei internetes oldalai közé tartozik, havonta több mint egymillió oldalletöltéssel. Lebrecht megítélése - írásainak polemikus hangvételéből fakadóan - igen ellentmondásos, ami egyáltalán nincs ellenére. Miközben egyesek a maffiaszerű iparágként működő klasszikus zene machinációit leleplező oknyomozó újságírót ünneplik benne, mások - többnyire az érintettek - éppen írásainak nyers szókimondása miatt támadják, és nem ritkán perrel fenyegetik. Egy biztos: Norman Lebrecht megkerülhetetlen alakja napjaink klasszikus zenei életének.