Hedvig

Rajk Judit és a Szent Efrém Férfikar

2015.03.17. 13:26

Programkereső

A március 22-ei Kortársunk, Bizánc című hangversenyen a rajongó mély szeretetet megéneklő művekből hallhatunk reprezentatív válogatást.

A Bubnó Tamás vezette Szent Efrém Férfikar, valamint Rajk Judit ének- és Palojtay János zongoraművész műsorán átszellemült szakrális és világi dallamok szerepelnek. A középkortól a kortárs zenéig ívelő koncert nemcsak a Zeneakadémia közönsége, de az énekegyüttes számára is különleges alkalomnak ígérkezik, hiszen ezúttal széles repertoárjuk minden korszakából és stílusából válogatnak. Bubnó Tamás, a férfikar vezetője a reprezentatív műsor-összeállítás kacspán megjegyezte: "a Zeneakadémia Nagyterme a világ egyik legjobb koncertterme. Szinte bármilyen műfaj előadására lehetőséget nyújt, elbírja a nagy hangerőt, de megfelel kamarazene, vagy akár templomi muzsika előadására is. Nagyon örülünk, hogy ismét itt énekelhetünk, hiszen így egy olyan repertoárt állíthattunk össze, amivel a kórus minden oldalát megmutathatjuk: szakrális és világi, szláv és magyar zenét egyaránt. A műsorral a bizánci keresztény szertartásokat szeretnénk felidézni, ahol a kórus mozgásának, a tér kihasználásának fontos szerepe van. Bízom benne, hogy ezáltal a koncerttermi környezetben is spirituális élménnyel gazdagodhatnak a jelenlévők." Az est énekes szólistája, a ruszisztikában járatos Rajk Judit és a görög-katolikus egyházzenét, illetve a magyar férfikari repertoárt kutató Bubnó Tamás a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékén hosszú évek óta dolgoznak együtt. Mint Rajk Judit kérdésünkre elárulta, ezúttal az orosz egyházi és magyar népi dallamok mellé olyan kompozíciókat válogattak, amelyek hangzásukban vagy gondolatvilágukban a bizánci liturgikus énekek mélységét tükrözik vissza.

Szent Efrém férfikar
Szent Efrém férfikar

A koncertet egy Nektarios püspök szövegére írott ősi görög-bizánci dallam, az Ó, tiszta szűz nyitja, amit egy szintén bizánci ének görög és ó-magyar változata követ - A hitnek kánonja Bubnó Márk feldolgozásában hangzik el, Siptár Dániel nyelvész szöveg-rekonstrukciójával. "Bár ez a dallam nem maradt fenn magyarul, bizánci keresztény hitű őseink minden bizonnyal énekelték" - mondja Bubnó Tamás. Az évezredes tradicionális dallamokat egy kortárs orosz szerző, Szergej Jekimov zsoltárfeldolgozása követi, amelyben a férfikar szólistájaként Rajk Judit is színpadra lép. A koncert fénypontja minden bizonnyal Dukay Barnabás "...az enyém és értem van..." című, Keresztes Szent János szövegét megzenésítő művének ősbemutatója lesz, melyet a szerző 2014-ben komponált Rajk Judit számára. A Dukay életművében is egyedülálló darab a spanyol barokk költészet misztikus óriásának Isten iránti rajongó mély szeretetét fogalmazza újra az ősi egyházzenei dallamkincset idézve. "Különlegessége, hogy a nagyszabású művet bár egyetlen énekes adja elő, egy szál magában állva a Zeneakadémia Nagytermének pódiumán, mégis többszólamú hatást kelt, a misztikus szövegben megtapasztalható magasság és mélység, fény és sötétség ellentétpárok zenei megfogalmazása révén" - mondta el a műről a többszörös Artisjus-díjas énekművész.

Rajk Judit
Rajk Judit

Rachmaninov Vesperásának egy részlete, az Áldjad lelkem az Urat kezdetű zsoltárfeldolgozás, és egy szakrális Muszorgszkij-mű után, a koncert második felében világi kompozíciók hangzanak el. A kiváló fiatal zongoraművész, Palojtay János közreműködésével adja elő Rajk Judit Muszorgszkij Napfény nélkül című dalciklusának, illetve Bartók Kilenc román népdal című sorozatának részleteit. Az orosz dalokkal kapcsolatban Rajk Judit megjegyezte, "ugyanazt a mély rajongó szeretetet fogalmazzák meg, mint a Dukay-mű, sőt, zenei kapcsolat is kimutatható a két mű között." Mint az est szólistájától megtudtuk, a Bartók-népdalfeldolgozások is számos hasonló vonással bírnak - a műsorszámok közötti rokonság azonban csak akkor derül ki, ha egymás után, egy koncert keretében hangoznak el. A Szent Efrém Férfikar előadásában is elhangzik egy magyarországi bemutató: Prokofjev Két dala népi szövegekre, a magyar repertoárból pedig Bartók Négy régi magyar népdala. A műsor zárásaként végül egy különleges ó-szerb liturgikus darabban hallhatjuk a férfikart. Sőt, mint Bubnó Tamástól megtudtuk, az előadók arra számítanak, hogy nem csak a színpadon csendül majd fel a Dicsérjétek az Urat! kezdetű zsoltár: "reményeink szerint az utolsó szám éneklésébe közönség is bekapcsolódik majd."