Hedvig

"Szellemes és szabad lélek"

2015.03.23. 14:15

Programkereső

Az Óbudai Danubia Zenekar április 2-i koncertjének szólistája Fejérvári Zoltán zongoraművész lesz.

Fejérvári Zoltán nemrég így nyilatkozott Fideliónak Stravinskyről és a Cappriccioról:  „Bartók és Stravinsky kapcsolatáról éppen a közelgő Stravinsky-maraton miatt gondolkodtam. Ha csak a két kortárs zeneszerzőt említem, kevés magyarázatra szorul, ha azt mondom, Bartók nyelvét sokkal jobban beszélem és értem, hiszen egy zenei hagyományba születtünk. Úgy vélem, Bartók korai alkotói szakaszában éppen Stravinsky művészetét érezte magához a legközelebb. Még az úgynevezett neostílusok előtt, szinte ugyanúgy próbálta meg beépíteni hazájának népzenei kultúráját a klasszikus zenei hagyományba, ahogy az Stravinsky is tette. Stravinskyt én egy elképesztően szellemes és szabad léleknek gondolom, ami alatt azt értem, hogy gyakorlatilag alig kötötte valamiféle zenei hagyomány. Meglátásom szerint sokkal kevésbé csatlakozott be a Beethoventől Liszten keresztül húzódó zeneszerzői hagyományba, nem engedte, hogy túlzottan lekössék a tradíciók. Stravinsky különös szabadsággal és játékkal bánik mindenféle zenei anyaggal a reneszánsztól a kora barokkon át a jazzig és a kabarézenéig.

A Capricco nem egy hagyományos zongorakoncert, talán inkább kamara-zongoraverseny. A műben a szimfonikus zenekart szólisztikus hangszerek egészítik ki, melyek közül a zongora kapja a főszerepet. A vonóskar olyan módon van elosztva, - második hegedű nélkül, négy szólamot különböztet meg Stravinsky -, hogy minden szólamból egy hangszer vezető szerephez jusson. Elsősorban ezek felelgetnek a zongorának, illetve folyamatos párbeszéd alakul ki a darabban, így a zongora mindig a rivalda fényben tud maradni, de szüntelenül ellene beszélnek más szólamok. Bogányi Tibor karmesterrel, akivel most először dolgozom együtt, abban maradtunk, hogy a zongora furcsa szerepe miatt a próbafolyamatok során fogjuk eldönteni, hogy egy magányos szólóhangszerként kezeljük, vagy megpróbáljuk minél jobban elhelyezni a szimfonikus zenekaron belül. A mű neoklasszikus stílusban íródott, ami elsősorban a formán mutatkozik meg, de a belső tartalmakat mégis Stravinksy tölti meg. Ez a kettősség adja a mű iróniáját. A magam részéről a kompozíció játékos kamarajellegét szeretném kihangsúlyozni."

Fejérvári Zoltán zenei tanulmányait nyolc évesen kezdte. 2000-2005 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola növendéke, 2006-tól 2008-ig a madridi Escuela Superior de Musica Reina Sofia ösztöndíjas hallgatója, ahol Dmitrij Baskirov és Claudio Martinez Mehner voltak a tanárai. Ezután a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait Kemenes András, Várjon Dénes és Wagner Rita növendékeként. Több nemzetközi zenei fesztivál résztvevője volt az évek során: Tiszadobi Zongorafesztivál, Encuentro de Música de Santander, chateauruox-i Lisztomania, IMS Prussia Cove. 2010-ben II. díjat nyert a Manchesteri Nemzetközi Zongoraversenyen. Fellépett szólistaként több hazai zenekarral, így a Telekom Szimfonikus Zenekarral (Concerto Budapest), valamint a Nemzeti Filharmonikusokkal és a Budapesti Vonósokkal.

A koncertről ide kattintva olvashat bővebben.