Auguszta

Haydn három nyelven

2015.06.06. 09:42

Programkereső

Az előző évek újító kezdeményezését folytatva az új évadban is három részből álló zeneszerző-portré sorozatokkal kívánja becsalogatni az Óbudai Danubia Zenekar a művek hátterére, és keletkezésük kontextusaira nyitott, javarészt fiatalokból álló közönséget a Budapest Music Center nagytermébe. A következő évadban is folytatódnak az Óbudai Danubia Zenekar zeneszerző-portréi. A fókuszban: Joseph Haydn.

Az őszi szezonban a sorozat középpontjában Joseph Haydn személye és életműve áll, amelyet nem csupán szimfonikus, de kamarazenei és vokális alkotásokkal is igyekszik közelíteni a hallgatósághoz a sorozat állandó házigazdája, Eckhardt Gábor. Az ő színes, vetítéssel és anekdotákkal átszőtt vezetésével szeretnék új megvilágításba helyezni a szerzők ismert, vagy éppen árnyékban hagyott remekműveit. Az őszi sorozat Haydn korai éveitől, a viharos szerelmeken át egészen a világsikerig ível, színes, ám korántsem teljességre törő keresztmetszetét nyújtva az életműnek.

Óbudai Danubia Zenekar - Haydn
Óbudai Danubia Zenekar - Haydn

 Herr Heyden  - 2015. november 14.

Joseph Haydn, az Esterházy hercegi család belső tisztviselőjeként majd' három évtizeden át szolgált afféle zenei mindenesként. Énekeseket korrepetált, ügyelt a kottatárra, hegedült és zongorázott, katonás fegyelemmel irányította a zenekart, a hercegi operaházban korának egyik legigényesebb és legmodernebb repertoárját tanította be és vezényelte. S mindezek mellett még komponálni is maradt ideje. Minden műfajban termékeny volt, vonósnégyeseivel a műfaj standardjait alakította ki, a hercegi zenekar számára írt szimfóniái - hatvannál is több - a zenei invenció és kreativitás legcsodálatosabb példái. A műjegyzék 52. szimfóniája, ez az 1771-72 fordulóján írt c-moll hangnemű darab a neves Haydn-kutató, Robbins Landon szerint Beethoven Sors-szimfóniájának „nagyapja". Ha a felépítés precíz logikájára, a kifejtés hallatlan tömörségére és a mű felkavaró lendületére gondolunk, a „rokoni kapcsolat" aligha lehet kétséges. Haydn mester - vagy, ahogy 1761-ben szövegezett másodkarmesteri szerződésében olvashatjuk: Herr Heyden - számára az hercegi udvar nem csupán állomáshely volt, az inspiráló szellemi légkör a tehetség kibontakoztatásnak ideális közegévé válhatott.

Műsor:

fisz-moll trió (Hob.:XV/26)

12 Notturni (Hob.:IID5 nos.5-7)

Notturno (Hob.:II/27)

L'anima del Filosofo - nyitány (Hob.:Ia/3)

c-moll szimfónia nr. 52 (Hob,:I/52)

Koncertmester: Bodor János

Közreműködik: Eckhardt Gábor (zongora), Bassi-Nagy Katalin, Mucza Gabriella (fuvola), Tekula Endre, Kovalcsik András (kürt), Misinszki Csilla (oboa), Bodor János, Ott Rita, Coris-Rácz Katalin (hegedű), Madák Katalin, Hargitai Bence (brácsa), Oláh Villő, Vámos Katalin (cselló), Mohácsi Norbert (bőgő)

Házigazda: Eckhardt Gábor

Óbudai Danubia Zenekar - Haydn
Óbudai Danubia Zenekar - Haydn

 Signore Haydn - 2015. december 19.

Esterházy Miklós herceg nagyétvágyú kultúrafogyasztó volt, zenei ügyekben pedig rendkívül igényes és választékos ízlés jellemezte. Rajongott az operáért, 1768-ban, Eszterházán egy minden igény kielégítő operaházat emeltetett. A társulatban rendszeresen megfordultak olasz énekesek is. 1779-ben egy olasz hegedűs, Antonio Polzelli és tizenkilenc éves felesége, Luigia csatlakozott az együtteshez. Luigia énekesnő volt és miként Haydn, ő is boldogtalan házasságban élt. A két ember - a tetemes korkülönbség dacára - hamar egymásra talált és kettejük között bő tíz éven át tartó bensőséges szerelmi viszony alakult ki. Haydn az aktuálisan futó operaelőadásokhoz nagy műgonddal és szeretettel, tucatnál is több betétáriát komponált Luigia számára. Az eredeti művekre és szerzőikre, például Pietro Alessandro Guglielmire vagy Giovanni Paisiellóra manapság alig emlékezünk, Haydn áriái viszont rendszeresen felcsendülnek. A sűrű és hektikus operaszezonok közepette néhány műfajt, például a vonósnégyest, Haydn kénytelen hanyagolni. Évtizedes szünet után jelenteti meg a hat vonósnégyesből álló op. 33-as sorozatot. Ebben a felülmúlhatatlan gyűjteménybe Haydn - sok egyéb mellett - a vígoperák tapasztalatát is beépítette

Műsor:

Vada adagio, Signorina - ária (Hob.:XXIVb/12)

Világi kánonok

D'una sposa meschinella - ária (Hob.:XXIVb/2)

Esz-dúr vonósnégyes op.33 nr. 2

Philemon et Baucis - nyitány

Ariadne Naxos szigetén - kantáta

Vezényel: Hámori Máté

Koncertmester: Mező Péter

Közreműködik: Wierdl Eszter, Kun Ágnes Anna (ének), Mező Péter, Radics Ádám (hegedű), Dr. Vadinszkyné Varasdy Tünde (brácsa), Horváth Ildikó (cselló)

Házigazda: Eckhardt Gábor

Óbudai Danubia Zenekar - Haydn
Óbudai Danubia Zenekar - Haydn

 Mister Haydn - 2016. január 23.

Haydn a hatvanhoz közeledik. Élete idáig egy nagyobbacska megye területére korlátozódott. A hercegi szolgálat alól felszabadulva egy távoli nagyvárosba, Londonba indul. 1791-92-ben másfél évet töltött Angliában, majd 1794-95-ben újabb másfél következett. Úgy fogadják, mint egy kedves régi barátot, illetve mint korának egyik legnagyobb zeneszerzőjét. „Megérkezésem nagy feltűnést keltett városszerte. Három napig tele voltak velem az újságok" - írja egyik levelében. „Mindenki meg akar ismerkedni velem. Már hatszor kellett vendégségbe mennem, s ha akarnám, minden napra akadna meghívásom". A koncerteket óriási lelkesedés övezte, Haydn új zongoradarabokkal, kamaraművekkel jelentkezett, s mindkét útra írt 6-6 pompás szimfóniát. Az első utazás egyik nagy közönségsikere a négy szólóhangszerre - hegedűre, csellóra, oboára és fagottra -, valamint zenekarra szerzett B-dúr Sinfonia concertante volt. E művet olyannyira megkedvelte az angol publikum, hogy a második utazás alkalmával ismét műsorra kellett tűzni.

Műsor:

Esz-dúr trombitaverseny

Die Sieben letzten Worte - VII. szonáta

Sinfonia concertante

Koncertmester: Bodor János

Közreműködik: Tarkó Tamás (trombita), Bodor János (hegedű), Kurucz Krisztián (cselló), Belej Márton (oboa), Horváth Vilmos (fagott)