Gyöngyi

"Budapest varázslatos hely – ez ilyen egyszerű"

2015.08.31. 13:06

Programkereső

Henry Kallan, az Aria Hotel tulajdonosának életútja még az Egyesült Államokban is sikersztorinak számít.

1968-ban, alig 21 évesen emigrált Csehszlovákiából, hogy egy rövid ausztriai kitérő után pénz, kapcsolatok és nyelvtudás nélkül szerencsét próbáljon New Yorkban. Hét évvel később már ő a metropolisz legfiatalabb szállodaigazgatója, 1993-ban pedig Manhattan szívében átadja a nagyközönségnek a Library Hotel Collection első szállodáját, majd alig hét év alatt további három New York-i butikhotelt – valamennyi sorra nyerte el a szakmai és a közönségdíjakat. 2003-ban megnyílt az Aria Hotel Prága – idén tavasszal pedig a Bazilika mellett az Aria Hotel Budapest. A különleges szálloda nemcsak a zenerajongó turisták számára élmény, hanem a Tripadvisor - a szállóvendégek visszajelzései alapján készülő - ranglistája máris a legjobb budapesti hotelként tartja számon.

- Miért pont Budapesten építette meg az Aria Hotelt?

- Úgy láttam, hogy ebben a kétmilliós nagyvárosban még nincs igazán csúcskategóriás butikhotel – pedig nagyon megérdemelné. Tizenévesen a szüleim nagyon sokszor elvittek magukkal Budapestre és a város mindannyiszor lenyűgözött. Én egy kis faluban nőttem fel Pozsony mellett, amihez képest Budapest az épületeivel, a nyüzsgésével maga volt a csoda. Így amikor évtizedekkel később visszatértem ide, már azzal a szemmel néztem körbe, hol és hogyan lehetne itt is egy hotelt nyitni. Szeretek itt lenni, ismerős a kultúra, az emberek mentalitása, és persze az is sokat segít, hogy értem a nyelvet – bátran mondhatjuk, hogy meglehetősen otthon érzem magam Budapesten.

- De azért szállodát üzemeltetni Manhattanben és Budapesten nem feltétlenül ugyanaz.

- Nyilván az USA piaca sokkal érettebb, a megoldások kiforrottabbak, ott olyan komoly és erős hagyományai vannak az üzleti mechanizmusoknak, amelyekhez a kelet-európai országoknak még akad felzárkóznivalójuk – de én optimista vagyok. Nagyon sokat kaptam ettől a szabad piactól – lehetőséget és szerencsét, amellyel élni tudtam –, és most szeretnék belőle visszaadni, amennyit lehet: munkahelyeket teremtünk és lehetőséget adunk a tehetséges fiataloknak a tanulásra, fejlődésre. Mert tehetségben itt nincs hiány – a körülmények pedig előbb-utóbb javulni fognak. Ahhoz, hogy bizonyos üzleti reflexek megteremtődjenek, akár egy-két generációnyi idő is kell, de Magyarország még a kommunizmus alatt is a keleti blokk bátrabb, nyitottabb országai közé tartozott.

- Van esélye a magyar fővárosnak Prága és Bécs árnyékában?

- Budapestben elképesztő turisztikai potenciál rejtőzik, és ezt egy átgondolt és hatékonyan megvalósított turizmusfejlesztési stratégiával ki is lehetne aknázni. Jóval nagyobb város Prágánál, a fekvése és szépsége pedig lélegzetelállító, ezen a téren az egész világon sincs sok vetélytársa – de nagyon sok munkát kellene még tenni abba, hogy ezek a csodálatos épületek tényleg a régi, valódi pompájukban ragyogjanak. Nagyon szeretem Bécset és Prágát is, de Budapestet mindkettőnél jobban – és ha a kormányzat megteszi a megfelelő lépéseket, ennek a városnak komoly esélye van arra, hogy turisztikai szempontból megelőzze riválisait. Budapest varázslatos hely, ez ilyen egyszerű.

- Hogyan jött a zenei tematika ötlete?

- Az első tematikus szállodám, a Library Hotel koncepciója a könyvekre épült, annak idején több mint hatezer különleges könyvet vásároltunk hozzá, minden szobának van egy kis saját könyvtára – és ez óriási siker lett, úgyhogy amikor Prágában terveztük a szállodát, elgondolkodtam, miért ne lehetne most a zene a téma? A Habsburg-birodalomhoz, illetve az Osztrák-Magyar Monarchiához hihetetlenül gazdag zenei hagyományok kapcsolódnak, olyan nagyságok, mint Mozart, Dvorák, Beethoven vagy Liszt, és mellettük még számtalan kiváló osztrák, cseh és magyar zenész, akik ráadásul folyamatosan vándoroltak városról városra.

A szálloda zenei tematikája négy műfajra épül: opera, jazz, klasszikus és kortárs – ezek köszönnek vissza a szobákban és az emeleteken, a vendégek pedig kifejezetten szeretik, ha a személyes preferenciájuknak megfelelően foglalhatnak szobát. A mai napig hihetetlenül élvezem azt a kreatív munkát, amit egy-egy új hotel megteremtése jelent. És persze komoly megerősítést, visszacsatolást jelent, ha a vendégek arcán látom azt a fajta megelégedettséget, ami elárulja, hogy sikerült meglepni őket és olyan élményt nyújtani, ami várakozásaikon felüli volt. Ez egy különleges épület: az a célunk, hogy olyan egyedi építészeti és design-megoldásokat alkalmazzunk, amely elvarázsolja a vendéget és emlékezetessé teszi az itt töltött időt – ez fontos része a filozófiánknak.

Az Aria Hotel vendégeinek 30-40%-a kifejezetten kulturális turisztikai céllal látogat Budapestre. Őket is ellátja tanácsokkal Magyar Kornél, az Aria zeneigazgatója, akinek feladata, hogy mindent tudjon a magyar kulturális életről, ami csak érdekelheti a vendégeket. "Először is a lobbiból nyíló zenei audiovizuális gyűjtemény könyvtárosa vagyok, amelyből a vendégeink kedvükre válogathatnak. Ha ez unalmasnak tűnik, akkor belép a képbe a DJ-státusz: a szálló közösségi helyiségeiben egy 13 zónából álló mátrix biztosítja a háttérzenét: ez több ezer egyedi felvételt jelent a klasszikus kamara- és szimfonikus zene, az opera, a jazz és pop-rockzene műfajában, amelyek kiválogatása, listákba szerkesztése, időzítése csak elsőre tűnik egyszerű és gyors feladatnak. Aztán ott van a koncertszervezés, a Music Garden ugyanis koncertterem, társalgó, étterem és táncparkett is együtt. A legszebbek azok a pillanatok, amikor a vendégek a muzsika hallatán leteszik az evőeszközt, odagyűlnek a hangszer köré, elkezdenek együtt lélegezni a zenésszel. Aki ezután kap kedvet a folytatáshoz, az ismét engem talál meg – a máshol lehetetlennek tűnő küldetések, például egy teltházas koncertre történő bejutás, egy zenei luxushotel számára szinte rutinfeladatnak számítanak."

- Mi lesz a következő szálloda-projekt?

- Minden korábbinál nagyobb fába vágtam a fejszémet. Torontóban, közvetlenül az Ontario-tó mellett egy sport- és szórakoztató centrummal közös beruházásba kezdtünk – nagyon izgalmas feladat, ha minden jól alakul, egy év múlva ki tudunk nyitni. Emellett három komoly tervet vizsgálunk olyan amerikai városokban, ahol még nincs szállodánk – folyamatosan keresem az újabb lehetőségeket, nem tervezem a visszavonulást, épp ellenkezőleg: élvezem az aktivitást, és azt hogy újabb és újabb lehetőség van az alkotásra. Amikor fejlesztés alatt van egy projekt, minden munkafolyamat, minden apró részlet érdekel. Amikor viszont már készen van egy szálloda, akkor a menedzsmentre bízok mindent.

- Az amerikai álommal idehaza is sokan álmodnak: ha az egykori önmagához, friss bevándorlóhoz hasonló fiatalnak a mai eszével tanácsot adna, mi lenne az?

- Soha ne féljen kíváncsi lenni, bátran próbáljon ki új dolgokat és keresse a lehetőségeket: legyenek azok odahaza, vagy az országhatáron kívül. Én mindig lázadó típus voltam, ezért nem is volt kérdés számomra, hogy el kell mennem – de az emigráció nem való mindenkinek. Akkoriban persze nagyon más volt a helyzet, mint most: ha az ember elment, nem térhetett vissza. Bár rengeteget dolgoztam, nagyon szerencsés is voltam – és most elérkezett az idő arra, hogy visszaadjak valamit abból, amit az élet nekem juttatott. Van egy alapítványom, amely tehetséges középiskolásoknak nyújt olyan nyári képzéseket, amely ugródeszka lehet számukra valamelyik az amerikai egyetemre. Odakint az a szokás, hogy ha szerencsés vagy, vagyont szereztél, akkor kötelességed visszaadni ebből a társadalom, a köz javára. Itt, ahol az állami újraelosztás nagyon magas az USA-hoz képest, csak kevesen tudják, hogy Amerikában a legtöbb kórházat, múzeumokat, zenekarokat pedig kivétel nélkül magánadományokból finanszírozzák – igaz, ezt az állam komoly adókedvezményekkel támogatja. Nagyon remélem, hogy eljön az idő, amikor itt is természetes lesz ugyanez.