Emma

Orosz karmesterlegendával nyitja az évadot a Concerto Budapest

2015.09.10. 15:38 Módosítva: 2015-09-10 16:29:07

Programkereső

Szeptember 18-án, a Concerto Budapest évadnyitó előadásán Gennady Rozhdestvensky és Viktoria Postnikova lesznek a zenekar vendégei, akik a zenekarvezető, Keller András meghívására érkeznek a Müpába.

A 84 éves orosz karmesterlegenda, Gennady Rozhdestvensky napjaink egyik legelismertebb dirigense. A Moszkvai Nagyszínház és a Moszkvai Rádió Szimfonikus Zenekarának irányítása után hazájából elsőként olyan világhírű zenekarok vezető karmestereként dolgozott, mint a BBC Szimfonikus Zenekara, a Bécsi Szimfonikusok vagy a stockholmi Királyi Szimfonikus Zenekar. Vendégkarmesterként vezette nem csak a Berlini Filharmonikusokat, de a Bostoni Szimfonikusokat és a Chicagói Szimfonikus Zenekart is. Páratlan munkabírását és tapasztalatát egyszerre jelzi, hogy több mint négyszáz lemezen szerepel a neve, s közel kétszer ennyi darabot vezényelt már.

Fotó: Gabor Fejer

Az előadás másik vendége, a zongoraművész Viktoria Postnikova ízig-vérig orosz muzsikus; a lobbanékony temperamentum és a fölényes játéktechnikai magabiztosság egyszerre van jelen nála. Csodagyerekként indult, tehetségére már hatéves korában felfigyeltek. Tekintélyes nemzetközi díjak sorának birtokosa, aki olyan karmesterekkel játszott együtt szerte a világban, mint Yehudi Menuhin, Colin Davis, John Barbirolli és Adrian Boult.

A francia zeneszerző, Maurice Ravel 1904-1905-ben komponált Miroirs (Tükröződések) című zongoraciklusának negyedik, Alborada del Gracioso című tételével indul az este: a szerző a teljes művet a francia zenészekből, írókból és művészekből álló, Les Apaches (Apacsok) nevű avantgárd művészeti csoportnak ajánlotta, amelynek ő maga is tagja volt. „Beethoven óta a legnagyszerűbb szimfónia”, mondta Ralph Vaughan Williams IV. szimfóniájáról William Walton brit zeneszerző. Vaughan Williams nem adott címet művének, ezzel is kifejezve azt a szándékát, hogy a szimfónia hallgatója kizárólag a tiszta zenét hallja és értse - mindenféle külső befolyás vagy hatás nélkül. Prokofjev 1911-ben, konzervatóriumi tanulmányai idején írta I. zongoraversenyét, amelyben már megmutatkozott sajátos stílusa: a hideg szellemesség és a bensőséges érzelem már itt csodálatra méltóan váltakozik. A zongoraverseny, amelynek három tétele megszakítás nélkül követi egymást, Viktoria Postnikova közreműködésével hangzik el, mielőtt felcsendül a szintén Prokofjev által komponált Rómeó és Júlia néhány részlete.

A helyesen válaszolók közül öten partnerükkel ellátogathat szeptember 18-án a Müpába a Concerto Budapest évadnyitó koncertjére.

Sajnáljuk, ez a játék már lezárult!