Emánuel

A hang új útjai

2015.10.14. 16:38

Programkereső

A térben megtapasztalható hang felhasználási lehetőségeit kutató 4DSOUND nemzetközi kollektívájának új vállalkozása a CAFe Budapesthez csatlakozva, október 16-án és 17-én ad ízelítőt eddigi munkásságából. Paul Oomen holland zeneszerzővel beszélgettünk.
Audiovizuális mozgástér

A  4DSOUND olyan művészekkel dolgozik, akik a térbeli hangzás szerepét tárják fel a zenében, művészetben és immerzív technológiában. Kétnapos hangkiállításuk nyitja az International Institute of Spatial Sound kapuját az Art Quarter Budapestben. Október 16. és 17-én hangszobrászat, szakmai beszélgetések és zenei előadások színesítik a programok, egy új, ismeretlen hangélményt kínálva a helyszínre látogatóknak.

Október 17-én az Akvárium előterében egy interaktív audiovizuális mozgástér és show részese lehet a közönség, ahol az alkotók a mai kor technológiájának segítségével kapcsolják össze a táncosok mozdulatai által generált hangot és virtuális képet.  

- Mi inspirálta a 4DSOUND vállalkozást?

- 2006-ban megnéztem a Ludwig Múzeumban a Nikola Tesla születésének 150. évfordulójára rendezett, óriási hatással volt rám. Elkezdtem minden írást és rajzot gyűjteni, ami Teslától származik, mert szerettem volna megérteni, hogyan gondolkodik a térről és az energiáról. Úgy éreztem, amit leír, ugyanaz, amit én is keresek zeneszerzőként, elbűvölten a hangokkal való munkától és zenehallgatástól. 4DSOUND ötletét tehát Tesla inspirálta. 2007-ben a Rottenbiller utcai otthonom készültek az első rajzaim.

Paul Oomen
Paul Oomen

Tesla feltalálta a váltakozó áramkört, ami feltehetően az elmúlt század talán legelőremutatóbb találmánya, mindezt a Városligetben egy padon ülve, mivel életének ebben a szakaszában Budapesten dolgozott és tanult. Ez a város számomra is intuitív, inspirációs forrásnak tűnik, ezért találom vonzó munkakörnyezetnek. Egy nemzetközi ismertségre szert tett kreatív technológia számára mint a 4DSOUND, ez a legmegfelelőbb pillanat, hogy Budapestre költözzön. A város elektronikus zenei élete erősen felfelé ível, tavaly óta sok ünnepelt sztár barátom érkezik ide koncertezni.

A felnövekvő fiatal nemzedék rendkívül kreatív, nekem úgy tűnik, hogy igen magasra teszik a mércét. Ez most egy nagyon izgalmas közeg a 4DSOUND felfedezésére. A szociális és gazdasági környezet is ideális most a művészeknek és a kreatív iparnak, a 10-15 évvel ezelőtti helyzetre emlékeztet. Amikor összetalálkoztam Wolfgang Barteschel, az Art Quarter Budapest tulajdonosával és megismertem az ő csodálatos projektjét, ezt a teljesen magánpénzből alapított művészeti objektumot, nem gondolkoztam. Épül egy állandó stúdió és előadótér, 20 kis apartman és projekt szoba.

- Miért Budapestre, az Art Quarterbe „költöztek”?

- Ennek több vetülete van. Édesanyám többször látogatott Magyarországra a születésem előtt. Amit hazahozott magával, az a magyar és roma népzene iránti rajongás. Egész gyerekkoromat végigkísérte ez a muzsika, belevésődött a memóriámba. Így vagy úgy, de ez arra sarkallt, hogy 18 évesen Magyarországra jöjjek, ahol azonnal a lehető legtermészetesebb módon éreztem otthon magam. 2006-ban lehetőségem nyílt egy opera megírására fél éves határidővel, elhatároztam, hogy Budapesten vonulok el, hogy ezt megtegyem. A fél évből 5 lett, ez idő alatt családot alapítottam, született két félig magyar gyermekem, igazán az otthonomnak tekinthetem az országot. Ezután visszatértem Amszterdamba és megalapítottam a 4DSOUND Stúdiót. Egy évvel ezelőtt a családommal visszaköltözünk Budapestre. Nem csoda, hogy a project ide hozatala reális opcióként ötlött fel.

- A kollégiumként, alkotóműhelyként is működő Art Quarter. Honnan várnak lakókat és milyen távra?

- Amit mi építünk, az térbeli zenei intézet, hely, amit a komoly kutatómunkáért hoztunk létre és azért, hogy a résztvevők kicseréljék az új médiumról és technológiáról szerzett ismereteiket. Résztvevők mindenhonnan érkeznek. Együtt dolgozunk nemzetközi művészeti hálózatokkal, hogy minél több fiatal alkotót, akadémistákat vonjunk be európai és amerikai egyetemekről. Már próbáltak elérni minket az előző években, de eddig nem volt sem időnk, sem terünk. 2016-ra egy nyílt meghívásos pályázatot fogunk kiírni, hogy a nem-nyugati hangművészeket is elérjük. Reméljük, hogy elkezdhetjük kiépíteni a kapcsolatokat Dél-Amerikával, Ázsiával és Afrikával. Változó időszakokra vonunk be résztvevőket. Az alaptanulmányokat folytatók, 1-2 éves kurzusokon vesznek részt. Vannak a spontán résztvevők, akik rövid kurzusokra, workshopokra jönnek.

- A zenei térhatás régóta foglalkoztatja az akusztikusokat, az otthoni zenehallgatás a kvadrofóniáig jutott el, a 4DSOUND eredményei nyilván csak nagyobb térben és közösségi élményként hasznosíthatók.

- A 4DSOUND-ot eredetileg azért találtuk ki, hogy támogassa a közösségi térbeli zenei élményeket. Akkor működik igazán jól, ha nagyobb létszámú közönség hallgatja a zenét, és ezek az emberek mozgásban vannak. A surround hangrendszerek vagy egyéb megoldások nem nyújtanak elfogadható élményt ilyen helyzetekben. Amikor egyedül vagy egy kis helyiségben egészen mások az elvárások és a feltételek. Ám, még egy kis stúdióban is vagy egy tágas nappaliban hallgatva a 4DSOUND rendszert, határtalan dimenziót képes hozzáadni az élmény minőségéhez. A 4DSOUND moduláris útja a mindenirányú beszéd installálásának, lehetővé tesz egyéni setupokat csupán 8 beszélőtől egészen a nagyméretű konfigurációkig több mint 100 beszélővel, akár 1000 fős közönséggel.

Kérdés persze, hogyha megvannak ezek a lehetőségeid a térbeli hanggal és valóban használod őket, mit teszel, ha továbbra is le akarod ültetni a közönséget egy koncertteremben, moziban vagy színházban? Azt akarod látni, ahogy közönség az előadókkal szemben ül egy nagy színpaddal szemben? Az én válaszom határozott nem. Szerintem ennek a technológiának az alkalmazása túlmutat az zenehallgatás élményének eddigi fejlődésén. Új utakat kínál a hallgató és a tér között interakcióban, sőt az intelligencia tekintetében is. Amikor bemutatjuk a 4DSOUND-ot, minden alkalommal szembesülünk e kihívással. Csak most kezdtük megérteni, mik azok az új formák, amik ebből kibontakoznak, hogyan változtatja ez meg a hangfogyasztási módunkat. Alapjában véve változtatja meg a hangról kialakított képünket.

- Hogy találkozik az építészet és a design ezzel a hangrendszerrel és még milyen területeken várható felhasználása?

- A zenei térhatás és az építészet kontextusa viszonylag új terület számunkra. A híres holland építész, Ben van Berkel azt mondta, hogy az építészet nem a konkrét alapanyagokkal való munka, hanem a terek felfedezésének „dizájnolása”. Egy épület megtervezésével irányítod mások térérzékelési élményeit, a térbeli hanghatás segíthet az építészeknek, hogy megértsék az épületeik térbeliségét. A térbeli hang szerepére az építészetben ismerünk történelmi példákat: a páratlan akusztikájú középkori velencei Szent Márk székesegyház, a XX. századból a brüsszeli Philips-pavilon, aminek a hangprojektje Iannis Xenakis zeneszerzőhöz fűződik.

Az utóbbi évben nálunk főleg az elektronikus zene került fókuszba és a hangművészet, elsősorban azért mert ez a rendszer azokra rezonál, akik a hangot alapanyagként használják. A hangok megtapasztalása esszenciális szempont, a meditációs és egyéb elmét lecsendesítő technikáknál, a virtuális valóság területén

- Elképzelhető-e, hogy nemcsak a zeneszerzést, hanem a színház- és filmművészetet is megújítja a hangrendszer?

- Korábban aktív színész és rendező voltam. Zeneszerzőként főként operákat írtam. A 4DSOUND ötlete is ennek kapcsán fogant meg. A munkához nagyon nagy szükségem volt egy ilyen rendszerre, mint ez. A zenei térhatás a dramaturgia része, nemcsak időben, de térben is a narratív struktúra része. A filmkészítőknek és színházi alkotóknak újra kell gondolniuk a módot, ahogyan a fizikai teret használják, mint az elbeszélés elemét. Figyelembe kell venniük, a közönséget is, mint a tér szerves részét, hogy a hang térbeli érzékeléséből a maximumot hozzuk ki. A válaszom tehát egyértelműen igen.