Eleonóra

Beethovennel indít a Pannon

2015.11.17. 13:16

Programkereső

Korngold Hegedűversenye és Beethoven Sors-szimfóniája is szerepel a műsoron a Pannon Filharmonikusok Müpa-sorozatának évadkezdő koncertjén november 20-án. A koncert előző nap a pécsi Kodály Központban is elhangzik.

A pécsi zenekar 2015/2016-os budapesti koncertsorozatának nyitóhangversenye bécsi érintettségű zenei sorsokat kapcsol össze. A Bécsi sorsok mottójú koncert műsorának mindkét zeneszerzője, Beethoven és Korngold is kötődött Európa mindenkori zenei centrumához. De a PFZ hangversenyén a két zeneszerző életútjával a szólista és a karmester sorsa is összeér: Benjamin Schmid hegedűművész Bécsben született, Bogányi Tibor, a zenekar vezető karmestere pedig lakhelyének választotta az osztrák fővárost.

Bogányi Tibor
Bogányi Tibor
Fotó: Pannon Filharmonikusok

"Bécsről nem csak mondjuk, hogy a zene városa, valóban az. A város oly mértékben magában hordozza a bécsi klasszika szellemét, hogy egy zenész aligha élhet ott úgy, hogy a bécsi klasszika, az elődök tisztelete és hagyatéka ne válna a vérévé" – fogalmazott Bogányi Tibor.

Úgy vélte, ez alól nem volt kivétel a cseh földről származó Korngold sem, akkor is, ha leginkább filmzenéket írt bécsi évei alatt. A Hegedűversenyt bár nem Bécsben komponálta, hanem az Egyesült Államokban 1947-ben, de a műben sokat kölcsönöz korábbi, bécsi születésű filmzenéiből, és az első tétel hangvételében erőteljesen érződik a bécsi örökség - magyarázta a karmester.

"Novemberi hangversenyünk zeneművei az egyetemes emberi sorsot, s vele a szabadság kérdését tematizálják. A keretet Beethoven művei adják, a Sors szimfóniával a francia forradalomra reflektált a komponista, a III. Leonóra-nyitány a szabadság kérdését feszegető Fidelio című opera része, Korngold Hegedűversenye pedig keletkezésének körülményeivel voltaképp a fasizmus miatt Bécset elhagyni kényszerülő komponista személyes szabadságát szimbolizálja" - összegezte Bogányi Tibor.

A karmester kitért arra is, hogy Korngold Hegedűversenyéhez nemcsak egy kiváló hegedűst kerestek, hanem kifejezetten Korngold-hegedűst próbáltak találni, és Benjamin Schmid bizony ilyen. "A Hegedűversenynek minden bizonnyal ő az egyik leghitelesebb tolmácsolója. A zenemű, ahogy azt egy korabeli kritika is megjegyzi, ritkán hallott mélységekbe ereszkedik, pontosan így van ez Benjamin Schmid hegedűjátékával is. A versenymű lírikus, éneklő részei egy Carusót követelnek, virtuóz taktusai pedig egy Paganinit. Benjamin Schmid játékában mindkettőt megkapjuk" - hangsúlyozta Bogányi Tibor.

Benjamin Schmid
Benjamin Schmid
Fotó: David Sailer

A karmester szerint a Sors szimfónia interpretációs kulcskérdése az a tempó, melyet Beethoven megkívánt és a partitúrában jelölt. "Ezek megértése és betartása a modern korban még a briliáns zenészek számára is kihívást jelent" - jegyezte meg.

A karmester mesélt saját Bécshez fűződő viszonyáról is. "Sok minden van, ami irányított az életemben, a bécsi letelepedésünk is ilyen: sorsszerű. János fiam a Wiener Sängerknaben oszlopos tagja, feleségem egyre keresettebb festőművész Bécsben, immáron sokadik kiállítását ünnepelhetjük. Ugyanakkor magyarságunkra mind nagyon büszkék vagyunk." Bogányi Tibor megjegyezte azt is, hogy sajnos rengeteget utazik, de elmondhatja, mára csak "jó" helyekre jár. "Pécs és a Pannon Filharmonikusok muzsikusai fantasztikusak, Budapesten otthon vagyok, Finnország második hazám. Ott próbálom megteremteni a világot, ahol éppen vagyok, s így lassacskán beigazolódik az Arany János-verssor: 'Művész hazája széles e világ.'"