Jenő

Penderecki avantgárd Paradicsoma

2015.11.29. 15:26

Programkereső

Krzysztof Penderecki második színművét, az Elveszett paradicsom című operát november 29-én mutatták be Chicagóban. Ez alkalomból kicsit közelebbről is bemutatjuk a kortárs lengyel zeneszerzőt.

A lengyel zeneszerző és karmester a szonorizmus (kizárólag a hangzás színbeli kifejezési lehetőségein alapuló zeneszerzési technikával kapcsolatos forradalmi esztétikai eszmék) úttörő kezdeményezője volt, aki teljesen új fejlődési irányt jelölt ki az európai kortárs zenében. Avantgárd útkeresése lenyűgöző volt, nem riadt vissza a művészet és az élet határvidékéről érkező hangok felhasználásától: zörejeket, kattogást, a fűrész sivítását vagy az írógép kopogását is felhasználta.

1933. november 23-án született Debica városában, Délkelet-Lengyelországban. Magánúton tanult zeneszerzést Franciszek Skolyszewskitől, majd a krakkói Zeneakadémián Artur Malawskinál és Stanislaw Wiechowicznál. 1958-ban diplomázott le, majd ugyanitt tanárként kezdett el dolgozni, többek között Iannis Xenakis is tanult nála. Pendereczki korai művein Anton Webern és Pierre Boulez hatása érezhető.

Nemzetközi ismertségre 1959-ben A hirosimai áldozatoknak című művével tett szert, majd széleskörű népszerűségét a Lukács-passió (1863-66) hozta meg. Az 1970-es évek közepétől - miközben Pendereczki a Yale School of Music professzora- zenei stílusa új irányt vett, ami első hegedűversenyében és II. Karácsony szimfóniájában is megmutatkozik. További fontos művei még: 1984: Lengyel rekviem szólóhangokra, két kórusra és zenekarra; 1991: Übü király, opera buffa Alfred Jarry drámája nyomán; 1998: Credo szólóhangokra, kórusra és zenekarra; 2000: Concerto grosso három gordonkára és zenekarra. Pendereczki írt továbbá operákat, szimfóniákat, kórusműveket, kamara- és szólóhangszeres darabokat.

Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki
Fotó: Pető Zsuzsa /  Művészetek Palotája

Második színpadi műve volt az Elveszett Paradicsom című opera, amely Christopher Fry Milton nyomán írt angol nyelvű librettóján alapul. A Sacra Rappresentazione-ként is nevezett művet 1978-ban mutatták be a chicago-i Lyric Operában, éppen november 29-én. A 42 jelenetből álló opera a mennyben, a pokolban és a földön játszódik a teremtés hajnalán. 1979 januárjában a milánói Scala-ban vezényelte a darabot, majd a Vatikánban II. János Pál pápa meghívására.

Hallgassunk meg egy részletet belőle:

Penderecki zenéit egyébként többször felhasználták filmekben (Ragyogás, Ördögűző, Katyń, Az ember gyermeke, Viharsziget). 2001-ben Credo című darabja Grammy-díjat kapott, ugyanebben az évben Spanyolországban a Prince of Asturias-díjjal tüntették ki. Pendereczkinek továbbá tiszteletbeli díszdoktori címet adott a Seoul National University (Dél-Korea) 2005-ben, majd a University of Münster (Németország) 2006-ban. Krzysztof Penderecki jelenleg a Sinfonia Varsovia művészeti vezetője, amely 1984-ben alakult a Lengyel Kamarazenekar tagjaiból, és a világ egyik legjobb zenekaraként tartják számon. Többször járt Magyarországon, legutóbb 2007 februárjában vezényelt Budapesten.