Menyhért, Mirjam

Mozart-esttel érkezik Maria João Pires a Zeneakadémiára

2016.01.04. 10:31

Programkereső

Január 21-én Mozart zongoraműveinek egyik legavatottabb tolmácsolója, Maria João Pires a Deutsche Kammerphilharmonie Bremennel ad közös koncertet a Zeneakadémia Nagytermében.

Néhány éve egy különös videó járta körbe a világhálót. A felvétel egy 1999-es hollandiai koncerten készült, amint a zenekar Mozart d-moll zongoraversenyét kezdi játszani. Néhány pillanattal később a kamera a színpad közepére ültetett zongoristára közelít. A törékeny nő arcát kezébe temetve, sápadtan súgja oda a karmesternek, hogy tévedésből egy másik darabbal készült a koncertre. A hangverseny azonban nem áll meg, a zongorista pedig tördeli még egy kicsit a kezét, lehunyja a szemét, majd hibátlanul végigjátssza a darabot – természetesen kotta nélkül, pusztán emlékezetből.

Maria João Pires
Maria João Pires
Fotó: Felix Broede

A törékeny nőt a klaviatúra mögött Maria João Pires-nek hívják, páratlan felkészültségét, kifinomult játékát pedig januárban a Zeneakadémia közönsége is megcsodálhatja. A hetvenegy éves portugál zongorista hétéves kora óta játssza Mozart zongoraversenyeit a nagyközönség előtt, alig kilencévesen pedig elnyerte Portugália egyik legfontosabb zenészeknek kiosztható díját. A hetvenes évektől kezdve külföldön is egyre népszerűbb Pirest ma a klasszika és a romantika egyik legavatottabb interpretátoraként szokás emlegetni, emellett pedig egyik napjaink legérzékenyebb tolmácsolója Mozart zongoraműveinek. Pires egy interjújában így nyilatkozott: „Nem szeretek szólista lenni. Nem szeretek egyedül lenni a színpadon. Csapatban szeretek dolgozni, számomra az élet másképp nem is elképzelhető, legyen szó családról, vagy épp művészetről”, játékához pedig aligha találhatnánk méltóbb partnert, mint a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen.

Az 1980-ban alapított, 1992-ben újjáalakult, különleges profilú kamarazenekar tagjai szólista alkatú virtuózok, uniformis nélkül, akik művészi egyéniségüket felvállalva különleges intenzitású produkciókat hoznak közösen létre. Egyik koncertmesterük, Daniel Sepec például a Tabea Zimmermann, Jean-Guihen Queyras és Antje Weithaas alkotta, a világ egyik legjobbjának tartott Arcanto Quartet másodhegedűse. A rendkívüli kvalitású zenekar történetében mérföldkő volt egy nagyszabású Beethoven-Schumann-projekt: pár nap alatt szólaltatták meg e két zeneszerző valamennyi szimfóniáját, illetve vették azokat lemezre. Művészeti vezetői között olyan neves dirigenseket találunk, mint Thomas Hengelbrock, Daniel Harding, Frans Brüggen és PaavoJärvi; továbbá olyan jeles szólisták dolgoztak a zenekarral, mint Christian Tetzlaff, Heinz Holliger, Viktoria Mullova, Hélène Grimaud, Janine Jansen, Hilary Hahn – és Maria João Pires.

Január 21-i közös koncertjükön Mozart egy-egy műfajban alkotott utolsó műveivel tisztelegnek a zenetörténet legnagyobb zsenije előtt, a zeneszerző születésének 260., halálának 225. évfordulóján.