Gyöngyi

Új csillagok születnek

2016.01.20. 08:39

Programkereső

Rendkívüli fiatal tehetségeknek, izgalmas előadóművészeknek nyújt évről évre rangos koncerthelyszíneken való bemutatkozási lehetőséget az Európai Hangversenytermek Szövetsége (European Concert Hall Organization – ECHO), amely már számtalan esetben bizonyította, hogy jó szeme és füle van az ígéretes zenészek felfedezéséhez.

A Rising Stars program támogatottjainak legtöbbje ugyanis nemcsak bemutatkozott, de rögtön állandó szereplőjévé is vált a legnagyobb koncertpódiumoknak, ahol – legyen szó kamarazenéről vagy szólista-karrierről – a legmagasabb színvonalú előadásokkal állítják maguk mellé a közönséget.

Harriet Krijgh
Harriet Krijgh

A Müpa január 21-i Rising Stars koncertjén Harriet Krijgh és Magda Amara személyében egy kivételes kamarapáros, valamint a hosszú évtizedeken át férfiak által uralt vonósnégyes műfajában szinte csodaszámba menően csak női tagokból álló Quatuor Zaïde mutatkozik be a magyar közönségnek. Harriet Krijgh még húszas éveinek elején jár, de máris számos nagy presztízsű versenyeredménnyel és fellépéssel büszkélkedhet: utóbbiak közül kiemelkednek az Osztrák Rádiózenekarral, a Bambergi Szimfonikusokkal, valamint Sir Neville Marriner vezényletével és az Academy of St. Martin in the Fields zenekarával közös koncertjei. A fiatal holland csellista kamarazene iránti szenvedélyét mutatja, hogy „Harriet és barátai” néven már fesztivált is alapított, melyet zenésztársaival az osztrák Feistritz-kastélyban minden nyáron megrendeznek. Harriet Krijgh-hez hasonlóan állandó kamarapartnere, a moszkvai születésű Magda Amara sem szűkölködik a zeneélet elismeréseiben: szólistaként és kamarazenészként is számos megmérettetés, köztük a Vladimir Horowitzról elnevezett nemzetközi zongoraverseny díjazottja, 2014 óta pedig a Bécsi Zeneakadémia zongoratanára. Krijgh és Amara César Franck A-dúr cselló-zongora szonátájával nyitják az estét, melyet a szerző eredeti (hegedűre és zongorára írott) formájában barátja, Eugène Ysaÿe, a világhírű belga hegedűművész esküvői ajándékának szánt.

A romantika szabadságát, gazdag színeit bemutató Franck-művet Beethoven nem kevésbé invenciózus darabja követi: Hét variáció Pamina és Papageno Bei Männern, welche Liebe fühlen kezdetű, a házasság örömeiről szóló áriájára. Grand slam-győzelemhez hasonlítható az a sikersorozat, amelyet a Bécsben megrendezett Nemzetközi Haydn Versenyen ért el a Quatuor Zaïde, ahol a Nagydíj mellett mindhárom különdíjat kiérdemelte. A vonósnégyes repertoárja széles és változatos, bátran válogatnak a klasszikus és a kortárs termésből is, s ennek köszönhetően a jelen és a közelmúlt olyan zeneszerzőitől is megszólaltattak már műveket, mint Iannis Xenakis, Wolfgang Rihm, Jonathan Harvey. Az együttes zenészei merész műsorral lépnek a Müpa színpadára, hiszen Haydn B-dúr vonósnégyese (op. 50/1) mellé nem kisebb művet választottak, mint Bartók 5. kvartettjét, amely hihetetlen technikai és talán még annál is nagyobb szellemi kihívásokat tartogat előadói számára. Bartók több más nagyszabású művéhez hasonlóan az 5. vonósnégyes is szimmetrikus hídformájú: a középső Scherzo tételt tükörszerűen egy gyors első és lassú második, illetve egy lassú negyedik és gyors ötödik tétel fogja közre. A Quatuor Zaïde előadásában újból tanúi lehetünk a Kolisch Quartet koncertjén Washingtonban több mint nyolcvan évvel ezelőtt bemutatott Bartók-mű örök modernségének.