Ákos, Bátor

Kiürült a konyhafiók - a budapestiek együtt zenéltek Fischer Ivánnal

2016.05.08. 09:55

Programkereső

„Tarlóst küldjük nyugdíjba!”, „Veletek vagyunk!” – efféle reakcióktól és a különleges hangszerektől volt hangos a Vörösmarty tér május 7-én a Fesztiválzenekar által szervezett zenés tiltakozáson, ahol a közönségben az óvodás korú kisgyerekes családoktól a közéleti személyiségeken át a nyugdíjasokig sokan vállaltak szolidaritást a magyar klasszikus zenei közélettel.

Koncerttel egybekötött demonstráción tiltakoztak a Budapesti Fesztiválzenekar tagjai, vezetői és kedvelői a Fővárosi Közgyűlés április végén hozott döntése miatt, amely 200 millió forinttal csökkenti a zenekar támogatását, mindezt előzetes egyeztetés nélkül, az évad közepén. A Vörösmarty téren megtartott zenés flashmobon felszólalt a zenekar vezetőkarmestere, Fischer Iván is, aki korábban már közzétett egy videóüzenetet, amelyben felhívta a közönség és a döntéshozók figyelmét a forráselvonás következményeire.

A délután, alig pár perccel 17 óra után kezdődött, közel negyven perces zenés tiltakozó akció gyakorlatilag teljesen megtöltötte a Vörösmarty teret az odalátogatókkal. A Fesztiválzenekar közönségének szinte minden szegmenséből jöttek érdeklődők, hogy a támogatás csökkentése ellen demonstráljanak. A közönség soraiban nemcsak a rajongók, de egyéb műkedvelők, művészek, zenésztársak, civil szervezetek vezetői, politikusok és közéleti személyiségek is felbukkantak. A rövid hangversennyel egybekötött tiltakozó akció nem mondható hagyományos értelemben vett demonstrációnak. A zenekarral szolidaritásukat kifejezni vágyók szolid, békés hangnemben adtak hangot véleményüknek. A zenekar tagjait hatalmas ováció és taps fogadta az ideiglenesen felállított színpadon.

Fischer Iván nem tartott hosszú beszédet, viszont kiemelte, hogy továbbra sem szeretné cserbenhagyni Budapestet, a budapesti embereket és a fővárosi közönséget. A karmester azt szerette volna üzenni Tarlós István főpolgármesternek, hogy

változatlanul magas színvonalon és maximális erőbedobással fogják folytatni munkájukat.

A rövid, frappáns darabokból, műrészletekből álló spontán koncert egy-egy műsorszámát Fischer Iván minden esetben a közönségük egy csoportjának ajánlotta, de főként olyanoknak, akiket a kormány intézkedései valamilyen módon, de inkább hátrányosan érintettek. A kilátogató pedagógusok, az egészségügyi dolgozok, az óvodások, a fiatalok, a nyugdíjasok, a köztisztviselők, a biciklisek és a közgyűlés dolgozói is egy-egy zenei meglepetéssel lettek gazdagabbak. Fischer Iván kiemelte, hogy az akció nemcsak a Fesztiválzenekarról szólt, de minden magyarországi együttesről és művészről, akik kevés megbecsülést kapnak ma Magyarországon.

A Fesztiválzenekar nagy számban megjelent művészeiből alakult kamaraformációk játszottak célzottan a közönségnek. A flashmob programja Mozart A-dúr klarinétversenyének egy részletével indult, Ács Ákos, a zenekar szólamvezető klarinétművészének szólójával. A mű elhangzása előtt Fischer Iván kiemelte, hogy

a zene és a művészet hivatott ellensúlyozni a gyűlölködést, amelynek a társadalom oly sokszor van kitéve védtelenül.

Fischer elmondta, hogy számukra a Kakaó Koncertek résztvevői, a gyerekek a legfontosabbak, és nem szeretnék őket cserbenhagyni. Számukra egy kisvonatról szóló, három ütőhangszeren megszólaló darabbal készültek. A Midnight Koncertek látogatóinak, vagyis a fiataloknak egy Orbán György-kompozíciót hoztak el, míg a művésztársak áldozatos munkájára egy barokk kompozícióval, Uccellini művével kívánták felhívni a figyelmet. Fischer szerint a város legfontosabb polgárai azok, akik

munkából élnek és csodálatos odaadással dolgoznak,

közülük is kiemelte a pedagógusokat, a kórházi dolgozókat, a köztisztviselőket és mindenkit, aki azon fáradozik, hogy gyermekeket neveljen. Nekik Ágay Dénes Rumba című darabjával kedveskedtek. Fischer köszönetet mondott minden budapesti nyugdíjasnak a helytállásért, és úgy vélte, igazán megérdemlik, hogy sok zenei élményt kapjanak a Fesztiválzenekartól. Számukra egy Haydn Divertimentót hozott a rögtönzött kamaraformáció. A karmester szót emelt mindazok mellett, akik valamilyen kisebbséghez tartoznak, legyen az vallási, származásbeli vagy másmilyen kisebbség. Fontosnak tartja, hogy ők is jól érezzék magukat Budapesten, biztonságban, barátságos környezetben. Nekik Jávori Fegya klezmerzenéjét hozták emlékül.

A tiltakozó koncert fénypontjaként és zárásaként először Hanno Müller Brachmann lépett a színpadra, aki abban volt az együttes segítségére, hogy a főváros közgyűlésében dolgozóknak tolmácsolja a Fesztiválzenekar üzenetét. Fischer úgy gondolja, hogy bármi történt is, a közgyűlés minden egyes tagja Budapest része, ezért számukra is szerettek volna ajándékot hozni. Fischer közölte, hogy semmilyen rossz érzés nincsen bennük a közgyűlés tagjaival szemben, ezért Mozart Varázsfuvolájából Sarastro csarnokáriáját választották, amelyben a hős arról énekel, hogy e helyen nem ismerik a bosszút.

Itt megtisztul a lélek, E kőfal orma szent, S hogy megbocsáss a hitben, A szó itt áldva zeng!

Mielőtt Fischer Iván arra kérte volna a közönséget, hogy békésen távozzanak, a tiltakozó flashmob zárásaként a térre látogatókat is bevonták a zenélésbe. Az egyszerű, a téren összegyűltek játékával együtt létrejött ritmusképletből nagy meglepetésre Beethoven zenéje bontakozott ki. Az idelátogatók rengeteg különleges hangszert, vagy hangot adó eszközt, köztük bicikli csengőt, dorombot, furulyát, dobokat, de még gyermekjátékokat, vagy közönséges kanalakat is magukkal hoztak, amelyekkel bekapcsolódtak a közös zenélésbe.

A képre kattintva nézzen körül a galériában, mi minden válhat hirtelen hangszerré!

A flashmobon jelenlévők közül arra a kérdésünkre, miért látogattak ki a térre, többen - köztük egy spanyol ajkú család is - a szolidaritást említették meg, illetve azt, hogy különösen kedvelik a komolyzenét. A Fesztiválzenekar általunk megkérdezett művészei úgy vélték, hogy egy olyan „aranycsapatról” van szó a BFZ esetében, amely az elmúlt évtizedekben kiérdemelte a kitüntetett figyelmet, és fontosnak tartják, hogy bármi történjék, ők olyan magas szakmai nívón zenéljenek továbbra is amilyet a közönség megérdemel. A klasszikus zenei szakma a téren felbukkanó képviselői közül, akikkel beszéltünk, úgy vélték, hogy ami a Fesztiválzenekar körül zajlik, az üzenetértékkel bír, továbbá rávilágít arra, hogy

a magyar zenekarok finanszírozását újra kellene gondolni és az értékelvű, hosszútávon kiszámítható, teljesítményorientált finanszírozási rendszer felé kellene lépéseket tenni.

Egy több-kevesebb rendszerességgel megrendezett flashmob pedig önmagában hordozná annak lehetőségét, hogy a klasszikus zene kijusson a koncertterem falai közül és a közönség felfigyeljen rá.

Az elmúlt hetekben számos reakció érkezett a finanszírozás körül kialakult anomáliák kapcsán a Fővárosi Önkormányzat és Tarlós István részéről. A Fischer Iván és Tarlós István között kialakult csatározásról itt olvashat bővebben.

Az ügyben közben más politikusok és közéleti személyiségek is hallatták a hangjukat. A mandiner.hu cikke szerint a Fesztiválzenekar által közleményben nyilvánosságra hozott pénzügyi jelentésből kiderül, hogy 2014-ben több mint másfél milliárdos saját bevétele is volt az együttesnek, (1,651 milliárd), összesen tehát, a magyar és nemzetközi támogatásokkal együtt több mint hárommilliárd forintból gazdálkodhattak (3, 098 milliárd). A cikk szerzője nem érti Fischer felháborodását és számon kéri, hogy a nyilvánosságra került beszámolóból kimaradt, hogy a zenekar a 2013-as évet 316 milliós, 2014-et pedig újabb 291 milliós adózott nyereséggel zárta.

Tarlós István a Fesztiválzenekar kapcsán tett nyilatkozataira - amelyekben többek között így fogalmaz: "Fischer Iván karnagy úr kezdi elveszíteni az önkontrollját, ha nem képes befejezni a követelőző hisztériát, fenyegetőzést és zavarkeltést, úgy át kell gondoljuk a támogatását" - Juszt László szerkesztő-riporter, újságíró, védelmébe véve Fischer Ivánt és a Fesztiválzenekart, saját blogján így reagált:

Mit képzel magáról ez a SENKIHÁZI? Ki ismeri az ő nevét ezen a városon kívül?

Egy modern, jól átgondolt támogatást attól érdemes függővé tenni, hogy az mennyi hasznot hoz a társadalomnak

- jegyezte meg Fischer Iván, a nagy tömegeket megmozgató május 7-re szervezett flashmob előtt nol.hu-nak adott interjújában. Fischer úgy vélte, hogy a különféle számok összeadásával azt a látszatot kelteni, mintha „úsznánk a pénzben”, egyszerű hangulatkeltés a Fesztiválzenekar ellen. „Nem úszunk a pénzben. Jól meg kell fizetnünk muzsikusainkat, mert szeretnénk itthon tartani a legtehetségesebbeket, de ez nem könnyű feladat, mert vonzzák őket azok a nyugati zenekarok, amelyeknél a támogatás a miénk többszöröse” - tette hozzá a BFZ vezetője, aki azzal is egyetért, hogy a többi zenekar is magasabb támogatást érdemelne.