Gyöngyi

Rácz Zoltán és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara

2016.05.16. 09:04

Programkereső

A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara Stravinsky és Steve Reich műveivel lép a Nagyterem színpadára ez évadbeli utolsó koncertjükön. A május 18-i estet Rácz Zoltán vezényli, fellép továbbá még Borbély László zongoraművész és a Synergy Vocals.

Vannak dolgok, amelyek változnak, és vannak, amelyek reméljük, sohasem. Folyamatosan változik például a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának összetétele, hiszen az együttes a zeneművészeti egyetem mindenkori hallgatóiból áll, így névsora évről évre frissül. Az viszont állandósulni látszik, hogy Rácz Zoltánt időről időre a Zeneakadémia zenekarának élén láthatjuk. A Zeneakadémia rekonstrukciója után 2013-ban a legelső koncertek egyikén vezette a zenekar egy részét azon a legendás koncerten, amelynek próbáin és előadásán maga Steve Reich is részt vett. Egy évvel később elindult A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának koncertje nagy mesterekkel elnevezésű projekt. A kiemelt hangversenyekre külön meghallgatásokat tartottak, és a kiválasztott egyetemista zenészek olyan művészek kezei alatt dolgozhattak, mint Vashegyi György, Kobajasi Kenicsiró, Pinchas Steinberg, vagy Kocsis Zoltán. A zenekar május 18-i koncert középpontjában ezúttal Stravinsky és Steve Reich művei állnak.

Rácz Zoltán
Rácz Zoltán
Fotó: Fejér Gábor

Az est nyitóműve, a Fúvósszimfóniák (1920) eredeti francia címe (Symphonies d'instruments à vent – Fúvóshangszerek szimfóniája) nem a műfajra (szimfónia), hanem a hangszerek együtthangzására, hang- és színkombinációira utal; ezzel szorosan összefügg, hogy e művében Stravinsky a hagyományos formastratégiáktól radikálisan eltérő szisztémát követett, az egyes hangkombinációkat reprezentáló szakaszokat egyfajta lineáris, antológiaszerű formában foglalta össze. Ezt követi a zeneszerző Versenymű zongorára és fúvós hangszerekre című műve. Az 1920-as évek első felében Stravinsky fokozott érdeklődéssel fordult a fúvós hangszerekből álló együttesek felé, ahogyan erről ez az 1924-ben befejezett mű is tanúskodik. A darabot Párizsban mutatták be Serge Koussevitzky vezényletével, a brit premierre pedig 1927-ben került sor Edward Clark irányításával. A zongoraszólam személyes előadásához a szerző mindkét alkalommal határozottan ragaszkodott, mivel idegesítette a gondolat, hogy „inkompetens vagy romantikus szemléletű” művészek esetleg „interpretálni” próbálják a művet. A szólista ezúttal Borbély László lesz, aki az utóbbi években a hazai kortárs zenei élet meghatározó szereplőjévé vált.

Az est talán legnagyobb szabású műve Reich The Desert Music című alkotása, amely az amerikai költő, William Carlos Williams 1950-es években megjelent kötetére (The Desert Music and Other Poems) reflektál, s e kötet néhány szövegrészletét is feldolgozza. A darabban közreműködő Synergy Vocals a legkülönbözőbb zenei műfajokban dolgozik; a kamaraegyüttes hangzására jellemző, hogy a szólóénekeseket legtöbbször elektronikusan erősítik. Az énekegyüttes Micaela Haslam kezdeményezésére jött létre, megalapításában és későbbi működésében meghatározószerepet játszottak Steve Reich művei.