Péter

Kerékfy Márton szerzői estje az Óbudai Társaskörben

2016.06.09. 13:18

Programkereső

Az idén 35 esztendős zeneszerző különösen vonzódik a hangszeres kamarazenéhez: június 15-i szerzői estjének műsorát is az elmúlt tíz évben komponált kamara- és szólóműveiből állította össze.

Kerékfy Márton 2007-ben végzett a Zeneakadémián Vajda János növendékeként; korábbi mesterei a Bartók Szakiskolában Kocsár Miklós és Csemiczky Miklós voltak. Szerzői estjén öt művét hallhatja a közönség, köztük két ősbemutatót is.

Szvit rézfúvókra és ütőkre (2016) – ősbemutató

A négy rövid tételből álló mű sokoldalúan igyekszik kiaknázni a két trombitából, két kürtből, harsonából, tubából és ütőhangszerekből álló együttes hangzási lehetőségeit, a masszív, tömbszerű megszólalásoktól kezdve a ritmikus, hangismétléses anyagokon át a természetes felhangokból kialakuló harmóniákig.

Szonáta mélyhegedűre és zongorára (2009)

A háromtételes mű monotematikus szerkesztésű. Az I. tétel a mélyhegedű kissé vontatott, kromatikus, szorongó dallamából nő ki, amely dinamikában és tempóban egyre fokozódik, s végül – az elviselhetetlenség határáig jutva – a II. tétel őrült száguldásába torkollik. Ez a scherzo-jellegű darab – melynek hangismétléses témája a nyitótétel dallamának rokona – rendkívül gyors tempójával, a nagy dinamikai kontrasztjaival és a brácsa számára gyakran magas fekvésével igen nagy kihívás elé állítja az előadókat. A III. tétel az előzményekkel tökéletes kontrasztot alkot: a zongora négyütemes bevezetése után zsongítóan szép, tonális, későromantikus harmonizálásba ágyazott, éneklő téma csendül föl – szintén a nyitótétel brácsadallamának rokona –, melyet négy változat, majd visszatérés követ.

Hangulatilag az első két tétel a magányos szorongásból az egyre fokozódó szenvedésen át az őrületig jut el. A zárótétel éteri harmóniája, megbékéltsége ezek után „túl szépnek” tűnik ahhoz, hogy igaz legyen. A mű így kérdőjellel ér véget: Igaz-e ez a gyönyörű harmónia, valóban sikerült legyőzni a kezdet rémisztő sötétségét? Vagy mindez csak önámítás?

A Szonáta Stachó László felkérésére készült; ajánlása neki és Tóth Dávidnak szól.

Alleluja (2006)

A hegedűre, brácsára, csellóra és zongorára írt egytételes mű összes zenei anyaga egy gregorián alleluja-dallamból ered. A darab folyamán átváltozás, átlényegülés megy végbe: a zongora nyugtalan, zaklatott anyaga a három vonós hatására „megszelídül”, míg végül a négy hangszer közösen „énekelheti” az alleluja-dallamot.

Rapszódia (2008)

A cimbalom egyaránt kiválóan alkalmas a rendkívül finom, puha, érzékeny hangzásokra és a brutálisan kemény, kopogó, fémes megszólalásokra. Művemben ezt a két karaktert próbáltam egymás mellé állítani egy kéttételes, monotematikus forma keretében. A cimbalom számomra a népzenéhez is elválaszthatatlanul kötődik: ebből adódik, hogy művem – erősen stilizálva – a magyar népdal hangját is megidézi. Erre, valamint a darab lassú–gyors felépítésére utal a kompozíció címe.

A Rapszódiát Móri Beáta felkérésére írtam és neki ajánlottam.

Trió hegedűre, gordonkára és zongorára (2011–15) – ősbemutató

Az utóbbi időben intenzíven foglalkoztam Ligeti György műveivel, ami nagy hatást tett rám. Négytételes zongoratriómon, amelyen – hosszabb megszakításokkal – négy éven át dolgoztam, ez a hatás érződik. A nyitó- és a zárótétel perpetuum mobile jellegű, hangkészletük egy középponti hangból, ill. hangközből legyezőszerűen nyílik ki. A II. tétel – amely megszakítás nélkül követi az elsőt – scherzo karakterű, kánonszerkezetek és éles kontrasztok jellemzik. A ciklus súlypontja a III. tételre esik, melyben a vonósok természetes üveghangjaiból kialakuló, hidegfényű, statikus zene egy egyre szenvedélyesebbé váló siratót fog közre.

A Trió megírására Lőwenberg Dániel barátom bíztatott. Örülök, hogy türelme volt kivárni, amíg megszületett a mű, s hogy – két kiváló fiatal muzsikus társaságában – ma ő szólaltatja meg először. Kerékfy Márton

2016. június 15., szerda 19 óra

Óbudai Társaskör

Kerékfy Márton szerzői estje

Közreműködik:

Tornyai Péter – hegedű

Krenedits Katalin, Bársony Péter – brácsa

Zétényi Tamás – gordonka

Lőwenberg Dániel – zongora

Szalai András – cimbalom

In Medias Brass Quintet (Kresz Richárd, Nagy Antal Endre – trombita, Benyus János – kürt, Sztán Attila – harsona, ifj. Bazsinka József – tuba)

Flammer István – kürt

Maros Ádám – ütőhangszerek

Házigazda: Fazekas Gergely

Szvit rézfúvókra és ütőkre (2016) – ősbemutató

Szonáta mélyhegedűre és zongorára (2009)

Alleluja (2006)

Rapszódia (2008)

Trió hegedűre, gordonkára és zongorára (2011–15) – ősbemutató

Belépőjegy: 1400 Ft, diákjegy: 700 Ft

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap