Friderika

Közép-európai zenei kitekintés

2016.06.23. 12:58

Programkereső

A CEU 25 éves fennállása tiszteletére Leon Botstein vezényletével ad koncertet a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara a Zeneakadémián.

„A zene – s vele minden erőfeszítés, amit a hangok megszólaltatásáért teszünk – több, mint puszta szórakoztatás: a zene meghatározza az identitásunkat, azt, hogy kik vagyunk valójában, és hogy mit jelent egy közösség részeként létezni” – mondja Leon Botstein, aki mint a Közép-Európai Egyetem (CEU) kuratóriumának elnöke, a június 25-i hangverseny műsorát megálmodta. A zenetudósként is tevékeny, Magyarországon rendszeresen fellépő karmester a jeles alkalomból a közép-európai régió XX. századi történetének zenei tükörképét kívánta megrajzolni, oly módon, hogy a műsor egyúttal reflektáljon a CEU nemzetköziségére.

Leon Botstein a Bard College zenekarát vezényli a Zeneakadémia Nagytermében 2014. június 14-én (fotó: Zeneakadémia / Benkő Sándor)
Leon Botstein a Bard College zenekarát vezényli a Zeneakadémia Nagytermében 2014. június 14-én (fotó: Zeneakadémia / Benkő Sándor)

A koncert nyitószámaként Weiner Leó nagyszerű zenekari Bach-átirata, a C-dúr toccata csendül fel, majd Chopin f-moll zongoraversenye szólal meg. „Az ünnepi koncertre olyan programot állítottam össze, amely Közép-Európa modern zenei tradíciójának különböző arcait mutatja be. A legismertebb magyar XX. századi komponisták mellett ott van Weiner Leó, aki Bartók közeli barátja volt, és számos, később Amerikában érvényesülő magyar zenészt tanított. Bach-átirata hidat képez a magyar zene és a tágabb értelemben vett európai zenei hagyományok között. Egészen régimódi, nagyon romantikus Bach-zenéről van szó – nem abban a formában, ahogyan ma ismerjük, hanem úgy, ahogyan Weiner vagy Bartók hallotta őt. Chopin pedig olyan zenei ikon, aki minden lengyel számára iránytű, a nemzettudat egyik legmeghatározóbb figurája ” – mondta el a koncert egyik első próbáját követően érdeklődésünkre a karmester.

Xheni Rroji
Xheni Rroji

A szünetet követően az 1940-es évek Amerikájának egyik ikonikus műve, Aaron Copland az Egyesült Államok legendás elnökének szövegeire komponált Lincoln-portréja szólal meg, melynek narrátora a CEU elnök-rektora, John Shattuck lesz, végül a műsor Leos Janáček op. 60-as Sinfoniettájával zárul. „A Lincoln-portré a negyvenes évek háborús időszakának egyik fantasztikus alkotása, nagyon megindító mű, a demokrácia egyik legidealisztikusabb ábrázolása. Számomra – különösen mint az Egyesült Államokba emigrált ember számára – a darab az amerikai demokrácia idealizmusának esszenciája. Épp ez köti össze a CEU szellemiségével, törekvéseivel is. Janáček Sinfoniettája pedig egy olyan győzelmi darab, amely katonai felvonulásokat lefestő részleteivel a cseh nemzet függetlenségét szimbolizálja” – teszi hozzá Leon Botstein.

Az ünnepi koncert karmestere iskoláit Chicagóban és a Harvardon végezte, pályafutása során volt a Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója, vendégkarmesterként pedig olyan együttesek élén állt, mint a Londoni Filharmonikusok, a Concerto Budapest, a Budapesti Fesztiválzenekar vagy éppen a Philharmonia Orchestra. Több Grammy-jelöléssel bíró felvétel kötődik nevéhez, s íróként is termékeny. A zenetudósként is számos díjjal és elismeréssel kitüntetett dirigens több kulturális testület, köztük az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia tagja, cikkeit jelentős lapok közlik a New York Times-tól a Musical Quarterlyig. Leon Botstein a New York-i Bard College professzora és rektora, a Bard Music Festival egyik művészeti vezetője, emellett az American Symphony Orchestra és a 2015-ben alapított, fiatal művészek pályáját egyengető zenekar, a The Orchestra Now zeneigazgatója.

Leon Botstein
Leon Botstein

Legújabb projektjéről szólván Leon Botstein leszögezi: „a zenészlét lényege nemcsak az, hogy elsajátítsuk a legnépszerűbb repertoárdarabok részleteit. Legalább ennyire fontos, hogy a fiatal muzsikusok tapasztalatot szerezzenek a zenéről való beszéd terén, megtanuljanak kommunikálni, és megtalálják a közös hangot a mai közönséggel is. Egy frissen végzett hallgató általában kiváló zenész abban az értelemben, hogy tökéletesen játszik a hangszerén, ám épp a képzés teljesítmény-orientált, már-már atlétikai jellege miatt nem jut hozzá ritkán játszott darabokhoz, és nem foglalkozik a zene tágabb kontextusával sem. A The Orchestra Now tagjai politikáról, történelemről, filozófiáról is tanulnak – így mozdulva ki abból a szűk keretből, amit egy darab megszólaltatásának a technikai aspektusa jelent.”

Effajta erényekkel is bír Chopin f-moll zongoraversenyének szólistája, Xheni Rroji. Az albániai Tiranában, zenész családban született tehetség igen korán felhívta magára a figyelmet, s már 14 éves korában elnyerte a Soros Alapítvány ösztöndíját. A támogatásnak köszönhetően a párizsi Conservatoire-on végezhette tanulmányait. Itt vette át kitüntetéses diplomáját 1997-ben, majd több jelentős versenygyőzelmet követően a New York-i Juilliard School és a Manhattan School of Music professzorainál képezte magát tovább. A zenei tehetséggondozás, a kortás zene és a női zeneszerzők elkötelezett nagykövete, a New York-i együttesek és koncertpódiumok rendszeres vendégművésze. A közelmúltban Albánia elnökétől vehetett át kitüntetést a legsikeresebb USÁ-ban élő albán nők egyikeként, a 2016/17-es szezonban pedig európai és brazil hangversenykörútra indul.

A zongoraművésznő első alkalommal lép fel a Liszt Ferenc téri zenepalotában – nem így Leon Botstein. „Európa egyik legmeghatározóbb, hihetetlenül gazdag zenei tradícióval bíró intézményeként a Zeneakadémia is azok közé a helyszínek közé tartozik (akárcsak a Carnegie Hall vagy a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium nagyterme), ahol a legcsodálatosabb szellemek laknak” – vallja a CEU 25 éves fennállását ünneplő koncertet befogadó Zeneakadémiáról a június 25-én megrendezendő hangverseny spiritus rectora.