Valéria

Posztapokaliptikus, szerelmi csodaszarvas történet

2016.10.10. 12:16

Programkereső

A CAFe Budapesten mutatják be az Óbudai Danubia Zenekar legújabb előadását, a Bélamesét, amelyben egy varázslatos történet útján ismerkedhetnek meg a gyerekek Bartók Béla lebilincselő és rendkívül gazdag zenéjével.

Bartók zenéjéről máig sokan gondolják, hogy nehezen befogadható és érthető. Meglepő lehet tehát, hogy épp Bartókot szeretné közel hozni a gyerekekhez az előadás, de a zenekar művészeti vezetője, a darab összeállítója, Hámori Máté egészen biztos abban, hogy a félelmekre könnyen rácáfolnak majd.

Sokadik gyermekelőadást állítom már össze, voltaképpen így indult a pályám is – mondja Hámori Máté,

aki pontosan tudja, milyen megoldások szükségesek ahhoz, hogy a gyerekek számára élvezetes darabot hozzanak létre. „A gyerekek a leghálásabb és az egyik legértőbb közönség. Azonnal tudjuk, mi működik egy eladásban és mi nem, hiszen a gyerekek mindig azonnal és mindig őszintén reagálnak a zenére.”

Hámori Máté
Hámori Máté

A Bélamese voltaképpen egy újraértelmezett, a Cantata profana szövegéből kiinduló, posztapokaliptikus, szerelmi csodaszarvas történet, ennek szöveges részeit fogja felolvasni az előadáson Galkó Balázs. A történet keretei közé ágyazva pedig megelevenednek Bartók művei a Concertótól kezdve a Csodálatos mandarinon át a Táncszvitig.

Ebben a világban az emberi civilizáció olyan gépesített, tönkretett állapotban tengődik, ahol az emberek közötti különbségek teljesen eltűntek. Ennek pedig semmilyen pozitív hozadéka nincs, mindenki egyforma, mindenki egyformán gondolkodik, nem kérdőjelez meg semmit, nincsenek egyéni gondolatok, álmok, érzések. Mindenkinek egyetlen őse van, egy öreg apó, aki az emberiség gondolatai és élete fölött uralkodik. Ám egyszer csak feltűnik ebben a zajos, rideg, indusztriális világban egy fiatal fiú, az öreg apó legkisebb fia, akinek még vannak álmai. Ezekben pedig megidézi a rég elveszett természete és meglátja azt a csodaszarvas lányt, akit ezután mindenáron meg is szeretne találni. Az öreg apó természetesen ezt mindenáron meg akarja akadályozni, de a fiú megannyi fordulat és szörnyekkel való harc után végül győzedelmeskedik.

Az Óbudai Danubia Zenekar ifjúsági programja
Az Óbudai Danubia Zenekar ifjúsági programja
Fotó: Óbudai Danubia Zenekar

Ezt a győzelmet testesíti meg Bartók zenéje is, amely jól illusztrálja, ahogy a káoszból a zene erejével és harmóniájával megelevenedik a természet. „Maga Bartók is menekült mindig a gépiesített világtól, nem bírta elviselni és zenéjében is a mindig az ősforráshoz nyúlt vissza: a természetből merített ihletet” – mondja Hámori Máté.

Az előadásban nemcsak a zene és a prózai mese összekapcsolása lesz különleges, hanem a MOHA táncművészei is szerepelnek majd, valamint a darab díszletei is segítik majd a történet kiteljesedését. Nemcsak a darabban szereplő táncosok, hanem maga a zenekar is részei lesznek a díszletnek, fontos szerepük lesz, fizikailag is formálják az előadást. Az együttes hol erdőként, hol városként jelenik meg. A darab díszlettervezője Pálfi Balázs persze olyan díszletet alkotott, amelyeket a zenészek játék közben is könnyen tudnak cserélni, fejre illeszthető darabokról van szó. „De meg kell hagyni, nem könnyű a Danubia zenekar feladata: Bartók zenéje önmagában is kihívást jelent, ám a zenészeink egyáltalán nem számítanak kezdőnek az ilyen szokatlan színházi megoldásokban: korábban aktív szerepük volt a Mundruczó Kornél által rendezett Winterreise című előadásban és a Nemzeti Színházzal közös hangversenysorozatunkon túl a Nemzeti Színház számos színházi előadásában is fontos szerepet vállalt a zenekar.”

Végül Hámori Máté arra a kérdésünkre, hogy mit üzen azon szülőknek, akik esetleg azt gondolnák, gyermekük még kicsi Bartók komplex zenéjének befogadására, azt mondja, bízzunk a gyerekünkben. „A gyerekeket nem szabad lebecsülni, sokkal fejlettebb az érzelmi intelligenciájuk, mint azt gondolnánk. És ebben nincsenek köztük különbségek, ezt magam is tapasztaltam, amikor szinte az egész országot bejártam a gyerekelőadásainkkal. A legkisebb vidéki falutól a legelitebb budai elit iskoláig mindenhol pontosan és ugyanúgy értették a zenét és mondanivalót. A gyerekek még nem tudják, hogy Bartók zenéje “nehéz”, számukra nincsenek ilyen kategóriák, mert még nem tanították meg neki, hogy ettől a zenétől tartani kell, vagy éppenséggel nem szabad, hogy tessen. Ők még ideális befogadók: hagyják, hogy átfolyjon rajtuk a zene és hasson rájuk. Hiszen a zenét elsősorban nem érteni, hanem érezni kell. Bíztatni és kérni szeretném a szülőket, hogy hagyják, hogy a gyerekeik természetes nyitottságuk segítségével interakcióba lépjenek Bartók zsenijével. Bátran ajánlom az előadást már hat-hét éves kortól.”

Óbudai Danubia Zenekar
Óbudai Danubia Zenekar

És természetesen a Bélamese családi előadás lévén nemcsak a gyerekeket ragadja majd magával. „Nem az volt a célunk, hogy megismertessük Bartók Béla életművét a közönséggel. Ezt ma már megteszi helyettünk a Google. Nekünk az a dolgunk, hogy élményt adjunk, meghozzuk a kedvet Bartókhoz. Azt gondolom, hogy a Bélamese egy nagyon alternatív, de egyáltalán nem igaztalan portrét nyújt majd Bartók Béláról.”