Eszter, Eliza

Franco Ferrara és Nino Rota nyomdokain

2016.10.15. 09:54

Programkereső

Az Óbudai Danubia Zenekar október 21-i hangversenyének vendégkarmestere a Franco Ferrara-növendék Marcello Rota, akit Nino Rota filmzenéiről, a Cseh Állami Szimfonikus Zenekarról és az olasz balettritkaságokról is kérdeztünk.

- Már nagyon fiatalon az olasz karmesteri szcéna egyik legizgalmasabb karmestereként tartották számon. Kiktől tanulta a mesterséget?

- Először én is hangszeres művésznek készültem, ahogy nagyon sok karmestertársam. A Vivaldi Konzervatóriumban még kürtön tanultam, de később olyan művészek léptek be az életembe, mint az ukrán származású Igor Markevics, aki karvezetést oktatott, vagy a felejthetetlen Franco Ferrara, akitől a zenekarvezetés legfontosabb elemeit sajátíthattam el a Sienai Zeneakadémián. A szerencsém az volt, hogy már a tanulmányaim elején a Ferrarához hasonló nagyságokkal találkozhattam, akik átadták az olasz karmesteri stílus minden fortélyát és hozzá az elmélyült tudást is.

- A szerencsés találkozók mellett az sem mellékes, hogy unokatestvére a neves filmzeneszerző, Nino Rotta. Hogyan emlékszik vissza a kapcsolatukra?

- Nino Rotával, tekintve, hogy én Torinóban, ő pedig Rómában élt akkoriban, nem találkoztunk túl gyakran, de nagyon intenzív távkapcsolat tartottunk fent. Fantasztikus tehetségű művész volt, mindig csodáltam a spontaneitását, az újabb és újabb ötleteit. Nagylelkű és szerény embernek ismerte mindenki, nagyon sok fiatal tehetséget indított el a zenei pályán. Arra emlékszem, hogy hatalmas népszerűségnek örvendett nemcsak filmzenéi, de zenés színpadi művei, szimfonikus és kamarazenei alkotásai miatt is. A 20. század zenei életének egyik legsokoldalúbb alakjaként él bennem.

Marcello-Rota-12

- Októberben az Óbudai Danubia Zenekar élén vezényli majd többek között Nino Rota egyik balettszvitjét is. Milyen a kapcsolata az együttessel?

- A Danubia Zenekar muzsikusaival néhány évvel ezelőtt ismerkedtem meg és azóta is folyamatos zenei, sőt baráti kapcsolatot ápolunk. Itt Budapesten együtt dolgoztunk például Andrea Bocelli fellépése kapcsán. Egy nagyon sokoldalú, fiatalos és zenei rugalmasság jellemezte együttest ismertem meg. Legközelebbi közös koncertünkön Nino Rota Fellini 1954-ben készült, Országúton című filmjének zenei anyagából készült szvitjét vezénylem majd Webern és Elgar egy-egy műve mellett. Találékony melódia és ösztönző erő sugárzik mindhárom alkotásból.

- Milyen élmények fűzik a Fellini-filmhez készült kísérőzenéhez?

- Az Országúton című filmből, a '60-as évek közepén készült balettzene azon kevés olasz balettek közé tartozik, amelyek bekerültek többek között a milánói La Scala repertoárjába is. A zenekari szvit formájában is népszerűvé vált anyagot többször vezényelhettem Milánóban, ebben egyébként Fellini több történelmi jelentőségű filmjének zenei témája is megjelenik. Rota dallamai az élénk, játékos táncoktól egészen a melankolikus pillanatokig, az elérzékenyülés határáig vezetik a hallgatót, mágikus atmoszférát teremtve. Biztos vagyok benne, hogy a Zeneakadémia közönségének is fantasztikus élményben lesz része, mondom ezt úgy, hogy tisztában vagyok vele, milyen művelt, a hagyományokat tiszteletben tartó, de az újdonságokra nyitott közönség az önöké.

- Legtöbb idejét vezető vendégkarmesterként a Cseh Állami Szimfonikus Zenekar élén tölti, amely együttessel jelentős lemezfelvételeket is készített. Milyen koncertekre készül a közeljövőben?

- Valóban a prágai székhelyű zenekarral a legszorosabb a kapcsolatom, ami már több mint egy évtizedre tekint vissza. Következő, novemberi koncertünkön Verdi gyászmiséjét vesszük majd elő újra, ami számomra minden esetben meghatározó élmény. Természetes, hogy vannak olyan darabok, amelyeket még nem volt alkalmam vezényelni, de szívügyemnek tekintek, ebből a szempontból viszont nyugodtan és türelemmel tekintek a jövőbe, mert számomra az a legfontosabb, hogy a környezetem elég inspiráló legyen ahhoz, belevágjak új feladatokba.