Kelemen, Klementina

Ez még Kocsis Zoltánt is lenyűgözte

2016.10.26. 08:48

Programkereső

Győri Noémi és Csillagh Katalin közös, a Hungaroton gondozásában megjelenő Glowing Sonorities című lemezének bemutató koncertjén november 8-án este fél nyolckor a BMC-ben nemcsak Reinecke és Franck műveit hallhatja majd a közönség, hanem Stachó László zenetudós vezetésével egy kerekasztal-beszélgetés során betekintést is nyerhet a stúdiómunka kulisszatitkaiba. A lemezről, amelyhez Kocsis Zoltán írt ajánlást, Győri Noémivel beszélgettünk.

- Mióta dolgoztok együtt Csillagh Katalinnal?

- Katival az Ifjúsági Kortárs Zenei Estek kapcsán ismerkedtünk össze 2007-ben, amit férjemmel, Madaras Gergely karmesterrel alapítottunk és vezettünk hat éven keresztül. Az IKZE egyik koncertjén adtunk elő egy duót, így már a hangversenyre való felkészülés alatt feltűnt mindkettőnk számára, milyen könnyedén és gördülékenyen tudunk együttműködni.

Győri Noémi és Csillagh Katalin
Győri Noémi és Csillagh Katalin

Az elmúlt kilenc év során számtalan koncertet adtunk olyan fesztiválokon, mint például a Budapesti Tavaszi Fesztivál, CAFe Budapest, a brüsszeli Midis-Minimes vagy a New York-i Salon de Virtuosi kamarazenei sorozat.

- Honnan jött az ötlet, hogy egy közös lemezt készítsetek?

- Az első teljes lemezem 2011-ben jelent meg a Hungaroton gondozásában; ezen Koltai Katalin gitárművésszel játsszuk Antonio Nava XIX. századi olasz zeneszerző gitár-fuvola duóit. A Hungaroton vezetősége tehát hosszabb ideje ismeri szakmai tevékenységeimet. Nemrég egy előadásunk kapcsán ők ajánlották fel a lemez elkészítésének lehetőségét Csillagh Katalinnal.

Egy-egy CD felvétele és kiadása meghatározó állomás előadói fejlődésünkben és kiteljesedésünkben: a lemezkészítés olyan részletes és reflektív munkafolyamat, amely a művészi koncepció kialakításától kezdve egészen a gyártást megelőző utolsó simításokig tart, és aminek az eredménye egy maradandó produktum, kvázi névjegy. Mindez egészen más jellegű előkészületeket és hozzáállást igényel, mint adott esetben egy élő koncert, hiszen teljesen eltérő módon reprezentálja az előadóművészt hosszú távon is.

- Milyen módon illik bele a lemez és a felvett anyagok a doktori témád kidolgozásába?

- A doktori munkám, a Classical Flute and Guitar Project  egyik fontos pillére a jelenlegi szakmai tevékenységemnek. Azonban, mivel a londoni Royal Academyn végzett munkámon kívül rengeteg felkérésem van, a Glowing Sonorities CD nem kötődik szorosan a doktori témájához. Ugyanakkor mégis van közöttük egy fontos kapcsolat: fuvolásként minden szempontból nagyon szeretek kísérletezni a hangszer vagy műfajok adta határok feszegetésével, a lehetőségek tárházának szélesítésével.

A Classical Flute and Guitar Project bécsi klasszikus zongoraművek fuvolára és gitárra való átdolgozását, illetve a fuvola-gitár duó, mint műfaj újraértelmezését tűzte ki célul. A kapcsolat a két projekt között az átiratok készítésében és előadásában rejlik, hiszen a Glowing Sonorities-lemezen is egy eredeti kompozíció mellett két olyan vonós szonáta fuvolás adaptációja hallható, amely komoly próba elé állítja a hangszert és ezen keresztül természetesen előadóját is!

Csillagh Katalin és Győri Noémi
Csillagh Katalin és Győri Noémi
Fotó: Bársony Péter

- Milyen darabok kerültek a lemezre?

- Schubert Arpeggione, Reinecke 'Undine' és Franck A-dúr szonátái. A három mű felvételének gondolata már nagyon régóta foglalkoztatott minket, mivel mindegyikük egészen egyéni módon birtokolja, más és más árnyalatokkal ragadja meg a romantikára jellemző mély szenvedélyt és határtalan érzelmességet. Azt reméljük, hogy a lemez hallgatói a felvételen keresztül átélhetik majd a romantikus zene világának határtalan változatosságát és különlegesen kifejező színgazdagságát.

- Mi a jelentősége az anyagnak a fuvola-zongora formáció történetében?

- A fuvola történetében, amely a bécsi klasszika kialakulásáig rendkívül népszerű hangszernek számított, a romantika, mint új zenei műfaj, fordulópontot hozott. A korabeli hangszerek egyre nehezebben tudtak versenyre kelni az előtérbe kerülő zongorával, hiszen az új fortepiano, majd zongora a fokozott dinamikát követelő Beethoven, Mendelssohn vagy Brahms által írt műveket is könnyedén tudta megszólaltatni. Ezért egyre ritkábban hallhattunk fuvolára írt mesterműveket: az egykor közkedvelt, arisztokratikusan elegáns hangszer hamarosan háttérbe szorult. A fuvola zeneirodalmának és népszerűségének újraélesztése érdekes módon mégis ugyanehhez az időszakhoz, a hangszertörténet „mélypontjához” köthető: 1847-ben történt ugyanis, hogy Theobald Böhm szabadalmaztatta a Böhm-rendszerű fuvolát. Új, hengeres furatú fémcsővé formálta át a korábban fából készült hangszert, és egy összetett billentyűzet-rendszert helyezett rá. Az új fuvola megszólaltatása, illetve ujjrendje jelentősen eltért a fafuvoláétól, ezért viszonylag hosszú időbe telt a művészeknek, míg alkalmazkodtak ehhez a hangszerhez. Böhm találmánya nemcsak forradalmasította a fuvolát, amivel az visszanyerte korábbi jelentőségét, de abban is számottevő szerepet játszott, hogy a kor ünnepelt zeneszerzői új műveket írjanak a megújult fuvola számára.

„...stílushű, odaadó, lebilincselő, pontosan kivitelezett előadás...” – /Kocsis Zoltán a Reinecke-szonátáról./

Annak ellenére, hogy a ma rendelkezésre álló hangszerek elképesztő virtuozitást tesznek lehetővé, bizonyos átiratok, főként a korábban vonós hangszerekre írt művek még mindig nagy kihívást jelentenek fuvolisták számára. Egyfelől a levegővezetés minden csínját-bínját ismerni kell ahhoz, hogy egy-egy hosszabb zenei frázist meg tudjanak formálni, másfelől a hangok színeit és árnyalatait úgy kell tudni megjeleníteni, hogy a zenemű egyensúlyban maradjon, és a zeneszerző dinamikai elképzeléseit is hűen tükrözze.

- Mit jelent a CD-megjelenése számotokra?

- A Magyar Rádió, illetve a Hungaroton stúdiójában eltöltött napok során közöttünk és a CD egész stábja, Dvorák Zsuzsa zenei rendező és László Zoltán hangmérnök között egy egészen különleges egymásra-hangoltság és atmoszféra alakult ki, amely mindannyiunk számára meghatározó és életre szóló élményt adott. Ezért amellett, hogy a lemez egyértelmű mérföldkő Csillagh Katival való közös munkánkban, az elkészült anyag különlegesen közel áll hozzám. Igazi megtiszteltetés számunkra, hogy a lemez Kocsis Zoltán ajánlásával jelenhet meg, aki tanácsaival, ötleteivel és bíztató szavaival járult hozzá a Glowing Sonorities útnak indításához. Mindezért alig várom, hogy lemezünk megjelenjen, és ezáltal megoszthassuk az átélteket  a közönséggel is!