Katalin

„Bármit ki tud hozni egy zenekarból”

Január 1-jén Gustavo Dudamelen a világ szeme

2016.12.17. 08:05

Programkereső

A bécsi Újévi Koncert 1959-ben indult el a világhír felé, amikor a televíziós közvetítések lehetővé tették, hogy a Musikverein falain kívülre is eljusson az az ünnepi hangulat, amely ma már több mint hetven éve része a január 1-jéknek. A különleges koncert alkalmával ezúttal a venezuelai Gustavo Dudamel lép a Bécsi Filharmonikusokat irányító karmesterek nyomdokaiba.
Gustavo Dudamel
Gustavo Dudamel

Az első Újévi Koncertet 1941-ben mutatták be a Bécsi Filharmonikusok, leszámítva azt az 1939. december 31-én tartott hangversenyt, amit még a Bécsi Zeneegyesület a háborús időszakban is zsúfolásig megtelt Aranytermében rendeztek. Napjainkban az 1869-ben átadott, csodálatos akusztikájú és gazdagon díszített Musikverein ad méltó otthont az európai zeneművészet hagyományait felelevenítő hangversenynek, amelyre évről évre egyre többen kíváncsiak. A koncertre eleve nem olcsó a jegy, de még így is akkora az érdeklődés, hogy a jelentkezők közül sorsolással döntenek arról, kik lesznek a szerencsések, akik élőben élvezhetik az Újévi Koncertet. Az első évtizedekben a legendás karmester, Willi Boskovsky személye volt a garancia a sikerre, aki 1955-től negyed évszázadon át vezette a Bécsi Filharmonikusokat, és ezzel együtt volt az Újévi Koncertek vezető karmestere. Őt Lorin Maazel követte, aki hét éven keresztül állhatott a Verein pulpitusán.

Ez után az időszak után vált csak gyakorlattá, hogy az egész világ által várt évi egy koncert irányításával járó megtiszteltetést minden alkalommal más és más karmester érdemelhette ki. Ebbe a névsorba illeszkedik most bele 2017. január 1-jével Gustavo Dudamel. A harmincöt éves, venezuelai születésű dirigens, a valódi értelemben vett karmester-egyéniségeket illetően, századunk egyik legnagyobb reménységének számít. Elvitathatatlan tény, hogy egészen fiatalon került kiemelt, nagy presztízsű pozíciókba, személyisége, dél-amerikai temperamentuma, amely leginkább koncertszínpadon bontakozik ki, pedig úgy tűnik, megállta a helyét a legnagyobbak között. Vezénylési stílusának, zeneiségének a magyar közönség is részese lehetett már, amikor 2011-ben a Los Angeles-i Filharmonikusok élén adott koncertet a Művészetek Palotájában.

Musikverein
Musikverein
Fotó: AP Ronald

Dudamel tízéves korától hegedül, később zeneszerzést és karmesterséget is tanult, utóbbi területen mindössze tizenöt éves korában próbálta ki magát élesben, azóta pedig nem lehet kiragadni a kezéből a karmesteri pálcát. Néhány évvel később az Orquesta Sinfónica Simón Bolívar művészeti vezetőjének nevezték ki, s a 2004-es nemzetközi Gustav Mahler Karmesterversenyt még csak ez után nyerte meg. Az elismerés elhozta számára az ismertséget, valamint felhívta magára többek között olyan karmesterlegendák figyelmét, mint Sir Simon Rattle, Daniel Barenboim, Esa-Pekka Salonen vagy az azóta már elhunyt Claudio Abbado.

A következő évben Gustavo Dudamel már az Izraeli és Los Angeles-i Filharmonikusokat, valamint a Göteborgi Szimfonikus Zenekart vezényli és lemezszerződést köt a Deutsche Gramophonnal. 2007-ben találkozik először a Bécsi Filharmonikusokkal, majd rövidesen a XVI. Benedek pápa nyolcvanadik születésnapjára rendezett koncertet dirigálja a Vatikánban. 2016-ban az amerikai futball legnagyobb ünnepén, a Super Bowl szünetében megrendezett show-műsorban szerepelt, amivel először vitte be a klasszikus zenét Amerika legnézettebb sporteseményének keretei közé. Dudamelről és időként megbotránkoztató előadásairól, vezénylési stílusáról a legnagyobbak nyilatkoztak elismerően.

„A legelképesztőbb adottságokkal rendelkező karmester, akivel valaha összehozott a sors” – így Sir Simon Rattle. Emanuel Ax zongoraművész szerint Dudamel „Bármit ki tud, hozni egy zenekarból. A zenészek azt érezhetik, hogy együtt dolgoznak a darabon, nem pedig csak követik a karmester iránymutatását”. Christoph Konz, az Újévi Koncerten főszerepbe kerülő Bécsi Filharmonikusok második hegedűjének szólamvezetője pedig kiemelte, hogy Dudamel „nemcsak különböző stílusú művekből álló repertoárját vezényli fejből, de kívülről tudja az éppen aktuális partitúrák minden egyes segédszámát, és soha nem veszíti el a próbák fonalát egyetlen pillanatra sem”. Bár legutóbb a bécsiek kissé fanyalogva fogadták a Saatsoperben, idén áprilisban debütáló karmester Puccini-interpretációját, de így vagy úgy, mindenképpen látványos és meglepetésekben gazdag Újévi Koncertnek nézünk elébe Gustavo Dudamellel a dobogón.