Kinga, Kincső

Barokkból jazz vagy jazzből barokk?

2017.02.16. 11:25

Programkereső

El tudja képzelni, hogy mit kezdhet egymással egy igencsak sajátos stílusú jazz zongorista, valamint egy nemzetközi szinten elismert régizene együttes? Ha nem, akkor ma este mindenképp a Zeneakadémián a helye.

Szokták mondani szakmai körökben, hogy tulajdonképpen Johann Sebastian Bach volt az, aki először használta az összes szeptimakkordot (elnézést a szakzsargonért), amely „hagyományt” később teljes pompájában igazából csak a jazz folytatott. De a műfajok közti hasonlóság leginkább az improvizáció gyakorlatában érhető tetten, amelynek alapjául tulajdonképpen mindkét műfajban egy harmóniai vázon alapszik a rögtönzés, és akár azt is mondhatjuk, hogy a jazz akkordok, amikre improvizál a művész, valójában hasonló funkciót mutatnak, mint a barokkban a számozott basszus, amely felett az előadó kidolgozza a többi szólamot.

De hogy pontosan mi fog zajlani 19:30-tól a Zeneakadémia nagytermében, azt nem tudhatjuk. Egy biztos, a lengyel zongoristafenomén, a kortárs jazz fenegyereke, Leszek Możdżer ragyogó, poétikus játéka minden bizonnyal kiragadja a hallgatót a mindennapok szürkeségéből. Możdżer viszonylag csak későn, tizennyolc évesen váltott a klasszikus műfajról a jazzre, pedig már ötéves korától tanult zongorázni. Alig pár éven belül az egyik legegyénibb hangú jazz muzsikussá vált, aki azóta a legnagyobb zenészekkel léphetett színpadra tulajdonképpen a legkülönbözőbb műfajokban. Több mint száz lemezt rögzített már, amelyek közül különlegességként kiemelkedik 2009-es albuma, amelyen Chopin-művekre improvizál, így ezek után különösen nem csodálkozhatunk, hogy klasszikus vizekre is evez időnként.

Ráadásul a Holland Baroque az egyik legnyitottabb régizenét játszó együttes a historikus színtéren, akiket már 2014 őszén hallhatott a budapesti közönség, amikor is Bach Brandenburgi versenyeinek nagy részét játszották el. Gyakran fellépnek különböző szólistákkal és nem félnek az új találkozásoktól, hiszen korábban már Eric Vloeimans jazz trombitással is felléptek, mert amint vallják, fontos, hogy a múlt zenéjét elhozzák a jelenbe. Honlapjukon található holland nyelvű bemutatkozásuk végén ezt olvashatjuk: „Barok is nu”, azaz a barokk most van.

A koncert után a Zeneakadémia Kóda című pódiumbeszélgetés-sorozata keretében Mona Dániel zenetörténész beszélget majd Leszek Możdżerrel, valamint a Holland Baroque continuo-játékosával, Tineke Steenbrinkkel és koncertmesterével, Judith Steenbrinkkel.