Vilmos

Premier mellé egy pohár bor

2017.02.17. 13:38

Programkereső

Február 18-án és 19-én este a Concerto Budapestet hallhatjuk a Zeneakadémián, ahol Boris Berezovsky szólójával Rahmanyinov emberfeletti technikai igényeket támasztó III. zongoraversenye, valamint Beethoven III. (Eroica) szimfóniája szólal meg. De ezután még senki se menjen haza!

Keller Andrásról köztudott, hogy szívügye az új művek bemutatása, hiszen szólistaként, kamarazenészként és karmesterként is számos kortárs premier fűződik nevéhez. Így jött az ötlet, hogy az idei évadban elindítsanak a Concerto Budapesttel egy új sorozatot, PREMIER címmel, amelyet mindig az esti koncert után, 22 órai kezdettel tartanak a Zeneakadémia nagytermében. A kései időpont persze ne riasszon el senkit, nem egy újabb másfél-kétórás koncertet kell végighallgatni csupa kortárs kompozícióval, hanem egy-egy új darab csendül fel maximum félórás terjedelemben, amely után, a könnyebb befogadás érdekében, egy pohár bor társaságában, rövid, kötetlen beszélgetés keretében ismerhetik meg az adott új mű keletkezési hátterét, a próbafolyamatok kulisszatitkait, az első kézből, tehát csakis a zeneszerzőtől megtudható gondolatokat, információkat.

Concerto Budapest
Concerto Budapest
Fotó: Fejér Gábor

Szombat este Snétberger Ferenc cím nélküli új darabját hallhatja a közönség, amelyben, a gitárművész szokásához híven, különösen egyedi módon keveredik a klasszikus zene és az improvizatív jazz hatása. Snétberger rögtönzött gitárszólamát két kürttel kiegészített klasszikus vonóskar kíséri a műben, így hozva létre izgalmas párbeszédet a két műfaj között.

A vasárnap esti koncert után ugyancsak premier részesei lehetünk, hiszen Vidovszky László Le piano et ses doubles (A zongora és hasonmásai) című, 2012-ben, Kocsis Zoltán 60. születésnapjára komponált műve szólalhat meg, amely valószínűleg ezután is ritka vendége lesz a hangversenytermeknek szokatlan apparátusa miatt, a darab ugyanis hat zongorát és hat zongoristát igényel. A kompozíció mai formája egy zongorát és öt digitális zongorát foglalkoztat, amivel a szerző eddig nem hallott hangzásokat képes kiaknázni. A digitális zongorák alaphangjait tizenketted hangonként lehet elhangolni, így 72 fokú skála jöhet létre, amely „képes érzékeltetni a folyamatos és diszkrét hangközérzetek közötti határvidékeket, értelmezni a magasabb fokú felhangokat, ezáltal kiterjeszteni disszonancia-konszonancia élményeinket”.

A darabot kiváló fiatal zongoraművészek szólaltatják meg: Balog József, Borbély László, Kiss Péter, Mali Emese, Palojtay János és Ránki Fülöp játékát karmesterként Rácz Zoltán hangolja össze a premieren. A zeneszerzőket és az előadókat a rövid bemutatók utáni még rövidebb, kötetlen borozgatásokon Tóth Endre zenetörténész kérdezi a művekről és a közös munkáról.