Jácint

Brexit: Belgiumba költözik az EU Barokk Zenekara

2017.02.20. 11:09

Programkereső

A oxfordi székhelyű együttes aggódik a közelgő szigorítások miatt, ezért Antwerpenbe költözik. Más együttesek is félve tekintenek a jövőbe.

Az Európai Unió Barokk Zenekarának székhelye 1985 óta Oxfordshire. A kritikusok által nagyra becsült együttes évente mintegy száz fiatal játékost hallgat meg, és sokakat képez nagyszerű zenésszé, akik aztán világszerte fontos zenekarokban dolgoznak tovább.

Emma Wilkinson, az együttes igazgatója elmondta, hogy a jövőbeli bizonytalanságok miatt úgy döntöttek, bölcs dolog Antwerpenbe költözni.

Ha a munkaerő szabad áramlása megszűnik a kontinens és Nagy-Britannia között, nehezebbé válik a muzsikusok élete is.

„Attól tartok, hogy az európai zenekarok nem szívesen foglalkoztatják a fiatal és tehetséges brit művészeket. Egyszerűen nehezebb lenne kivitelezni a gyakorlatban.” Mikor arról kérdezték, hogy a szigetországban tartandó koncerteket nem veszélyezteti-e épp ennyire a költözés, ezt felelte: „Pontosan ezért baj, hogy ilyen kiszámíthatatlan a helyzet: egyszerűen nem tudjuk.” Utolsó koncertjüket május 19-én adják Londonban.

A londoni székhelyű Európai Unió Ifjúsági Zenekara (EUYO) is ugyanezzel a problémával szembesült a közelmúltban, de ők úgy döntöttek, kivárják, milyen mozgásterük lesz a Brexit után. Az EUYO „öregdiákjai” hozták létre az Európai Kamarazenekart (COE) 1981-ben. A kamarazenekarral a legnagyobbak dolgoztak együtt: Claudio Abbado, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Vladimir Jurowski, Yannick Nézet-Séguin és Schiff András csak néhány közülük. Tagjaik 85 százaléka a kontinensen él, bár egyelőre nem terveznek átköltözni.

Timothy Walker, a Londoni Filharmonikusok igazgatója és művészeti vezetője fővárosukért aggódik:

London egyike a világ életteli, kreatív központjainak, amely tele van szabadúszó művészekkel, akiknek jó része az EU-ból érkezik

– mondta. „A várható változások, melyek a tartózkodási és munkalehetőségeiket érintik, minden bizonnyal befolyásolja a klasszikus zenei életet (...).”

Királyi Operaház, London
Királyi Operaház, London

Mark Pemberton, a Brit Zenekarok Szövetségének igazgatója azért lobbizik a döntéshozóknál, hogy könnyítsék meg a turnék szervezését. Egy hangszerekkel teli kisbusz esetében

minden egyes hangszer vámellenőrzés tárgya lenne,

mintha csak az Egyesült Államokba vagy a Távol-Keletre utaznának. Ez olyan bürokratikus teher, mely rengeteg pluszköltséget és időveszteséget okoz.

A Royal Opera ügyvezető igazgatója, Alex Beard szerint többek között a gyorsaság is a minőség záloga. „A Királyi Operaház produkcióinak minősége nagyban függ attól, hogy megbetegedés esetén tudunk-e gyorsan helyettesítést szerezni az európai tehetséges művészek közül.” (Guardian)