Katalin

„Visszatekintések a mából” – a Kruppa Kvartett Haydn-sorozata

2017.03.02. 12:33

Programkereső

A cádizi templom, az Oratorio de la Santa Cueva számára az ottani kanonok, Don José Sáenz de Santa María megbízásából írt zenét Joseph Haydn, a megrendelő kifejezett kérése volt, hogy a zenemű Jézus Krisztus szenvedéstörténetéhez kapcsolódjon, és a keresztre feszített megváltó utolsó hét szavát illusztrálja.

Az 1783-as felkérés arról szólt, hogy a nagypénteki, hét szóról való elmélkedéseket, prédikációkat egészítse ki a zene, amíg a pap térdre borulva imádkozik az oltár előtt. Haydn 1801-ben a Breitkopf kiadónak írott levelében arról számolt be, hogy nem volt egyszerű feladat tulajdonképpen kilenc darab (bevezetővel és a művet záró Il terremoto /Földrengés/ című tétellel együtt), egyenként tízperces, adagio tempójú tételt komponálni úgy, hogy mindez ne untassa a hallgatóságot.

Haydn zenekari darabja, amely a Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Megváltónk utolsó hét szava a keresztfán) címet kapta, 1787-ben jelent meg nyomtatásban és a sikerét, valamint a szerző életében betöltött fontos szerepét hangsúlyozza, hogy még ugyanabban az évben megjelent a mű vonósnégyes-, valamint zongoraváltozata (ez utóbbit az Artaria kiadó készíttette, de a szerző beleegyezésével), továbbá 1796-ban oratóriummá bővítette ki Haydn. A cádizi megrendelést a kanonok meglehetősen szokatlan módon hálálta meg: Haydnnek egy tortát küldött, amely aranyérmékkel volt töltve.

Viszonylag ritkán hallható a mű vonósnégyes-változata, most azonban a Kruppa Bálint vezetésével működő, 2012-ben alakult Kruppa Kvartett (tagjai: Kruppa Bálint, Osztrosits Éva, Kurgyis András és Fejérvári János) szólaltatja meg nagyböjti koncertsorozat keretén belül. A még csak négy éve együtt játszó együttes már rengeteg sikert könyvelhet el magának, hiszen számos kurzuson, versenyen és koncerten bizonyíthatták tudásukat. Ezek közül kiemelkedik a 2016-os Weiner Leó Kamarazenei verseny második helyezése, de abban a megtiszteltetésben is részük lehetett, hogy a világhírű Emerson String Quartet mesterkurzusán is játszhattak.

Kruppa Bálint a következő gondolatokat osztotta meg Haydn műve kapcsán: “Haydn műve tulajdonképpen egy képeskönyv: fedőlapja a komor hangvételű Introduzione (Bevezetés), a zárólapja pedig az Il Terremoto (Földrengés). A közöttük lévő oldalpárokon Krisztus egy-egy utolsó mondata található, az egyik oldalon az ezek fölötti elmélkedéssel, a szemben lévőkön pedig a hozzájuk tartozó zenei illusztrációk.

Haydn tételei azonban nem elsősorban a szenvedés szemléltetői, sokkal inkább ezek is elmélkedések: visszatekintések a mából, melyeket áthat a megváltott nép által érzett hálaadás.”

A Kruppa Kvartett először március 3-án játssza Haydn művét 18 órától a Váci utcai Szent Mihály templomban, az elmélkedésekkel, prédikációkkal együtt szólal meg a kompozíció, majd március 10-én az Egyetemi templomban, március 17-én Máriabesnyőn (Nagyboldogasszony Bazilika), március 24-én Sümegen (Sarlós Boldogasszony Kegytemplom), március 31-én a Pasaréti Páduai Szent Antal Plébániatemplomban, április 7-én Törökkoppányban (Alexandriai Szent Katalin templom), április 14-én pedig Mátraverebély-Szentkúton (Nagyboldogasszony Bazilika) hallhatják Haydn remekművét az érdeklődők.