Zalán

In memoriam Arthur Honegger

2017.03.10. 16:09

Programkereső

A 125 éve ezen a napon született svájci zeneszerző nevének kiejtése még a mai napig sokunknak gondot okoz (ejtsük-e a H-t vagy sem).

A Le Havre-ban, svájci szülők gyermekeként született komponista a francia Hatok zeneszerzőcsoport talán egyik legizgalmasabb alakja volt, aki zürichi és párizsi tanulmányok után csatlakozott francia kollégáihoz. Eleinte Wagner és Debussy volt nagy hatással kompozíciós stílusára, aztán formálódott zenei nyelve, amely nem minden esetben passzolt a Hatok célkitűzéseivel, akik a fin de siècle grandiózus hangszerelései és romantikus hangzásvilága, valamint Debussy és Ravel impresszionizmusa helyett egy sokkal egyszerűbb, de modernebb kifejezési módot kerestek. Ahogyan a Hatok másik jelentős tagja, Darius Milhaud megfogalmazta, Honegger inkább a német romanticizmust követte, és így a csoporttal való együttműködései – közös albumok, koncertek – éppenséggel nem a komponista leghíresebb műveit eredményezte.

Arthur Honegger
Arthur Honegger

Első jelentős sikerét a Dávid király (Le Roi David) című, drámai zsoltárként aposztrofált oratorikus műve hozta, leghíresebb, legtöbbet játszott darabja pedig 1923-as alkotása lett, a gőzmozdony hangja által inspirált szimfonikus tétel, a Pacific 231. „Mindig is imádtam a gőzmozdonyokat. Számomra ők élő teremtmények, és úgy szeretem őket, mint mások a nőket vagy a lovakat” – vallotta a komponista műve kapcsán. A következő, 1929-es felvételen maga a szerző vezényli a darabot:

Több operán és operetten is dolgozott, amelyek közül a legtöbb befejezetlen vagy publikálatlan maradt, és bár több kamaraművet komponált, mégsem ezek kerültek be a huszadik századi zenetörténeti kánonba. Szimfóniaszerzőként már annál ismertebb lett, különösen a háború borzalmaira reflektáló, a mű végén – a talán legkedvesebb zeneszerző, Bach hatására – szinte enyhet adó koráldallamot megszólaltató II. szimfónia (1941) igen népszerű lett, a II. világháború után keletkezett III. „Liturgikus” szimfóniát pedig sokan a legjobb művének tartják.

1935-ben keletkezett a Pacific 231-gyel talán hasonló népszerűségnek örvendő másik legismertebb műve, a Paul Claudel szövegére komponált szcenírozott oratórium, a Jeanne d'Arc au bûcher (Jeanne d'Arc a máglyán). A Karácsonyi kantáta volt utolsó befejezett műve 1953-ban, amely után két évvel hunyt el Párizsban. A svájciak legfontosabb zeneszerzőjükként tisztelik őt, 1996 óta az ő arcképe szerepel a 20 frankos bankjegyen.