Előd

Kodály Zoltán az éterben

2017.03.10. 09:28

Programkereső

A héten több írással emlékeztünk Kodályra halálának ötvenedik évfordulója alkalmából. Íme egy újabb cikk, amelyben megvizsgáltunk néhány zenei adatbázist, továbbá ajánlunk pár remekművet kiváló, legendás előadásban.

Valószínűleg ön sem gondolkodott még el személyes Kodály Zoltán-toplistáján, ami egyáltalán nem meglepő, de néha érdemes és érdekes lehet belegondolni, hogy egy-egy zeneszerző életművén belül mi vált a zenetörténeti kánon részévé és – legyünk optimisták –mi az, ami csak ezután válik majd azzá.

Nemrég a fiatal karmesterrel, Madaras Gergellyel beszélgettünk Kodály Zoltán nemzetközi szintű játszottságáról, vagy még inkább nem játszottságáról, hiszen kiderült, hogy például a zenekari művek terén akad még bőven hiátus a világ hangversenytermeiben.

Kodály műveinek egyik legfontosabb kiadója, a bécsi Universal Edition adatbázisában böngészve például megtudhatjuk, hogy a 2017-es évre összesen 45 előadás van bejegyezve, amit ha összehasonlítunk az ugyanennél a kiadónál megjelentetett Bartók-művek játszottságával – 110 előadás ebben az évben –, valóban elenyészőnek hat ez a szám, főleg, hogy most Kodálynak van évfordulója. Az Universal adatai alátámasztják Madaras állítását, miszerint a Galántai táncok a leggyakrabban játszott Kodály-opus, de a Marosszéki táncok és a Háry János-szvit sem marad el sokkal a versenyben. A magyarországi Zeneműkiadó, az Editio Musica Budapest kottakölcsönzései között a Fölszállott a páva-variációk, valamint a Kállai kettős vezet nemzetközi tekintetben, más remekművek pedig valóban ritkán kerülnek terítékre a zenekarok repertoárján.

Egyik legfontosabb zeneforrásunk, a YouTube is érdekes eredményeket mutat megtekintések terén, amelyeknél a legárulkodóbb adat sok esetben az adott mű feltöltésének ideje, hiszen a YouTube történetének a legjátszottabb Kodály-műve a vegyes karra komponált Adventi ének a svájci L'Accroche-Chœur ensemble vocal Fribourg kórusának előadásában. Az 1 163 153 megtekintés (2017. március 6-i adat, reggel 06:35) nyilván annak is köszönhető, hogy a videót több mint nyolc éve, 2008. november 30-án töltötték fel. Tegyük hozzá, az előadás minőségére valóban nem lehet túl sok panasz, de talán magától senkinek nem jutott volna eszébe, hogy éppen ezzel a kórussal hallgasson Kodályt.

A YouTube második helyen végzett felvételét már magunktól is ajánljuk, hiszen a legendás csellista, Starker János játssza rajta Kodály Szólószonátájának első tételét egy tokiói koncertfelvételen. A 2008. május 25-én feltöltött videót eddig 577 340-en látták, ami az előző videó nézettségéhez képest szinte eltörpül, de ne feledjük, hogy Starker volt az, aki nemzetközi szinten megismertette a közönséget Kodály Zoltán kompozíciójával, amely ma már nem hiányozhat egyetlen magára valamit is adó csellista repertoárjából.

A harmadik helyen a YouTube-on hazai felvétel végzett, hasonlóan félmilliós megtekintéssel (515 877): a 2013-as Ars Sacra Fesztivált megnyitó flash mobról készült videón megindító előadásban hallhatjuk az egyik legismertebb kórusművet, az Esti dalt, amelyet még a King's Singers is gyakran műsorára tűz.

És ha már megemlítettük a fantasztikus brit énekegyüttest, hallgassuk meg velük is Kodály remekművét:

A zenehallgatás másik legnépszerűbb forrása napjainkban minden bizonnyal a Spotify, így ennek az adatbázisát is megvizsgáltuk, ahol Kodály zeneszerzői oldaláról az is kiderül, hogy világszerte havonta 40 685 hallgatója van a Kodály-felvételeknek, földrajzi eloszlás tekintetében pedig minden bizonnyal meglepődünk azon, hogy a legtöbben – legalábbis Spotify-on – Mexikóvárosban hallgatják a magyar zeneszerző műveit. Érdekes, hogy a listában felsorolt további négy város között egyáltalán nem szerepel Budapest vagy egyéb magyar város. A további helyezettek Manhattan (New York, USA), Santiago (Chile), São Paulo (Brazília) és Madrid (Spanyolország).

Ezen a fórumon a legtöbbet játszott tétel szintén a Kodály Szólószonáta eleje, viszont egy filmzenei albumról, Alisa Weilerstein előadásában: a 2014-es Ha maradnék (If I Stay) című romantikus dráma egyik trackje ugyanis a Kodály-mű részlete.

Az imént belinkelt albumon található Kodály-tétel 1 268 422 meghallgatásnál tart, amely után hatalmas szakadék következik, amíg elérjük a következő népszerű tételt (282 768 meghallgatással). Ez ugyancsak a Szólószonáta egyik felvétele, annak is a harmadik tétele a belga csellista, Roel Dieltiens előadásában:

Talán ezek után nem lepődünk meg, hogy harmadik helyen (254 349 lejátszás) a dobogó felső fokán álló filmzene előadójának, Alisa Weilersteinnek az albumáról találjuk meg ismét az első tételt Kodály op. 8-as alkotásából.

Összeállításunk végén álljon itt még néhány kedvenc felvételünk a legendás előadások közül, hogy ne csak a mai trendeket vegyük górcső alá. A Fölszállott a páva-variációkat 1939. november 23-án a világhírű holland zenekar, a Royal Concertgebouw Orchestra mutatta be, legendás karmesterük, Willem Mengelberg vezényletével. Szerencsére tavaly óta meghallgatható a YouTube-on az ősbemutató felvétele:

Kodály Zoltán segítette az arra érdemes növendékeket, amivel csak tehette, de talán a kései tanítványok közül kiemelkedik Vásáry Tamás, akinek a mester még egy Steinway zongorát is vett, amelyen készülhetett a diplomakoncertjére. A komponistának különösen tetszett az akkor még igen fiatal zongorista előadásában Marosszéki táncok című zongoradarabja, így ezt idézzük most egy 1997-es felvételről:

Végül pedig mindenki Bánk bánja, Simándy József szólójával idézzük magyar zsoltárunkat, a Psalmus Hungaricust – azt a művet, amit annak idején Anton Webern is vezényelt –, talán az egyik leghíresebb felvételen: a Magyar Rádió és Televízió Énekkarát, valamint a Magyar Állami Hangversenyzenekart Ferencsik János vezényli.

Anekdotázva emlékezünk Kodályra

Talán nincs még egy zeneszerző, akiről annyi anekdota keringene, mint róla. Ötven éve hunyt el a mester, néhány kevésbé ismert történettel emlékezünk rá.

 Tovább>>>