Tekla

Bach, húsvéti, és nem a Máté-passió. Mi az?

2017.04.17. 11:58

Programkereső

A zeneszerző Húsvéti oratóriumáról meg szoktunk feledkezni, talán azért, mert csak negyven perc, talán azért, mert más műveit felhasználva komponálta.

Az oratóriumot gyakran definiálják egyszerűen "szakrális operaként", melyben különálló karakterek és történet van. Ez a meghatározás viszont inkább csak az angol művekre érvényes (például Händel oratóriumaira), Bach művei mások. A Húsvéti, a Mennybemeneteli és a Karácsonyi oratórium nem sokban különbözik a kantátától (utóbbi egy hat kantátából álló sorozat).

A Húsvéti oratórium (BWV 249) zenéjét Bach az Entflieht, Verschwindet, entweich ihr Sorgen (BWV 249a) kezdetű kantátához írta 1725-ben, egy patrónusa születésnapjára. Egy hónappal később – új recitativókkal és szöveggel, melyet valószínűleg Picander írt – húsvéti kantátává dolgozta át. A következő évben még egyszer "elsütötte" a művet, megintcsak egy születésnap okán. 1735-ben végül megszületett a Húsvéti oratórium – átdolgozva és kibővítve.

Szerencsénk van az oratóriumot az egyik legjobb – ha nem a legjobb – előadásban megmutatni Önöknek. Az Angol Barokk Szólistákat és a Monteverdi Kórust Sir John Eliot Gardiner vezényli, szólót énekel Hannah Morrison, Meg Bragle, Nicholas Mulroy és Peter Harvey.

Olvasson tovább Bach elveszett passióiról!