Gyöngyi

Cicák a klasszikus zenében

2017.05.29. 09:00

Programkereső

Egy kutatás szerint a macskás videók nézegetése jót tesz az egészségnek. Ezzel az állítással lehet vitatkozni, azzal viszont nem, hogy mára ezek a négylábúak váltak az internet uraivá. De a cicák már jóval a web előtt megpróbálták uralmuk alá vonni az emberi élet másik szeletét: a zenét. Hallgassa meg, hogyan!

1. Prokofjev  –  Péter és a farkas

Ha állatok és klasszikus zene, akkor nem is gondolhatunk más zenére. 1936-ban a moszkvai Központi Gyerekszínház igazgatója, Natalja Szac művet rendelt Prokofjevtől, aki közvetlenül azelőtt tért haza az emigrációjából. Habár ma már a klasszikus repertoár és a zenepedagógia megkerülhetetlen alkotásáról beszélünk, a bemutató nem volt túlzott siker.

Az előadás meglehetősen gyatrán ütött ki, s így a darab nem sok figyelmet keltett"

- írja Prokofjev az önéletrajzában. Azóta rengeteg feldolgozása született a műnek, többek között David Bowie-t is hallhatjuk lemezen a mesélő szerepében. Minden karaktert egy hangszer jelöl: a madarat a fuvola, a kacsát az oboa, a nagypapát a fagott, a farkast a kürt, Pétert vonóshangszerek, a vadászokat pedig egy sajátos, fúvósokon megszólaló téma. A macska témáját a klarinét játssza.

2. Fauré – Kiscica keringő

Fauré nem csak az aranyos bajsza miatt volt cuki. A Dolly című zongoraszvitjében egy kiscica portréját írta meg, szinte látni, ahogy a kis mancsos gombolyagot kerget.

3. Ravel – Macskaduett A gyermek és a varázslatból

A gyermekopera cselekményében egy fiúcska nem halad a leckéjével, ezért az anyja megfenyíti: csak akkor kap rendes ételt, ha elvégzi a dolgát. A fiú bántja az állatait, de rögtön abbahagyja ezt, amikor azt tapasztalja, hogy érti a nyelvüket. Az állatok, a tárgyak, a matekkönyv ábrái beszélni kezdenek, és korholják a fiút. A falióra rajta akarja elütni a következő órát. Az alábbi részletben a macskák panaszkodnak.

4. Scarlatti – Macska-fúga

A fúga ragadványnevét a zeneszerző soha nem használta, de az anekdota szerint Scarlattinak volt egy Pulcinella nevű macskája, aki egyszer végigsétált a csembaló manuálján (ez mondjuk abszolút hihető), és így született ez a dallam. (Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a macskák előszeretettel másztak át például kódexeken is.)

5. Copland – A macska és az egér

Copland zongoraműve tulajdonképpen egy alternatív filmzene is lehetne a Tom és Jerryhez. A humoros karakterdarabot 1920-ban írta a szerző egy La Fontaine-meséhez (Az öreg macska és a fiatal egér). A kiadás jogát a Durand vette meg a következő évben, azóta is sűrűn játsszák. Annak ellenére, hogy látszólag egy könnyed, szinte blőd darabról van szó, a zene izgalmas harmóniákat és stílusrétegeket jelenít meg. A játék elemét egyébként sem érdemes félvállról venni a zenében – Copland esetében a fabulai tartalom a fiatalság és az öregség groteszk, de érzékeny szembeállítása.

6. Rossini – Macskaduett

Rossini? Dehogyis ő írta, de így maradt meg a köztudatban. A humoros kettőst 1825-ben állították össze főleg az Otello zenei elemeiből, az elkövető állítólag egy Robert Lucas de Pearsall nevű úriember volt G. Berthold álnéven.

7. Csajkovszkij – Csizmás Kandúr és a Fehér Cica

A Csipkerózsika című balett harmadik képében a ceremóniamester irányításában felvonul az egész királyi udvar, akiket a Carabosse nevű tündér kiütött száz évre. Felvonul így a Csizmás Kandúr és a Fehér Cica is, az ő entrée-jukat halljuk.