Anna, Anikó

Barenboim nem bírta ki, és politikai platformmá tette a Promenád-koncerteket

2017.07.17. 13:46

Programkereső

A BBC Proms harmadik napján, július 16-án Barenboim vezényelt, de előtte még utalt arra, hogy a Brexit helytelen, és erre Elgar szimfóniája a legjobb bizonyíték.

A BBC Proms első napján az orosz-német zongorista, Igor Levit az Örömóda Liszt-féle átiratát zongorázta, és ez a szimbolikus gesztus akár úgy is magyarázható, hogy a művésznek nem tetszik, hogy Nagy-Britannia elhagyja az EU-t.

Daniel Barenboim karmester és zongoraművész viszont ennél is tovább ment, és beszédet intézett a hallgatósághoz. Több mint öt perces beszédében elmondta, hogy régebben úgy vélte, túl kevés zenei oktatást kapnak az emberek, ma viszont azt is elfelejtjük, hogy milyen emberek vagyunk, hogyan kell viszonyulnunk egymáshoz. Szerinte Európa legfőbb gondja a közös oktatás hiánya.  Az egyik ország nem tudja, miért kellene oda tartoznia, ahova a többi ország is tartozik"  – mondta, félreérthetetlenül utalva a Brexitre. –

A zene mestersége az egyetlen, amely nem nemzeti.

Nincs olyan német zenész, aki azt mondja, hogy én német vagyok, csak Brahmsot, Schumannt és Beethovent fogok játszani."  Barenboim szerint a szigorúan vett nacionalizmus veszélyes, viszont az európai kultúra megőrzése rendkívül fontos, és ez az új generáció feladata lesz.

Ez túlment egy határon"  írja Norman Lebrecht zenetörténész a blogján.  A Proms legyen politikailag semleges, hiszen annak kell lennie. (...) Mi van akkor, ha egy Brexit-párti karmester feláll, és ugyanúgy szót követel magának? Vagy egy Jeremy Corbyn-támogató? Vagy egy Edrogan-hívő?"  teszi fel a kérdést.

A Promenád-koncerteket politikai pódiumként használni veszélyezteti ennek a brit nemzeti kincsnek a fennmaradását"  véli Lebrecht.