Friderika

Kritikus a női karmesternek: "Találd meg magadban a férfit!"

2017.07.21. 14:05 Módosítva: 2017-07-21 14:05:15

Programkereső

A BBC egyik rádiós adásában a Telegraph kritikusa azt üzente Mirga Gražinytė-Tyla női karmesternek, hogy ha Mahlert akar vezényelni, találja meg a benne lakozó férfit. Azóta már bocsánatot kért.

Mirga Gražinytė-Tyla 1986-os születésű litván karmester, aki jelenleg a Birmingham Város Szimfonikus Zenekarának zeneigazgatója. (A pozíció rangját jelzi, hogy Adrian Boult, Simon Rattle és Sakari Oramo és Andris Nelsons is irányította az együttest.) Gražinytė-Tyla mindig is fogékony volt a művészetek iránt, tizenegy éves kora előtt festészetet tanult, végül a zene mellett döntött. Tizenhárom évesen vezényelt először kórust. Tanulmányait Grazban, Lipcsében és Zürichben végezte. 2013-ban a Berni Operaház első karmester lett, 2015-ben a salzburgi Landestheaternél pedig zeneigazgató. 2016 februárjában az első nőként került a birminghami zenekar élére, és még ebben az évben bemutatkozott a BBC Proms egyik koncertjén.

Mirga Gražinytė-Tyla
Mirga Gražinytė-Tyla
Fotó: YouTube

A tárgyalt rádióműsorban Ivan Hewett kritikus egész pontosan ezt mondta (az adás itt hallgatható meg): "Vannak olyan darabok a repertoárban, ahol még csak próbálkozik. Talán ebben a szimfóniában (Mahler I. Titán-szimfóniája - a szerk.), és más hasonló művekben van valami férfiasság. Ezek olyan méretű zenei kinyilatkoztatások, amelyek nagyobb határozottságot követelnek meg.

Talán meg kell találnia magában a férfit belül, hogy igazán meglegyenek ezek a nagy, mutatós, extravagáns darabok.

Biztos vagyok benne, hogy sikerülni fog. [Mirga Gražinytė-Tyla] Mindent mesteri szintre fejleszt, amihez csak hozzákezd."

Az értékelés kisebb felhördülést keltett szakmai berkekben és a zenehallgatóknál is, Hewett pedig a Twitteren kért bocsánatot, mondva, hogy nem is emlékszik, hogy ilyen kiszaladt a száján.

Az eset persze több kérdést felvet. Egy férfi előadónál gyakran erényként említjük, ha "nőies finomsággal" szólaltat meg egy Chopin-zongoraversenyt, de érdemes elgondolkozni, hogy lehet-e zenét gender-specifikus jelzőkkel leírni. Abban viszont többé-kevésbé mindenki megegyezett, hogy férfiasságot számonkérni egy olyan szakmában, amelyet a férfiak uralnak, nem túl elegáns.

Hogy miért hozhatnak új színt a női karmesterek a zenei életbe, és miért vannak ilyen kevesen, arról egy korábbi cikkünkben írtunk.