Gyöngyi

Ütős vagy húros hangszer a zongora?

2017.08.03. 09:28 Módosítva: 2017-08-03 09:29:26

Programkereső

A fene sem tudja. Ha ez lenne a 40 milliós kérdés Vágó Istvánnál, alaposan összeszorulna a torkom, hacsak nincs ott a kibúvó válasz, miszerint billentyűs.

Mert ha a zongora billentyűs, akkor billentyűs a fuvola, az oboa és a többi fúvós is. De mondhatom, hogy húros, habár alig összetéveszthető egy hegedűvel. Az ütős kategória sem rossz válasz, főleg ha Bartókra, Cage-re, esetleg George Antheilre gondolok. (Jelentkezzen, aki tudja, hogy kicsoda ez utóbbi úriember!)

1914-ben Hornbostel és Sachs kordofon hangszerként kategorizálták a zongorát, ami egy tág kategória. Ide tartozik a cimbalomtól a tekerőlanton át minden, ami nem idiofon, membranofon vagy aerofon. De nem is az a lényeg, hogy milyen kategóriába tudjuk besuvasztani a zongorát, hanem az az érdekes, hogy

mi mindent lehet a zongorával csinálni, ha egyszer ennyire nem tűr kategorizálást.

Amikor Cristofori a 18. században megalkotta a fortepianót, ötvözte mindazt, ami egy pengetős és egy ütős hangszerben nagyszerű: az új hangszer széles dinamikai skálával bírt, ugyanakkor a billentyűzet révén sokkal több hangot lehetett lejátszani rajta gyorsan.A WQXR New York-i rádióállomás videóján, amelyben Chilly Gonzales játszik, mindez nagyon szépen látható.

De ha még érdekesebb hangokat akarunk kicsikarni a hangszerből, érdemes Joachim Hoarsley-hoz fordulni, már ha merünk. Ebben a videóban Horsley ugyanis a Psycho zenéjét dolgozza fel, mégpedig úgy, hogy fémkésekkel pengeti a húrokat - tehát a hangszer pengetős és ütős jellegét használja ki egyszerre. Nézze meg, ha meri!

Kicsit visszaugrunk az időben, amikor az avantgarde zeneszerzők ráébredtek, hogy a zongorákkal sokkal több mindent lehet kezdeni, mint ahogy azt addig gondolták. A már említett George Antheil például rajongott a korban egyre elterjedtebb mechanikus gépezetekért, erről tanúskodik például a Sonata Sauvage (Barbár szonáta) című műve, melyben a ritmusra helyezve a hangsúlyt ütős hangszert varázsol a zongorából.

És ha már itt tartunk, most sem hagyhatjuk említetlenül John Cage-t, aki mindenféle idegen tárgyakkal tömte tele a zongorája testét, és így hozta létre a preparált zongorát, amelyre egész sor művet írt. Alább a II. szonátája hallható.