Huba

Ray Chen megmutatja, mitől Auer-tanítvány az Auer-tanítvány

2017.08.11. 10:44 Módosítva: 2017-08-11 10:49:18

Programkereső

A fiatal és világhírű hegedűművész augusztus 4-én az Auer Fesztivál fellépője volt. A napokban lelkes bejegyzést írt a Facebookra, hogy mennyire örül, hogy láthatta a nagy hegedűs szülővárosát.

Ray Chen azt írta: "Kiderült, hogy Auer Lipót az én hegedűs dédapám!" Auer egyik tanítványa ugyanis Efram Zimbalist volt, az övé pedig Ray Chen tanára, Aaron Rosand. A fiatal művész hozzátette: "Csodálatos volt visszalépni a történelemben, és megemlékezni, hogy honnan származik a hírneves orosz hegedűiskola."

A hegedűművész kommentben azt is elmagyarázta, többek között, mitől Auer-tanítvány az Auer-tanítvány. "Ha esetleg ezen gondolkodnátok – az egyik mód, ami alapján megállapítható, hogy valaki az orosz hegedűiskola módszerei szerint tanult-e, az, hogy megnézed a vonót tartó kezét. Az orosz vonótartás kicsit dőltebb, hajlított a csukló, és a vonó a középső ujjperc közelében pihen. A technika hátránya, hogy a pozícióváltások sokkal nehezebbek a vonófejnél, a spiccato pedig még annál is nehezebb. Ennek ellenére megéri, mert a játékos nagyobb mélységet ér el az interpretációban, és egy szélesebb érzelmi és színskálát képes kontrollálni." 

Az alábbi fotón jól látható a különbség. Az első ábra a régi német iskola vonótartása, a középső a belga (pl. Vieuxtemps), a harmadik pedig az orosz.

Vonótartások: a régi német, a franko-belga, és az orosz iskola
Vonótartások: a régi német, a franko-belga, és az orosz iskola

Ezek szerint nem állítottunk valótlant, és a világsztárok tényleg lelkesednek Auer szülővárosáért. A nagy hegedűs életéről itt és itt olvashat kétrészes portrét.