Liszt szobra útnak indul – interjú Gerő Katalinnal

Először – és vélhetőleg utoljára – engedték meg, hogy a varsói Lazienki királyi parkban a Chopin-emlékmű közelében egy másik mű, egy Liszt-büszt is helyet kapjon. A szobor alkotója az elkészítés folyamatáról is beszámolt.

 

Tavaly nyáron - a Chopin bicentenárium évében - Szilasi Alex zongoraművészt, mint a lengyel zeneszerző avatott tolmácsolóját - az a kitüntetés érte, hogy a varsói Chopin2010 emlékbizottság elnöke, Waldemar Dąbrowski úr neki adományozta Bołeslaw Syrewicz, 19. században élt szobrász Chopint ábrázoló, Párizsban felállított köztéri szobrának másolatát.

Práczky István ügyvezető és Szilasi Alex zongoraművész - mint a Zeneszalon Kft. megalapítói - 2005 óta készültek a Chopin bicentenárium méltó megünneplésére. Ennek szellemében határozták el, hogy az adományozott mellszobrot közcélra ajánlják fel. A Budavári Önkormányzat polgármesterével, dr. Nagy Gábor Tamással arra a közös elhatározásra jutottak, hogy a szobor felajánlásának gesztusáért cserébe Budavár egy Liszt-büsztöt adományoz Varsó történelmi óvárosának.

A portrét dr. Gerő Katalin szobrászművész - a Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Körének vezetőségi tagja, valamint a Magyar Haydn Társaság elnökségi tagja - készítette el közérdekű felajánlásként. Augusztus 13-án a két fővárosi kerület testvérvárosi szerződést ír alá és ezen alkalommal avatják fel a Lazienki királyi parkban, néhány lépésre Chopin magányos emlékművétől Liszt Ferenc mellszobrát.

Az alkotás nyilvános hazai bemutatójára július 25-én került sor, ahol Chopin és Liszt, a két barát szobra utoljára találkozott. Szilasi Alex ajándékba kapott Chopin szobra Budán, a Horváth-kertben kap helyet. 

Gerő Katalin és a Liszt-szobor

- Liszt szobrának megformálásához a zeneszerző életének, egyéniségének ismeretén kívül szüksége lehetett hiteles képi dokumentumra is. Mi volt az első lépés, amit elkerülhetetlennek tartott?

- Megkerestem Eckhardt Máriát, a Liszt Emlékmúzeum tudományos igazgatóját, aki rendelkezésemre bocsátotta féltve őrzött Liszt-fotóalbumát, amelyből lefényképeztem a számomra fontos ábrázolásokat.

- Egyértelmű volt az Ön számára, hogy a zeneszerzőt melyik életkorában, ifjúként vagy idősebbként jeleníti meg?

- Világos volt előttem, hogy fiatalkori portrét szeretnék készíteni, mert tudtam, hogy a szobor Varsóba kerül. Miután Chopinnel Liszt a harmincas éveiben kötött barátságot Párizsban, nyilvánvaló volt hogy nem az idős mester arcát kell megjelenítenem. Miután a szobrot a Lazienki parkban, tehát kültéren tervezték felállítani, ezért azt az életnagyságúnál nagyobbra kellett készítenem.

- Mi volt az alkotási folyamat első lépése?

- Először egy tartószerkezetet kell felépíteni, amely képes a nagy súlyt megtartani. Ebben az esetben ez 110 kiló agyagot jelentett. A következő lépés a mintázás, amelyet megelőzött Liszt arcának anatómiai tanulmányozása. Az életkorán túl olyan karakterjegyeket is szerettem volna ábrázolni, ami ezt a rendkívüli energiával bíró egyéniséget jellemezte. Leírták róla, ha egy helyiségbe belépett, minden szem felé fordult. Nem véletlen, hogy a nők körében is népszerű volt, női szobrászként ennek megmutatása is szándékomban állt.  Ugyanakkor tükröznie kellett az arcvonásoknak azt a harmóniát és a benne rejlő tudatosságot, bölcsességet is, ami egész életét áthatotta. És volt még egy vonása, amit meg kellett jelenítenem: Liszt mindezeken túl jó ember volt, aki másokon segített anélkül, hogy szórta volna a pénzt: pontosan tudta, ki az, aki megérdemli támogatását és ki az aki nem. Nagyon remélem, hogy a szobor a szemlélő számára visszaadja ezeket az emberi vonásokat is.

- A szobor budapesti bemutatása során láthattunk egy videofilmet is, amiben végigkövethettük az öntési folyamatot.

- A National Geographic fiatal, ausztrál fotóművésze, Warren Richardson Magyarországon járva, egy vonat ablakából véletlenül látta meg az öntöde épületét, ami felkeltette érdeklődését. Bejutva az épületbe botlott bele az én gipsz büsztömre. A sors akaratából szinte "beleszeretett" a szoborba, és ettől kezdve végigfényképezte az öntés folyamatát. Azért is ragadta meg ez a környezet, mert a technológia többszáz, vagy talán többezer éve is változatlan, és csak kézi erővel végezhető. A felvételek már elkészültek, amikor mi találkoztunk. Megbeszéltük, hogy a szobor sajtóbemutatásának időpontjáig összeállít egy rövidfilmet a látottakról.

A tizenhárom perces alkotáshoz Szilasi Alex zongoraművész egy tizenkét perces Liszt-zeneművet választott, amelyet kitűnő érzékkel röviddel a film elindulása után kezdett el. Így - mint a némafilmek korában - percre pontosan végigkövette zongorajátékával a filmen látható eseményeket, mintha meg lett volna komponálva. Ez óriási élmény volt nem csak nekem, hanem a jelenlévők számára is.

- A szobor tehát útjára indul, hogy méltó helyére kerüljön.

- Igen, Varsó óvárosába, Chopin emlékműve közelébe helyezik. A lengyelek eddig féltékenyen őrizték a parkot, más szobor elhelyezésére nem volt precedens. Most azonban úgy döntöttek, hogy Chopin és Liszt közeli évfordulója kapcsán erre sor kerülhet. Ez óriási megtiszteltetés számomra, és bízom abban, hogy a szobor egy második példányát sikerül még a bicentenárium évében Magyarországon is felállítani.

Nézzen utána a Fidipédián!

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG